Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Vad är studiehandledning?
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Nyttan med Vilma.
Kan vi förebygga finansiella kriser genom ökad transparens? Ingrid Bonde Finansinspektionen.
Hur länge har vi haft vi regler?
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Kravspecifikation och IT-upphandling
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Metoder för att mäta lätta kedjor i urin och serum
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Konkurrensverkets informationsseminarium för effektivare livsmedelsuppföljning i offentlig sektor - köpare Malmö 3 mars 2015 Göteborg 4 mars 2015 Umeå.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Konkurrensverkets informationsseminarium för effektivare livsmedelsuppföljning i offentlig sektor - säljare Malmö 3 mars 2015 Göteborg 4 mars 2015 Umeå.
Anställningsintervjun
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Strategiskt utvecklingsarbete
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Fyra marknadsanalyser
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Banläggning / karta Färgutskrifter och karttryck Omaps
Birgitta Laurent.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Fokus Yrkesutbildning VO
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Hur får vi det att hända?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
En skolpeng höljd i dunkel?
Prata politik - även efter Skolval 2019 Skolval 2019 är över och nu börjar det viktiga efterarbetet. Hur gick det? Vilka tankar finns i klassrummet efter.
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav Verifiering – svårt att få transparens och acceptans Leverantörsförsäkran – Oklart vad branschen accepterar Uppföljning – svårt att få enkel och korrekt info MSR kriterier – utrymme för olika tolkningar

Använda MSR&DABAS – fördel ifrån FFU till avtal All information på samma ställe Minskad administration för alla parter MSR kriterier på pos nivå – Tydligt för grossist vad som gäller MSR kriterier – långsiktighet ger alla leverantörer möjlighet MSR kriterier – Branschens aktörer delaktiga i process MSR kriterier – Leverantörsförsäkran lika för alla DABAS – Ökad transparens vid utvärdering DABAS – Snabb och korrekt uppföljning av ställda krav

Övrigt att önska, ur grossistens perspektiv Relevanta och möjliga krav – tänk igenom Riktade krav – färre krav ger bättre FFU och lättare uppföljning Ställ krav på positionsnivå Grossist har inte all info i en ”egen” databas Ge oss tid Vi styr inte leverantörs sortiment Dialog – prata med flera innan förfrågningsunderlag görs klart