Kap 9: Kommunikationskanaler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Presentation av resmål
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
- att överföra budskap, påverka, mm
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Kommunikationsplanens delar
Affärsidé - företagets vägvisare
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 10: Kampanjplanering
Marknadsförarens yrkesroll
Varför reklam? Öka försäljningen
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Marknadskommunikation och mediaval
Strategiska perspektiv på verksamheten
Marknadsföring och försäljning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Propaganda Vad är propaganda?.
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Massmedia.
Kommunikation.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Produktens olika delar
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Personlig försäljning Kap. 2
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Best Practice i sociala medier
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Företags kommunikation med kunderna
Marknadsföringens källor
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
MASSMEDIA.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Reklam eller redaktionellt budskap?
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Presentationens avskrift:

Kap 9: Kommunikationskanaler Konkurrenskraft handlar bl a om hur kunderna upplever våra produkter vår servicegrad hur företaget framställs i media att vi syns på flera olika arenor att vi lär känna vår målgrupp och möter mottagarna på deras villkor 9. Kommunikationskanaler

Kap 9: Kommunikationskanaler Lyckade reklamkampanjer skapar merförsäljning och stärker varumärket. Reklam kan också ses som en långsiktig investering som bygger upp förtroende hos kunderna stärker företagets position på marknaden 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Köpprocessen Identifiera behovet Sök information Värdera alternativen Genomför köpet Utvärdera köpet 9. Kommunikationskanaler

Kap 9: Kommunikationskanaler Olika kanaler för marknadskommunikation: - Digitala kanaler - Massmedier - Direktreklam - Public Relations (PR) - Mässor/utställningar - Events - Sales Promotions (SP) - Sponsring - Telemarketing 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Digitala kanaler Snabb teknisk utveckling. Nya kanaler tillkommer hela tiden. Ett företag kan snabbt nå ut till målgruppen via t ex sociala medier och få omedelbar respons. Twitter, samtalsforum, sociala nätverk, e-post, mobiltelefoner m m. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Digitala kanaler Digitaliseringen har lett till förändrade trender och köpmönster inom handeln. Företag som verkar på en lokal marknad får nya konkurrenter. Samtidigt kan företaget också nå en större målgrupp via digitala kanaler. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Sökmotorer Genom aktiv sökmotorsmarknadsföring (SEO) kan företaget få fler att upptäcka webbplatsen, öka besöksfrekvensen och därigenom skaffa fler kunder. SEO bygger på att lära sig hur kunderna tänker och agerar när de surfar och söker efter produkter som företaget marknadsför. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Sökmotorer För att lära sig kundernas beteende på internet kan företag köpa tjänster och information från bl a Google. Även andra sökmotorer och webbplatser spar ned information om användarna och deras beteende. Ur kundernas perspektiv väcker detta frågor om webbintegritet. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: E-post Från sin databas sänder företaget ut kundanpassade erbjudanden via e-post. Vid e-postreklam måste mottagaren ha gett sitt medgivande, t ex genom att gå med i en kundklubb eller teckna en prenumeration på ett nyhetsbrev. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: E-post Exempel på e-postkampanjer: Nyhetsbrev Inbjudningar Information om rea- och andra kampanjer Kundundersökningar Uppföljningar 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Mobiltelefoner Ägare till smartphones uppdaterar sig om innehållet i sina sms, sin e-post och sitt Facebook-konto oftare än på sin dator, vilket gör det till en effektiv reklamkanal. Många bär med sig mobilen större delen av sin vakna tid. Det gör att många företag hänvisar till mobilen i sin övriga marknadsföring. I tidningsannonser hänvisar man t ex ofta till QR-koder med mer information. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Mobiltelefoner Med geopositionering kan företag anpassa erbjudanden via en applikation som känner av var användaren befinner sig geografiskt. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Mobiltelefoner Exempel: Boka en taxi via Taxi Stockholms applikation, utan att behöva skriva in adressen Söka bostäder till försäljning på en plats man befinner sig på via Svensk Fastighetsförmedlings applikation ”Hitta hem”. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Sociala medier Innan ett företag börjar använda sociala medier i sin marknadsföring bör det beakta att det tar lång tid innan man når framgång förutsätter uthållighet aldrig blir klart kan bli dyrt om forumet blir populärt 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Sociala medier Varför passar sociala medier ofta företag med en liten marknadsbudget? Kostnadsfritt att starta ett konto hos Twitter, Instagram eller Facebook. Investeringen sker i tid, kunskap och kreativitet. I sociala forum sprider ofta användarna vidare innehållet till vänner och bekanta om det är intressant och värdefullt. Företaget hamnar i direkt kontakt med kunderna. Sociala forum har en liknande funktion som en kundtjänst. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Annonsering i massmedia medför i regel stora kostnader. Det förutsätter i sin tur stora målgrupper. Passar bra när målgruppen är spridd över ett stort geografiskt område. 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Annonsering i massmedia har fyra funktioner: Locka nya kunder Informera om varan eller tjänsten Backa upp försäljningen Stärka varumärket och attityderna till företaget 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Olika slags argumentation i reklam: Positiva argument; framhäver produktens fördelar Negativa argument; talar om vad som kan hända i värsta fall om du inte köper produkten Rationella (förnuftsmässiga) argument; hänvisar t ex till vetenskapliga undersökningar Suggestiva (emotionella) argument; bygger på känslor 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Fem nyckelbegrepp: Målgrupp; ju mer vi vet om målgruppen, desto lättare att välja rätt reklamkanal och anpassa budskapet Räckvidd; ju fler personer i målgruppen vi når, desto större är räckvidden Frekvens; ju fler gånger målgruppen tar del av vår reklam, desto högre är frekvensen Impact; visar reklamens genomslagskraft/signalstyrka. Ju bättre framförandet är desto högre är impacten Kontaktkostnad; visar genomsnittskostnaden för att nå en läsare i målgruppen 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Kommunikationsprocessen: 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Massmedia Kanaler i massmedia: Tidningar Dagspress Kvällspress Populärpress Fackpress Gratistidningar TV Radio Utomhusreklam Bio 9. Kommunikationskanaler

9. Kommunikationskanaler Kap 9: Fler kanaler Direktreklam; kan vara adresserad eller oadresserad PR; t ex presskonferenser, pressreleaser, företagsbloggar Mässor; kan vara riktade mot konsumenter eller en viss bransch (fackmässor) Events; händelser, arrangemang, konserter eller andra aktiviteter som väcker uppmärksamhet SP; t ex butiksskyltning, hyllpratare, gratisprover, varudemonstrationer Sponsring; förbättrar företagets image. Vanligt inom idrott och kultur Telemarketing; passar för produkter som målgruppen känner väl till 9. Kommunikationskanaler

Kap 9: Kommunikationskanaler Fler nischade aktörer, både bland digitala kanaler och massmedier. Marknaden krymper för traditionell massmedia, särskilt lokala morgontidningar. Många läser nyheterna på webben eller i mobilen. Kommunikation bygger på ömsesidiga relationer och förtroenden. 9. Kommunikationskanaler