SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Global Opportunity. LÖSNING PROBLEM Hur kan du hjälpa till?
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Vi gör det enklare för svenska
Kapitel 13, Likviditet.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Vad är teknik?.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt  Bästa tjänst.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Teknisk rapportskrivning
DRÖMPRISETDRÖMPRISET. Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier  Bästa presentation  Bästa produkt.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Affärsplan Leif Olsson.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Affärsidé - företagets vägvisare
Mall för material till idébanken KUNDNYTTA LÖSNINGINGÅR I LÖSNINGINSTRUKTIONINSPIRATION FÖRSÄLJNINGSARGUMENT Ange vilken kundnytta och vilka USP:ar som.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Företag.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
[Produktnamn] Marknadsplan
Intellektuella tillgångar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
Ekonomi som motivation
Seminarium Affärsidé & Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING Hur beräkna vad man ska betalt vid Licensiering, försäljning av rättigheter och försäljning genom eget företag! Innovationsprocessen – definitioner Kostnadsanalys Prissättningsmodeller

INNOVATIONSPROCESSEN – DEFINITIONER 1.1 UPPFINNING 1.2 UPPFINNARE 1.3 INNOVATION 1.4 INNOVATÖR 1.5 ENTREPRENEUR

1.1 UPFINNING EN TEKNISK LÖSNING PÅ ETT DEFINIERAT PROBLEM ELLER BEHOV 1.2 UPPFINNARE DEN ENSKILDE INDIVID SOM LÖSER PROBLEMET PÅ ETT NYTT OCH INTE TIDIGARE KÄNT SÄTT

1.3 INNOVATION I TEKNISK MENING EN UPPFINNING SOM MARKNADSETABLERATS OCH SOM UPPSKATTATS AV KÖPAREN (ANVÄNDAREN) 1.4 INNOVATÖR DEN ENSKILDE INDIVID SOM LYCKOSAMT FÖRT SIN UPPFINNING FRÅN IDÉ TILL MARKNADEN

1.5 ENTREPRENEUR ENSKILD INDIVID ELLER FÖRETAGARE SOM TAGIT SIG AN EN UPPFINNING, FÖRT DEN TILL MARKNADEN OCH TJÄNAT PENGAR ÅT SIG OCH UPPDRAGSGIVAREN

Produktbeskrivning, analys Beskriv produkten och gör en analys av vilka behov den tillgodoser Hitta styrkor och svagheter med din idé/produkt kontra andra leverantörer på marknaden (SWOT) Gör en marknadsundersökning för att kartlägga målgrupper och olika kundsegment Gör en prisbedöming dvs vilken typ av produkt tjänst har du Premium Mellannivå Lägre pris Lågpris   Styrkor Svagheter Hot Möjligheter En viktig del att tänka på, är att om du tänker dig att din produkt passar i ett exklusivare och dyrare segment, PROVA DET först, att göra tvärtom att gå från att finnas i ett lägre segment ex. JYSK, el. Ö&B och sen försöka komma in på NK, MIELE, el. liknande segment går inte,   eller är mycket svårt.

Försäljningsstrategi - pris  Ta fram försäljningsargument för din idé/produkt  Vilka USP’a har produkten (unique selling points) Tex. Miljömärkt material Svensk design Lättare än andra……osv Försälningskanaler-logistik Hur ska din produkt säljas? i butik ÅF nät Webbutik Exklusivt eller brett…. internationellt, nationellt, regionalt Generella frågeställningar Är din idé helt unik eller är det en förändring av någon liknande sak/ pryl maskindel el annat? Färg, form, design är av stor vikt för profilering, prissättning och försäljningsstrategi och hur lyckad din införsäljning blir.   Skapa en sammanhängande kommunikations och försäljningsplan med tidsbestämda målsättningar för antal sålda produkter per tidsenhet. Denna ska följa på marknadsplan och affärsstrategi dokument Att göra din produkt så attraktiv som möjligt med avseende på hållbar design, form och funktion är din möjlighet att vinna över ev. konkurrenter och även motivera ett högre pris. Tag hjälp av industridesigners och grafiska formgivare, för att få ett säljande namn och logotype för ett eget uttryck på produkten!

2.1 KOSTNADS / INTÄKTSANALYS Kr. Break Even Vinst Investering Försäljning År 1 2 3 4 5

2.2 NETTOPRIS HOS TILLVERKARE TB 4 VINST TB 3 LAGERKOSTNAD TB2 MARKNADSFÖRING TILLVERKNINGS- KOSTNAD TB 1 ADM.TJÄNSTER, HYRA, MTRL. AVSKRIVNING VERKTYG FABRIKSPRIS PRODUKTIONSKOSTNAD MASKINTID / ARBETSLÖN PRODUKTIONS MTRL.

2.3. SLUTANVÄNDARPRIS Detaljistpris Grossistpris Bruttopris Transport / Skatter Lagerpris

3.1 LICENSIERING kostnader DOWN PAYMENT Tidigare definierade upparbetade kostnader UP FRONT PAYMENT Förskott mot avräkning på royalty MINIMIROYALTY Baserat på förväntad försäljning LÖPANDE ROYALTY Andel av licenstagarens nettovinst Royaltyberäkning 25 % av nettovinsten omvandlat till kronor per enhet eller x % av nettofakturavärdet