Det dubbla uppdraget Lars Geschwind
Om ECE-skolan ECE-skolan har en ledande roll i den pedagogiska utvecklingen, forskningen och lärandet vid KTH. Skolan ska bedriva egen utbildning och forskning och ge stöd för såväl utbildning som forskning inom de andra skolorna vid KTH. Det moderna biblioteket och morgondagens lärande är själva utgångspunkten för bildandet av ECE-skolan.
språk och kommunikation Avdelningen för lärande högskolepedagogik lärarutbildning språk och kommunikation vetenskapens hus Sustainability Curriculum development Global communication Students' learning Academic staff development and management E-learning
Forskargruppen Engineering Education vid KTH Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE), Avdelningen för lärande 1 gästprofessor, 1 lektor, 1 affilierad forskare och 5 doktorander Forskning med närhet till policy och praktik Tvärvetenskaplig grupp
Forskarroller Hur kan forskare bidra till utvecklingen vid det egna lärosätet? Att sitta på många stolar och ha flera hattar Att inte hamna mellan stolarna och att veta vilken hatt man bär Engaged scholarship, mode 2, third space professionals, hydrididentiteter etc. Identitetsfrågorna inklusive omvärldsanalys
Advancing knowledge, Informing policy, Enhancing practice forskning praktik policy
Forskning om HU som en skärgård MacFarlane 2012
Pågående forskning Teman: Fältet forskning om högre utbildning Kvalitetsgranskningar och utvärderingar som ledningsinstrument Strategisk samverkan Arbetslivsanknytning i ingenjörsutbildningar Karriärvägar och HR-frågor Större organisationsförändringar och dess konsekvenser Förändringsprocesser på olika nivåer. Ofta komparativa ansatser för att få perspektiv inte bara på KTH utan också tekniska universitet, Sverige etc.
Att diskutera om uppdraget omvärldsanalys Hur gör ni? Vad finns det för utmaningar? Uppdraget/syftet: Hur formuleras ett uppdrag? Hur ser beställningsprocessen ut? Behoven? Vad ska bevakas? Rollfördelning: Vem ska göra vad i systemet? Nationell nivå, inom lärosätena? Andra? Arbetssätt: Hur ska omvärldsanalys bedrivas? Spridningen av resultaten: Vad finns det för utmaningar? Vem är mottagare? Först diskutera i smågrupper. Bevakar ni även forskning på området?
Grupperna Karriärfrågor inom lärosätet – Malin Henningsson Kvalitet och utvärdering – Sara Karlsson Samverkan och arbetslivsanknytning i utbildningen – Marie Magnell Utbildningsutveckling – Kristina Edström Organisation och ledning – Lars Geschwind