RTS Konjunkturbarometer 2010. RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Varför växer inte vissa företag? Visby 6 juli 2011Lars Jagrén, Företagarna.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
ROGER KNUDSEN KONJUNKTURBAROMETER 29 JANUARI 2015.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Skyddande ozonskikt. Allmänt om ozonmålet Det mesta löper på inom ramen för Montrealprotokollet Men det finns en del orostecken – Naturliga variationer,
KONJUNKTURBAROMETERN 24 oktober 2012 ROGER KNUDSEN.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Strategisk inriktning för Trafikverket
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Byråkrati sätter krokben för företagare Undersökning av Länsförsäkringar 2008.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Företagen själva spår högre löner och fler jobb Undersökning av Länsförsäkringar 2007.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Företagarpanelen – Q4, 2009 NOVEMBER 2009 Kronobergs län.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Östergötlands län.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Småföretagsbarometern 2016 Skåne län. Om Småföretagsbarometern Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Företagarna, Swedbank och Sparbankernas.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
NOVEMBER 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Kalmar län.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Småföretagsbarometern 2016
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Februari 2007 Värmlands län
Småföretagsbarometern 2016
Om Småföretagsbarometern
Småföretagsbarometern 2016
Organisationskonsulter
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Småföretagsbarometern 2016
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

RTS Konjunkturbarometer 2010

RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa och stimulera utvecklingen av näringens företagare Övergripande mål: att bidra till att skapa goda och självförsörjande företag runtom i Sverige

Underlaget Kvantitativ enkätundersökning hos landets rese- och turistföretagare 900 responderande verksamheter Representerar flera verksamhetsområden inom näringen Ger en situationsanalys av olika förhållanden, i relation till tid och samhälleliga förändringar

Nationell undersökning

Viktigaste frågan just nu A: Tillväxt B: Lönsamhet C: Miljö- klimatfrågor D: Konjunkturen E: Valutaförändringar F: Infrastrukturen G: Annat Lönsamhet Tillväxt Infrastruktur Miljö & klimatfrågor Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu?

Ekonomiska framtidsutsikter Ökad optimism Internationella kunder Konjunkturläget Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna?

Ekonomiska framtidsutsikter forts. Nyanställningar Nyinvesteringar Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna?

Hinder för tillväxt A: Hård konkurrens B: Bristande efterfråga C: Dålig lönsamhet D: Begränsad tillgång till kapital E: Begränsad tillgång till lämplig arbetskraft F: Kompetensbrist inom egna företaget G: Myndighetsregler H: Dålig infrastruktur I: Brist på egen tid Kapital Egen tid Hård konkurrens Infrastruktur Myndighetsregler Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet?

Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Skåne

Viktigaste frågan just nu Vilken fråga anser du är den viktigaste för rese- och turistnäringen just nu? (Region) Blekinge: relativt stort fokus på valutaförändringar Kalmar: infrastruktur bör prioriteras Kronoberg: miljö & klimatfrågor lågt prioriterade Skåne: följer i stort den nationella trenden. Miljö & klimatfrågor något mindre prioriterade

Hur ser du på förutsättningarna för ekonomisk utveckling i rese- och turistnäringen som helhet de kommande 12 månaderna? (Region) Ekonomiska framtidsutsikter Kalmar och Skåne: Optimism gällande de ekonomiska framtidsutsikterna Blekinge och Kronoberg: Stor osäkerhet

Ekonomiska framtidsutsikter forts. Planerar ert företag att öka eller minska antalet heltidsanställda under de närmaste 12 månaderna? (Region) Blekinge: Stor variation – öka eller minska antalet anställda? Kalmar: ökat antal anställda? Kronoberg och Skåne: Oförändrat läge?

Hinder för tillväxt Vad upplever du är största hindret för tillväxt i din verksamhet? (Region) Blekinge: Hård konkurrens & dålig lönsamhet Kalmar: Dålig infrastruktur & begränsad tillgång till kapital Kronoberg: Dålig lönsamhet Skåne: Brist på egen tid & krångliga myndighetsregler