Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Exempel utifrån ett antal målområden
Förvärv i förändring – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Vad ser du? Anne Bylund.
Pedagogiskt ledarskap
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Från skolforskning … till forskning i skolan
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Tillgänglighets- uppdraget
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
Välkommen till Ledardagen!
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Disposition och utgångspunkter
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Expertgruppen för kompetensutveckling och forskningsanknytning - En del av KB:s nationella inflytandestruktur.
Skolan för Kemivetenskap Kungliga Tekniska högskolan KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Skolforsknings- institutet ─ uppgifter och utmaningar.
From Great To Excellent
Utbildningsutskottet
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Göteborgs universitet Året 2016
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Park- och naturförvaltningen
Forskningsrådet Formas
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Presentationens avskrift:

Det dubbla uppdraget Lars Geschwind

Om ECE-skolan ECE-skolan har en ledande roll i den pedagogiska utvecklingen, forskningen och lärandet vid KTH. Skolan ska bedriva egen utbildning och forskning och ge stöd för såväl utbildning som forskning inom de andra skolorna vid KTH. Det moderna biblioteket och morgondagens lärande är själva utgångspunkten för bildandet av ECE-skolan.

språk och kommunikation Avdelningen för lärande högskolepedagogik lärarutbildning språk och kommunikation vetenskapens hus Sustainability  Curriculum development  Global communication Students' learning Academic staff development and management E-learning

Forskargruppen Engineering Education vid KTH Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE), Avdelningen för lärande 1 gästprofessor, 1 lektor, 1 affilierad forskare och 5 doktorander Forskning med närhet till policy och praktik Tvärvetenskaplig grupp

Forskarroller Hur kan forskare bidra till utvecklingen vid det egna lärosätet? Att sitta på många stolar och ha flera hattar Att inte hamna mellan stolarna och att veta vilken hatt man bär Engaged scholarship, mode 2, third space professionals, hydrididentiteter etc. Identitetsfrågorna inklusive omvärldsanalys

Advancing knowledge, Informing policy, Enhancing practice forskning praktik policy

Forskning om HU som en skärgård MacFarlane 2012

Pågående forskning Teman: Fältet forskning om högre utbildning Kvalitetsgranskningar och utvärderingar som ledningsinstrument Strategisk samverkan Arbetslivsanknytning i ingenjörsutbildningar Karriärvägar och HR-frågor Större organisationsförändringar och dess konsekvenser Förändringsprocesser på olika nivåer. Ofta komparativa ansatser för att få perspektiv inte bara på KTH utan också tekniska universitet, Sverige etc.

Att diskutera om uppdraget omvärldsanalys Hur gör ni? Vad finns det för utmaningar? Uppdraget/syftet: Hur formuleras ett uppdrag? Hur ser beställningsprocessen ut? Behoven? Vad ska bevakas? Rollfördelning: Vem ska göra vad i systemet? Nationell nivå, inom lärosätena? Andra? Arbetssätt: Hur ska omvärldsanalys bedrivas? Spridningen av resultaten: Vad finns det för utmaningar? Vem är mottagare? Först diskutera i smågrupper. Bevakar ni även forskning på området?

Grupperna Karriärfrågor inom lärosätet – Malin Henningsson Kvalitet och utvärdering – Sara Karlsson Samverkan och arbetslivsanknytning i utbildningen – Marie Magnell Utbildningsutveckling – Kristina Edström Organisation och ledning – Lars Geschwind