Välkommen till fördjupning IT
Agenda Peter Mannerhagen, IT arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
Namn Organisation Titel / arbetar som Förväntningar på eftermiddagen Vilka är vi? Namn Organisation Titel / arbetar som Förväntningar på eftermiddagen
Vilka är vi? Kommunanställda Kommunens IT Regioner Myndigheter Samverkansorganisationer Privata företag
Agenda Peter Mannerhagen, IT-arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa?
IT har koll på läget ! ?
Vanligt förekommande kultur
Ny spelplan
Verksamhetsledd utveckling
Förutsättningar som är bra att ha på plats Serviceorienterat arbetssätt Samverkansmodeller
Erfarenheter från Västerås
Erfarenheter från Västerås Förbättringar Driftsättning Test Tjänstefokus Processfokus Leverantör involveras Säkerhetsfokus IT involveras Juridiken involveras Extern PL Verksamhetsdrivet
Paus
Agenda Peter Mannerhagen, IT-arkitekt, Västerås stad 13:30 Vad behöver kommunens IT göra för att stödja införande av eHälsa? 14:30 Tjänstepaketering underlättar. Vi pratar om varför och hur. Per Fröling, IT strateg, Västerås stad David Hjälmgården, Stadsnät i Svealand AB 15:15 Välfärdsbredband ur ett tekniskt perspektiv, från kravställning till tjänst Claus Popp Larsen, Acreo Swedish ICT 16:45 Behovet av öppna plattformar för digitala omsorgstjänster
Vad innebär tjästepaketering? Ex.1 En eller flera leverantörer i samverkan förser verksamheten med en leverans som motsvarar deras behov. Ex.2 En eller flera funktioner läggs ihop och levereras som en sammanhållen väl fungerande tjänst. Ex.3 Tjänsten är tillgängliggjord på ett enkelt sätt. Ex.4 Leverans enligt tjänstedeklaration och SLA. Ex.n …
Alternativ kundtolkning av tjänstepaketering Avbeställ Beställ
Alternativ IT tolkning av tjänstepaketering
Vad är bäst för båda parter? …eller alla parter?
Förutsättningar Tydligt beskrivna Behov Förväntningar Krav Tydligt beskriven Leverans Tillgänglighet Tillförlitlighet …som alltid
Hur går man till väga? Steg 1 Steg 2 Steg 3 Metod Modell Samsyn Transparens
Fördelar med tjänstepaketering Leverans efter överenskommelse Tjänsteinnehåll och funktion säkras Lätt för verksamheten att beställa Ansvarsfördelning Standardisering Säkerheten KAN finnas i tjänsten