Geografiskt referenssystem, Nuläge och framtid Sven-G Johansson, Trafikverket Underhåll Per Isaksson, Trafikverket Investering
Referenssystem Geografiska Topologiska Plan och höjd, SWEREF 99, RH (00, 70 och 2000) För geografisk lägesbestämning av anläggningar och händelser Topologiska länkar och noder, väg och järnvägsnät För lägesbestämning i förhållande vägsträckningar och järnvägslinjer
Återblick Väg: Anpassning till kommuner men med huvudinriktning på nationella system i första hand RT 90 i plan RH 70 i höjd Järnväg: RT 90 med definierade projektionszoner i plan och RH00 / RH70 i höjd. Definition och koordinater uttryckta enligt LMs standard, beskrivet i BVS 584.02
Byte av geografiskt referenssystem i plan Väg gick över till SWEREF 99 2008-05-01 LMs restfelsmodell nyttjades i viss utsträckning Investeringsprojekt väg byter ”successivt” Järnväg gick över till SWEREF 99 2011-01-01 Egen restfelsmodell, anpassade projektionszoner All ny och förändrad förvaltningsdata ska levereras i SWEREF 99
Nyttor Förenklar informationsutbyte nationellt och internationellt Effektiv användning av olika organisationers data möjliggörs Risken för felaktig lägesinformation i krissituationer reduceras Underlättar gemensamma arbetssätt i projektverksamhet Ett referenssystem minskar kostnader för dubbellagring av data och behovet av transformationer minimeras Förbättrar möjligheten till nyttjande av satellitpositionering
Järnväg, restfelsmodell projektionszoner Sammanhängande spårgeometrier i hela landet En förutsättning för effektiv kvalitetssäkrad administration Förvaltning av geografisk anläggningsinformation kräver enhetligt koordinatsystem Anpassade projektionszoner för att minimera projektionspåverkan Egen restfelsmodell för att möjligjöra överräkning av spårgeometrier
Realisering av referenssystem – ”Gränssnitten” PROJEKT Referenssystem B A MODELLER STOMNÄT VERKLIGHET
Stomnätens nytta Utgångspunkter för traditionell detaljmätning Referens för kalibrering och kontroll av relativa mätningar inkl GNSS Stomnät i höjd är nödvändigt för att skapa en lokal geoidmodell Utgångspunkter för rörelse och deformationsmätning
Trafikverkets referenssystem, nu och framåt Referenssystem i plan: En definition för SWEREF 99 med gemensamma projektionszoner och enhetlig kravställning Referenssystem i höjd: Förstudie under 2012 i syfte att belysa möjligheter och konsekvenser för beslut om övergång till RH 2000. Vägsidan har sedan 2008-05-01 ett principbeslut RH 2000. Detta är ett led i arbetet med ensning av arbetssätt och regelverk
Från karta till spårgeometrier zooooom… SWEREF99 TM …och allt där emellan SWEREF99 13´ 30´