Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Dolda kunskaper avslutande möte
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Vad är studiehandledning?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Arbetsterapi i skolan.
Varför fokus på nyanlända just nu
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Källbystugans kvalitetsarbete
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Mål och betygskriterier
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
En reviderad läroplan för förskolan
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vad vet du om ……. Franska revolutionen.
17 december Dolda kunskaper 17 december
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mårten Hultgren Kungsholmen gymnasium Stockholm martenmatematik.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Molntjänster Tapio Liimatainen, Rektor vid Häggviks förskolor och skolor i Sollentuna
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Skolutveckling via digitala medier
Hjärntorgets beroenden av andra system
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Föräldramöte 19 sept Presentation och fika - Klass 6D! - Planeringssidan och intensivveckor - Sjukanmälan - Läxläsning - Besöksvecka v 41 - Mentor.
Läroplansnätverk förskolan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Introduktion - pedagogisk
Askungen. - Disney’s version -balett av den ryske kompositören Sergej Prokofjev.
Matematiklyftet
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Välkomna till vår förberedelseklass
Nyanlända elever.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Krav på programmering i skolan
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen När den nyanlända eleven tillbringar många lektioner med klassen

Ämneslektionerna Vad gör eleven på de lektioner där denne inte kan hänga med? Vilket material har eleven att arbeta med? Vilka hjälpmedel använder ämnesläraren och eleven? Hur använder ämnesläraren studiehandledaren? Hur arbetar arbetslaget? Hur används resurserna i arbetslaget?

Material som eleven kan arbeta självständigt med Vad finns det för material i olika ämnen? Kan man skapa en form av materialbank? Kan man få till pedagogiska träffar för de ämneslärare som har nyanlända elever? Vad kan Sva-läraren hjälpa till med?

Hjälpmedel Vilka tekniska hjälpmedel finns? Hur används de olika hjälpmedlen? Översättningsverktyg? Hjälpmedel som eleven kan använda självständigt?

Arbetslaget Hur förs diskussioner kring de nyanlända i arbetslaget? Vilken personal finns? Hur används de olika kompetenserna och de olika personerna? Kan man tänka över gränserna och vid vissa tillfällen samla fler nyanlända? Om t.ex. en resurs arbetar med en nyanländ i en årskurs kan kanske andra nyanlända sitta med samtidigt. Vilket stöd önskas? Hur kan det stödet genomföras? Vem ska ge stödet?

Studiehandledaren Skolverket har gjort en film där studiehandledarens roll i ämnesundervisningen. Kommunikationsmedel - Hur kommunicerar ämneslärare och studiehandledare? Har alla elever samma förutsättningar när det gäller studiehandledningen? Vad skiljer sig åt och varför?

Tipsbank Skriva berättelser på modersmålet – studiehandledaren kan hjälpa eleven att översätta

Fadderverksamhet För att gör starten för nyanlända så bra och trygg som möjligt rekommenderas fadderverksamhet . En elev som talar samma språk – i klassen eller i grannklasserna. En elev som kan stötta, visa och hjälpa till. En elev som kan vara en social trygghet i starten.