LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
RINKEBYSKOLAN
Spelstrategi.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Vad vi jobbar med • Folder på anslagstavlan • Veckobrev • Bloggen Hur tycker ni det fungerar med bloggen?
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Hur bör samhället organiseras
Vad ser du? Anne Bylund.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Passion, Samhörighet och Kärlek
Att samtala med ungdomar om tobak
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Instruktioner BF12A – BF12B
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
London torsdagen den 28/8 I dag besökte studiegrupperna A och B London, vi fick en guidad tur inne på Towern, såg en del kända platser och åkte London.
Att planera och sätta mål
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Centrum för Genusvetenskap
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Samhällsvetenskapliga metoder
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Brukares erfarenheter i samband med en personalutbildning i psykiatrisk rehabilitering Camilla Bogarve.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Framtidsyrken. om-du-vill-ha-en-ljus-framtid-pa-arbetsmarknaden.html.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Herman & Brita Resultat av Hermans & Britas dag. Besökare 225 personer räknades komma in genom dörrarna. 117 svarade JA på frågan ”Skulle du rekommendera.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Så bygger du ett argumenterande tal
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Presentationens avskrift:

LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben

LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares färdigheter, utan syftet är att ge såväl ”handledarna” som ”klubbmedlemmarna” erfarenhet av en slags situation på läxläsningsklubben.

LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Välj 3-6 handledare för läxläsningsklubben. Resten får vara klubbmedlemmar. Klubbmedlemmarna går ut ur rummet och de tilldelas roller samt skoluppgifter. Klubbmedlemmarna: Ni är på läxläsningsklubb. Lev er in i era roller. Handledarna: Ni är frivilliga handledare i läxläsningsklubben. Bete er som man brukar i er klubb eller på ett sätt som ni anser vara bäst för stunden. Eleverna i klubben är i olika åldrar och de har tilldelats roller.

LäksyHelppi Rollspela i till exempel 15–20 minuter, efter vilket alla går tillbaka till sina platser och man diskuterar övningen under ledning av utbildaren. Man kan ställa bland annat följande frågor till bägge parter: Vad var svårt? Vad var lätt? Hurdana roller hade eleverna? Hur kändes det att vara handledare? Värt att notera: man ska stöda läxläsningen och inte göra den för eleverna. Alla ska vara på det klara med reglerna mot mobbning: man ska ingripa omedelbart! Man kan också fråga eleverna: I en hurdan klubb är det trevligt att vara!?