Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Gymnasiearbetet p..
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Släktskapsregeln för 6a
Skriva för att lära – så gör du
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Brev från Pingvinen.
Pedagogisk dokumentation
Pedagogiskt ledarskap
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Minna Hedberg Hjort och Melwin Eklund
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Ett ödesdigert misstag…
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Jag har en strategi har du?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Övning nationella prov svenska
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Skolutveckling via digitala medier
Att skriva en debattartikel
M ÄLARDALENS H ÖGSKOLA, R ENATE W ALDER /IDA, V LORA S UDJADA S PRÅKETS ROLL I UNDERVISNINGEN, 7,5 HP XSVA01 Bakgrunden till kursen Att samtala om svenska.
Läroplansträff Välkomna!.
En guide för arbeten i SO
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Motivationen att lära sig svenska
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Elev loggbok.
Språkutvecklande arbetssätt
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Att skriva en resonerande text
Välkomna till vår förberedelseklass
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Språkutvecklande matematikundervisning
Verksamhetsbeskrivning
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste

Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information

Behov /information  Nationell nivå dagsläget  Nationell nivå – trolig utveckling  Lokal nivå dagsläget  Lokal nivå – trolig utveckling  Möte med personal från boende för ensamkommande och rektorer samt undervisande lärare på IM.

Väcka intresse - på ideell basis? Mejlutskick en gång i veckan, till samtliga lärare, för lyfta språkutvecklande frågor på ett lättsamt och lättsmält sätt. Utgångspunkter för dessa mejl var Gibbons båda böcker i ämnet. Förhoppningen var att man kanske på ideell basis skulle kunna skapa ett språkutvecklande projekt.  Vi valde att kalla dessa veckomejl för  ”Gibbonsmejl”.

Ge lättillgänglig information  Länkar till intressanta bloggar  Länkar till artiklar  Länkar till avhandlingar etc.  Förslag på referenslitteratur

Respons  Inför avslutningen i kursen ”Språk i alla ämnen för alla elever” skickades ett sista mejl ut med en inbjudan till dagens seminarium och där vi även bad om att få respons från våra kollegor, dels genom läskvitto och om möjligt även tankar och reflektioner över språkutveckling.  Av 46 möjliga pedagoger + bibliotekspersonal fick vi fick in 31 läskvitton samt 6 reflektioner.  De som valde att reflektera, var försiktigt positiva.  Nedanstående två mejl är representativa för den respons vi fick ifrån 6 stycken kollegor.

Representativ respons Hej! Respons. För mig har det framför allt blivit tydligt att vi står inför ett skifte i hur vi ska tänka om elevers kunskaper i det svenska språket, att många ungdomar av olika anledningar har ett begränsat språk, är sämre än tidigare på att processa texter och därmed också blir sämre på att assimilera ny kunskap. Jag trodde tidigare att det ”bara” handlade om elever med annat modersmål än svenska men så är det ju inte. Eleverna från andra länder blir snarare en tillgång eftersom de frågar om det som inte de svenska eleverna vågar fråga om. Sen tycker jag det är himla svårt att ringa in vad som egentligen menas med att arbeta språkutvecklande (erkänner att jag inte lyckats läsa till mig konkreta arbetssätt). Mvh Xxxxx Hej, Jag skulle vilja åka på detta då jag undervisar tre stycken IM-grupper i bild med elever som har svenska som andra språk. Har laddat ner ett av dokumenten ni tipsade om, men inte hunnit läsa ännu. Ska försöka hinna med detta i helgen då jag planerar att arbeta hemma. Mvh Xxxxx

Analys  Paradigmskifte..medvetandegöra  Inte bara elever med svenska som andraspråk  Skulle vilja, har skaffat litteratur, hinner inte riktigt  Svårt att läsa sig till metod