Utvecklingsarbete Vt-15

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
En Dag i Ramadan Ramadan
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Gymnasiearbetet p..
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
En guide i praktisk loggboksanvändning
Välkomna 28/
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Mötesstruktur.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Eller formativt lärande…
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Den individuella utvecklingsplanen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Vad ska ingå i uppgiften?
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Plan för screening Uppföljning av screening Pedagogisk kartläggning
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Att vara professionell
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
Formativ matematikundervisning i praktiken
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Att synliggöra det synliga lärandet
Presentationens avskrift:

Utvecklingsarbete Vt-15 Kollegialt lärande BFL (bedömning för lärande)

INNEHÅLLSFÖRTECKING (slide 3) SYFTE (slide 4) VAD ARBETAR VI MED VT-15? (slide 5) ÖVERSIKTSSCHEMA FÖR TERMINEN (slide 6-16) INSTRUKTIONER FÖR VARJE TILLFÄLLE (slide 18) ÄMNESGRUPPER

Syfte: Utveckla vår (lärarens)profession så att eleverna får en större måluppfyllelse

Vad och hur? Kollegialt lärande – spegling Följs av reflektioner, diskussioner och förhoppningsvis utveckling! BFL (bedömning för lärande)/Lärande bedömning Litteratur, filmer, praktiska uppgifter i klassrummet, diskussioner och dokumentationer.

Datum Morgontid (torsd)8.00-9.00 Kväll (oftast 16.00-19.00) övriga uppgifter 22/1 Gemensam uppstart / inläsning *spegling 1, uppföljning *Introduktion av BFL *arbetslagsmöte 29/1 IKT1 5/2 IKT2 IKT / Inläsning - Nyckelstrategi 1, Period 1 12/2 Ämnesgrupper – diskussioner Aktivitet/ spegling 2 genomförs i klassrummet till 24/2 24/2 *Spegling 2, uppföljning * Uppföljning – nyckelstrategi 1:1 * Aktivitet 26/2 Ämnesgrupper – Hur ser våra matriser ut ? 5/3 IKT1 12/3 IKT2 IKT/ Inläsning – Nyckelstrategi 2:1,2 20/3 Ämnesgrupper - diskussioner Aktivitet /spegling 3 genomförs i klassrum till 28/4 9/4 IKT1 I6/4 KT2 IKT/ Inläsning – The Big Five 23/4 The Big Five (Gustaf) (ALLA) 28/4 *Spegling 3, uppföljning *Uppföljning – nyckelstrategi 1:2 30/4 Ämnesgrupper alt inläsning? 7/5,21/5, IKT/ Inläsning – Nyckelstrategi 2:3 Mer info kommer 28/5, 4/6 Ämnesgrupper

Inläsning 29/1, 5/2 Nyckelstrategi 1 Tydliggöra mål och syfte Läs s. 27-39 Kunskapsbedömning i skolan, Skolverket (ladda ner) http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2660 Se filmklippet ”tydliggöra mål och kunskapskrav” med Christian Lunddahl (ca 13 min) https://www.youtube.com/watch?v=JnZ6-TxwVXY Uppgift: Skriv ner lite funderingar medan du läser/ ser filmklippet. Var befinner vi oss själv i vår undervisningen? På skolan? Gör vi på samma sätt? Övriga funderingar. Ta med dessa till den 12/2 – diskussion i ämnesgrupper

Ämnesgrupper 12/2 Nyckelstrategi 1 Tydliggöra mål och syfte Delge varandra era funderingar som ni skrev vid inläsningstillfället. Att diskutera: Vad har ni noterat? Likheter, skillnader? Uppgift: Hur går diskussionerna? Vad kan vi utveckla? Ta med anteckningar till nästa tillfälle (kvällskonferens 23/2)

Spegling 2 Spegling 2: 1. Genomför observation 2: http://webb2.svedala.se/kvutis/larmodul-rektorer-lektionsobservation-2/ 2. Fokus på: 6-8 s.5(7), med samma partner till 23/2

Kvällskonferens 24/2 * Genomgång av bloggen * Spegling 2, uppföljning * Uppföljning – nyckelstrategi 1 * Aktivitet – diskussion * Vad händer härnäst? (spegling 3, schema framöver (PP), artikel, se ”återkoppling som för lärandet framåt” https://www.youtube.com/watch?v=O5m2Rp9MRIs --------------------------------------------------------------- Arbetslagsmöte år 4-9 Hur organiserar vi engelskdagarna? (fördela resurser, organisera muntlig NP i Ma, Sv och Eng osv)

Spegling 3 Vänta med att göra till efter inläsningstillfället 5/3 och 12/3 men måste vara klar till 28/4 Du speglar/ blir speglad av en ny person Du använder någon av de praktiska verktygen under speglingstillfället. Utgår från ”tydlighet av syfte och mål” i obeservationsschemat s.5(7) men med fokus på ”hur fungerar de praktiska verktygen”? Fyller de sitt syfte? (var fler/ samtliga elever med i diskussionen?)

Ämnesgrupper 26/2 Delge våra matriser i infomentor. Likheter/ olikheter? Hur ser våra formativa bedömningar ut? Likheter/ olikheter? Vad kan vi utveckla? Hur går vi vidare? Har vi förutsättningar? Vad krävs? Utse sekreterare som skriver diskussioner i bloggen.

- se filmklipp (2.38 minuter) Inläsning 5/3, 12/3 Nyckelstrategi 2:1,2 Synliggöra lärandet /återkoppling (3) - se Skapa aktiviteter som synliggör lärandet (12.40) https://www.youtube.com/watch?v=O5m2Rp9MRIs - se filmklipp (2.38 minuter) - läs Synligt lärande för lärare, kap. 7 (s.169-170), John Hattie - läs praktiska verktyg 1 http://www.plattformbfl.se/uploads/1/4/4/5/14450206/praktiska_verktyg_period_1.pdf

Ämnesgrupper 20/3 Nyckelstrategi 2:1,2 Utse en sekreterare som skriver ner diskussionerna i bloggen. Utgå från det ni såg och läste vid förra inläsningtillfället. 1. - Vad gör en bedömning formativ? - Vad gör du i din undervisning som är formativt och varför är det formativt? 2. - I vilken grad vågar dina elever medverka i diskussioner?  - Vad kan det bero på?

Inläsning 9/4, 16/4 Funderingar kring The Big 5 och ditt ämne – mer information kommer senare.

23/4 FÖRELÄSNING ”THE BIG 5” med Gustaf Granborg (ALLA) Alla träffas, som på kvällskonferensen i N11 Gustaf presenterar The Big Five mer ingående Diskussion och reflektion

KVÄLLSKONFERENS 28/4 (kl 16-18) *Spegling 3, uppföljning *Uppföljning – nyckelstrategi 2 *Ska vi använda The big five? I sådant fall hur? NP

Ämnesgrupper 30/4 Vi ser vad det finns för behov

IKT/ inläsning 7/5, 21/5 Nyckelstrategi 2:3 Hur eleverna visar vad de har förstått Se The classroom experience Läs ”praktiska verktyg ” – prova något verktyg under en lektion. - I vilken grad signalerar dina elever aktivt hur de tagit till sig undervisningen? - Vad kan det bero på?

Ämnesgrupper 28/5, 4/6 Utse en sekreterare som skriver diskussionerna i bloggen. Vilket/ vilka verktyg har du provat? Hur fungerade det? Fyllde det sitt syfte (såg du att eleverna hade förstått? ) – diskutera.

ÄMNESGRUPPER / IKT-GRUPPER   Sv/So Emma Cecilia Jacob Gustav Anette Ingulf Eng/Prest Pernilla Pernilla G Lina Pelle Bodil Ludmila George Sebastian IKT1 IKT2 Emma Pernilla B Jacob Lina Anette Bodil Cecilia Pernilla G Gustav Pelle Ingulf Ludmila George Sebastian