Att vara tjej eller kille med utvecklingsstörning, hur känns det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
- en positiv och realistisk självbild
Ingen äldrevård för mig !!
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Där den vanliga pedagogiken inte räcker till!
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mål och betygskriterier
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Hälsa och Kondition.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
E-post: Rosenlund Tideliusgatan 12, 6 tr Box Stockholm Tel: E-post:
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Gunilla Roxby Cromvall Britten Linnaeus
Handikapp&Habilitering
Kompletterande stöd vid Aspergercenter
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Min hälsa Nu och i framtiden!!! Varför skall vi träna/röra på oss?
Coaching.
UNG samtalsgrupper.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
1. Har du en idé? 2. LeaderGotland har projektpengar! 3. Är du under 25? 4. Vi hjälper dig till Triggerpengen!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Att Skapa Serier.
Hälsa och Kondition.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Handikapp & Habilitering
Autism och Asbergers Syndrom
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Arbetsterapi i skolan.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Psykiskt funktionsnedsättning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Att vara tjej eller kille med utvecklingsstörning, hur känns det? Britten Linnaeus Gunilla Roxby Cromvall Tomas Myrberg

U.N.G Ung. Nätverk. Grupp Stockholms läns landsting Handikapp och habilitering Rosenlund, Tideliusgatan 12

Målgrupp Ungdomar och unga vuxna 13-25 år med lindrig till måttlig utvecklingsstörning och/eller rörelsehinder

Uppdrag – Stöd inför vuxenblivande Kunskap om det egna funktionshindret Stärkt självkänsla och identitet Stöd för att kunna ta eget ansvar Gemenskap med andra i liknande situation

Organisatorisk ram 8 -12 deltagare Tjejer och killar Funktionshinder Ålder En gång per vecka 1,5 timmar varje gång med fika 10 ggr upp till två terminer Lokal Två samtalsledare

Varför grupp? Naturlig form Deltagarna hjälper varandra vidare i utvecklingen Naturliga situationer uppstår Ökar sociala förmågan Stärker självkänslan Kostnadseffektivt

Innehåll Kunskap och känslor om funktionshindret Samhällets stöd Träffa vuxen m samma funktionshinder Sociala relationer Vänner, mobbning Kärlek och sexualitet Föräldrar – frigörelse Flytta hemifrån Arbete, sysselsättning Kurs i personlig säkerhet (självförsvar) Styrketräning Framtid

Metoder Filmer Fyra hörn Debatt TV Forumteater Linus på linjen Heta stolen Bilder Personlig säkerhet Undervisning

Normal? Enligt svenska akademins ordlista Genomsnittlig Rättesnöre Som sig bör Regelrätt Ordinär Vanlig Vid sina sinnens fulla bruk Klok (fullt klok) ”Att vara som alla andra men ändå inte, fast lite bättre” tjej med CP 19 år.

Utvecklingsstörning Begåvningshandikapp Förståndshandikapp Mental retardation Kognitiva svårigheter Utvecklingsförsening Psykisk utvecklingshämning Intellektuellt funktionshinder

Utvecklingsstörning Mupp Mongo Särunge Särbarn CP DAMPbarn ADHDare

LSS, Lag om Stöd och Service till vissa funktionshindrade Personkrets (den som får söka hjälpen) De som har en utvecklingsstörning Skollagen Den säger att bara de som har en utvecklingstörning har rätt att gå i särskolan. De som går i särskolan har rätt att få gå i grundskolan i 10 år och sedan har de rätt att få gå i gymnasiesärskola i 4 år.

70 Utvecklingsstörning Handlar bara om kognitiv förmåga (att tänka tyst och i flera led och att minnas) Det handlar inte om begåvning, på andra områden t ex praktisk, musikalisk, känslomässig, konstnärlig. Kognitiv ( tankemässig förmåga under 70 IQ) Normalt är 100. Genier har över 140. Lindrig utvecklingsstörning 55 - 69. Måttlig utvecklingsstörning 40 – 54 Svår utvecklingsstörning 25-39 Grav utvecklingsstörning under 25

Tid och matematik. Att räkna, plus är lätt, minus är mycket svårare Tid och matematik. Att räkna, plus är lätt, minus är mycket svårare. Att dividera (dela) och multiplicera (gånger) är nästan omöjligt. Det kan vara svårt att komma ihåg en tid eller veta hur lång tid man ska ha på sig för att resa någonstans. Det kan vara svårt att snabbt kunna räkna ut hur mycket pengar man får tillbaka i affären eller att veta hur mycket billigare en vara blir om den är nedsatt med 25% Det kan vara svårt att lära sig klockan, en del kan bara hel timme, en del kan halvtimmar och kvartar. En del kan hela klockan och kan passa en tid.

Att tänka snabbt och i flera led är svårt. Bara en sak åt gången Att tänka snabbt och i flera led är svårt. Bara en sak åt gången. Svårt att förstå instruktioner om något man aldrig gjort förut. Svårt att veta vad man ska göra i en ny situation Svårt att veta vad andra människor tänker och känner. Att komma på att man ska ringa till en kompis. Kan vara svårt att förstå roliga skämt snabbt. Det var svårt att lära sig att räkna, skriva och läsa. Kan vara svårare att lära sig att hitta Kan vara svårare att minnas Svårt att i tanken hitta olika alternativ, om det man lärt sig inte fungerar. Det tar längre tid att lära sig nya saker

När behöver man säga sin diagnos? Då man träffar LSS handläggare eller annan tjänsteman Ska man säga sin diagnos till vem som helst? Vad kan man säga istället?

Personlig broschyr LSS handläggare Växel tfn Där kan man söka insatser enligt LSS som: Gruppbostad Sysselsättning Helg och lov vistelse Kontaktperson Ledsagare M.m. Bra webadresser www.habilitering.nu www.hitta.se www.sl.se www.klaramera.nu

Fortsättning broschyr habiliteringscenter Vilka arbetar på ett habiliteringscenter? Arbetsterapeut kan hjälpa dig att prova ut hjälpmedel, dataprogram, tidshjälpmedel. Om ni hittar något som passar dig skriver arbetsterapeuten ut hjälpmedlet så att det blir gratis. Kallas att ”förskriva” hjälpmedel. En arbetsterapeut kan även hjälpa Dig att lära dig hur man sköter om ett hem, lagar mat etc. Sjukgymnasten: Jobbar med kroppen. Ifall man behöver träna t.ex muskelstyrka och balans. Kan skriva ut hjälpmedel. Kurator: kan hjälpa dig med kontakter med andra myndigheter t.ex om du ska flytta hemifrån. Kan också vara någon att prata med om jobbiga saker. Psykolog kan du också prata med om sånt du tycker är svårt och jobbigt. Gör begåvningstester Logoped: allt som har med tal och kommunikation. Kan skriva ut hjälpmedel Specialpedagog. Kan hjälpa dig att anpassa stödet i skolarbetet genom att träffa din lärare Andra bra habiliteringsadresser U.N.G. Stöd och kunskapscenter för unga och vuxna Samtalsgrupper för ungdomar- unga vuxna 13-25 år Tideliusgatan 12, 1 tr Box 17903 118 95 Stockholm Tfn 08 690 50 92 P.U.F.F.A ungdom Styrketräning Tfn 08 690 60 95 Klara Mera Center för begåvningstöd Tjustgatan 5 118 27 Stockholm tfn 08 – 640 09 95

Om tid lära mig hela klockan komma ihåg tider själv Veta hur lång tid olika saker tar som t.ex. att äta morgonmål, vara hos tandläkaren, att resa någonstans: Komma ihåg det som ska hända Att sköta ett hem Tvättmaskinen Sortera tvätt dosera tvättmedel Städa Om mat laga frukost Laga mellanmål Laga middag Veta vilken mat som behöver handlas