Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
~ Den första mobiltelefonen ~
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Reseproduktion och försäljning
REVOLUTIONERNAS ÅR 1848 OCH DAS KAPITAL
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Turismen växer fram kapitel 2
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Kunskaper och förmågor FEK1
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Turismens historia kapitel 2.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Enkel turismkunskap.
Hur man skriver en argumenterande text.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Förslag till planering kapitel 12
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Val av transport till resmålet.
Resvägen som attraktion
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden
TURIST De har rest hemifrån
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Undvik intervjumissarna
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
BNP Miljarder kronor, fasta priser respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
BNP i fasta priser.
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Turistbyråservice Sverige som resmål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Norra Europa.
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Marknadsundersökning Besökande Tyskar sommaren 2015 Swedish Gotland.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Allhelgonaundersökning
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
SLC - Svenska lantbruksproducenternas centralförbund
Presentationens avskrift:

Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism Daniela Rostedt Tur 05

Problemområde, syfte och avgränsning Problem: På vilka grunder turisten väljer att resa till antingen Helsingfors eller Oslo är ett Syfte: Att redogöra för konkurrens inom turism, alltså vilka faktorer som påverkar respektive städers attraktion. Avgränsning: Målgruppen är endast utländska turister i den kvantitativa undersökningen Även en skrivbordsundersökning Uppdragsgivare Helsingfors stads turism- och kongressbyrå Turismen växer och utvecklas i nästan alla länder på jorden. Varje år ökar turismen i medeltal med 5 %, vilket betyder att turismen blivit världens största näring och industri. Många länder är beroende av turismen för att kunna överleva

Presentation av teorin Hur man konkurrerar inom turism, resemotiv samt behov och attraktioner på turistorter. Teorier av bland andra Crouch& Brent, Michael Porter, McIntosh et al., Smith et al., Horner& Swarbrooke samt modeller av t.ex. Abraham Maslow.

Kvantitativa undersökningen I Helsingfors och Oslo under oktober 2008, båda ställena i fyra dagars tid Enkätutdelning till endast utländska turister I H:fors bl.a. vid Sveaborgs färjan, Domkyrkan och Arcada I Oslo bl.a. vid Akerbrygge, Rådhuset och Handelshøyskolen BI 64 enkätsvar/ stad En vann en reseguidebok till Rom

Ålder Av respondenterna var majoriteten 15- 24 år

Könsfördelning Könsfördelningen var tämligen jämn

Från vilken världsdel Majoriteten av respondenterna var från Europa

Vistelsens längd Majoriteten av respondenterna stannade mer än 5 nätter eller 2- 3 nätter

Konkurrens på destinationen Största konkurrenterna var Stockholm (i Helsingfors) och Köpenhamn och Stockholm (i Oslo), vilket tyder på att Helsingfors och Oslos konkurrenskraft är svagare än Köpenhamns och Stockholms. Reykjavik fick dock inget understöd.

Helsingfors konkurrens Vad respondenterna ansåg vara Helsingfors största konkurrent, utgående från vilken världsdel de själva var hemma från

Oslos konkurrens Vad respondenterna ansåg vara Oslos största konkurrent, utgående från vilken världsdel de själva var hemma från

Styrkor Helsingfors och Oslos styrkor enl. respondenterna

Svagheter Helsingfors och Oslos svagheter enl. respondenterna

Efterfrågan Respondenternas åsikter ifall de tror efterfrågan för resor till Helsingfors/ Oslo är hög i deras hemland

Säkerhet Svar på ifall respondenterna känner sig säkra i Helsingfors/ Oslo

Infrastruktur och teknologi Svar på ifall respondenterna anser infrastrukturen och teknologin vara på bra nivå i Helsingfors/ Oslo

Ekologisk och naturvänlig Svar på ifall respondenterna anser Helsingfors/ Oslo vara naturvänliga städer

Besökta städer De städer som respondenten besökt under de senaste tolv månaderna (ej sin egen hemstad)

Teori om huvudsakliga resemotiv enl. Smith Huvudsakliga motiv för resande och turism 1. Affärs-/ arbetsrelater-ade motiv 2. Fysiska och fysiologiska motiv 3. Kulturella, psykologiska och personliga utbildnings- motiv 4. Sociala och etniska motiv 5. Motiv baserade på underhållning och nöje 6. Religiösa motiv

Respondenternas huvudmotiv varför de rest till antingen Helsingfors eller Oslo

Brådskande behov Svar på ifall respondenterna hade ett brådskande behov att resa till destinationen

Teori om attraktioner (Horner & Swarbrooke) Turistorters attraktioner 1. Naturliga drag i landskapet, t.ex. stränder och sjöar. 2. Människo-gjorda fenomen som ”av misstag” blev turist- attraktioner. 3. Människo-gjorda fenomen som ”avsiktligt” blev turist- attraktioner. 4. Evenemang och festivaler som attraherar turister till en särskild plats.

Attraktioner i Helsingfors Sveaborg var enligt respon-denterna den viktigaste attraktionen i Helsingfors, följd av Domkyrkan och Uspenskij- katedralen.  Människo-gjorda fenomen som ”av misstag” blev turist- attraktioner.

Attraktioner i Oslo Vigelandd Park var enligt respondenterna den viktigaste attraktionen i Oslo, följd av Kulturhistoriska muséet och Holmenkollen. Människo-gjorda fenomen som ”avsiktligt” blev turist- attraktioner.

Skrivbordsundersökning Turismens andel i landets BNP och arbetskraft inom turismen i landet: Finland: 2,4 % av BNP:n och 1,8 % av befolkningen jobbar inom turismbranschen Norge: 4 % av BNP:n och 7 % av befolkningen jobbar inom turismbranschen Antalet övernattningar gjorda av utländska turister : Finland: 4,5 miljoner övernattningar (2007), majoriteten ryssar Norge: 8,3 miljoner övernattningar (2007), majoriteten tyskar Genomsnittligt pris för ett hotellrum: Finland: 85 euro/ natt Norge: 102 euro/ natt

Skrivbordsundersökning Turisters pengakonsumtion: I Finland: 10,2 miljarder euros inkomster av både inhemska och utländska turister i Finland Varav 2,8 miljarder euro av de utländska turisterna I Norge: Elva miljarder euros inkomster av både inhemska och utländska turister i Norge Varav 3,3 miljarder euro av de utländska turisterna Inga stora skillnader trots att Norge har mer turism

Förbättringsförslag för H:fors ”Paketpriser” för veckoslut, kan innehålla t.ex. transport, hotell, sightseeing och en middag Enligt Porter borde städer hålla på med en ständig förbättring för att öka efterfrågan bland potentiella konsumenter  marknadsföring långt över gränserna, kanske USA? Naturvänligheten bör förbättras; mer skräpkorgar, hotell sträva efter Svan- märket och använda nyckelkort och restauranger erbjuda ekologiska menyer

Förbättringsförslag för H:fors Konferensutrymmen i Helsingfors och i närheten av flygfältet bör utnyttjas mer H:fors mer passligt för en affärsresenär p.g.a. den mångsidiga historian och Oslo mer passligt för en ”vanlig turist” p.g.a. shopping- och kulturutbudet i Oslo Sträva efter att få Helsingfors som ”något man måste se under sin livstid”

TACK!