TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Geografiska begrepp svåra ord
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Nordisk balansavräkning 29 april
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Reduceringsplan Göteborg T14
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Behov av åtgärder Underskott mkr Budget mkr ca- 280 mkr.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Kulturpolitik Västra Götaland
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Mål- och resultatstyrning
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Förnamn Efternamn Vy från planerat resecentrum.
LKAB Kapacitet Malmbanan
Nollalternativ i en MKB
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Informationsmöte om integrationen W3D3-Agresso. Syfte och fördelar med integrationen mellan W3D3 och Agresso  W3D3 uppdaterar Agresso Avtalsreskontra.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Presentation gruppträff 2 Modul 21B Växthus. Värmeförluster ›5 mm glipa ökade värmebehovet med 14% i försök ›Oisolerat 89 mm rör avger ca 600 kWh/m 2.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samordningsmöte T / Solna Strand.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vi satsar för ett smidigare resande.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samrådsmöte T / Solna Strand.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Samrådsmöte T / Solna Strand.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Samordningsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samrådsmöte T / Solna Strand
Samordningsmöte T / Solna Strand
Moderpartiernas tankar kring IT och e-kommunikation
Stormen Helga 4-6 Dec 2015 Torsdag
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Aktuellt från Västtrafik
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Banarbets- processen.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Next Jet AB Trafikslag: Flyg
Kundundersökning mars 2016 Operatör: KR Trafik AB Trafikslag: Buss
Samrådsmöte Tågplan / Solna Strand
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Samordningsmöte Tågplan / Solna Strand
Indikatorer, målstyrning Säkerhet - järnväg
Test av Renault ZOE Sommarräckvidd: 70, 90 och 110 km/h
Enhetlig myndighetsutövning
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Framföra dåliga nyheter
Presentationens avskrift:

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk

2 Bakgrund och syfte Sommaren 2015 har Trafikverket planerat för ett forcerat spårbyte på sträckan Boden – Bastuträsk Trafikverket har ansträngda finansiella ramar och ett stort behov av underhållsåtgärder nationellt Dialog önskas om utbytestakten för arbeten på sträckan Boden – Bastuträsk som underlag till val av prioritering av åtgärder i landet Synpunkter önskas senast den 20 november!

3 Boden S – Bastuträsk spårbyte Alternativ 1 Forcering enligt tidigare beslut. Normal banstandard fr.o.m (två etapper 2015 och en etapp 2016). Alternativ 2 En etapp 2015 två etapper Normal banstandard fr.o.m (avskrivet förslag – ger ingen ekonomisk vinst). Alternativ 3 En etapp per år med normal banstandard fr.o.m

4 Alternativ 1: Risk för stängning av sträckan Tillberga - Ransta under 2015 (Sala- Oxelösund) Hög risk för stängning Ånge bangård pga. arbetsmiljörisker Risk för stängning av Hagalund (bangård) Stängning av Trelleborg 2015 (bangård) Utökad bevakning av sträckan Gista - Mjölby (västra stambanan) Senareläggning av spårbyten som t.ex. Vislanda-Mosselund risk för hastighetsnedsättningar (Södra stambanan) Delar av satsningar inom trädsäkring, trafikinformation, lågtrafikerade banor mm senareläggs Omfördelning till äskanden för övrig verksamhet kan ej genomföras Alternativ 2: Risk för stängning av sträckan Boden S - Bastuträsk under 2016 Delar av satsningar inom trädsäkring, trafikinformation, lågtrafikerade banor mm senareläggs Konsekvenser 2015 av alternativ 1 och 3

5 Konsekvenser alternativ 3 (4 mil 2015,2016,2017) Nackdelar, trafik och kund: Spårbytet stör trafiken ytterligare ett år (2017). Ytterligare ett år innan effekten av spårbytet uppnås (full hastighet och minskad risk för urspårningar och avstängning av banan) Trv ändrar i fastställd tågplan, antingen genom att flytta PSB (etapp 2) eller genom att flytta annat fastställt banarbete (etapp 4). Avtalsbrott. Främst konsekvenser för Trafikverkets förtroende. Trafikverket framstår som opålitligt. Forceringsbeslutet är kommunicerat mot kunder med löfte om ÖFT Ökad risk för urspårning. Ökad risk för oplanerad stängning av banan. Ökad risk för ytterligare hastighetsnedsättningar. Fördelar, trafik och kund: Lindrigare påverkan på trafiken under 2015 jämfört med forcering, och under 2016 jmf med alternattiv 2. (5 km hastighetsnedsättning i st f mil kortare sträcka som stängs av). Lättare att hantera för kund.

6 Trafiken som berörs –Godståg mellan Övre Norrland och resten av Sverige (koppar, stål m.m.). Kärnan i Green Cargos verksamhet. –ARE/NRE (Norsk trafik Oslo-Narvik med färskvaror m.m.) –SJ Nattåg –Regional persontrafik. Omledningsbanor saknas i princip helt (Inlandsbanan inte realistiskt alternativ). Överraskande avbrott får ödesdigra konsekvenser för näringslivet.

7 Fördelar trafikhänseendeNackdelar trafikhänseende Forcering (alt.1) Obehindrad trafik Stora kapacitetsinskränkningar under 10 veckor 2015 (dubbelt så lång hastighetsnedsättning från 70 km/h till 40 km/h + 8 mil längre avstängningssträcka jmf med ursprunglig utbytestakt). Minskad risk för överraskande stängning av banan. Minskad risk för urspårning. Minskad risk för ytterligare hastighetsnedsättningar. Utebliven forcering (alt.3) Lindrigare kapacitetsinskränkningar 2015 – en klar lättnad. Ändring i fastställd tågplan 2015 (etapp 2= PSB, etapp 4= övrigt banarbete) – Trv framstår som nyckfullt och inte förmöget att hålla ingångna avtal. Trafiken behöver inte mycket mer för arbetena Ökad risk för överraskande stängning av banan. Ökad risk för urspårning. Ökad risk för ytterligare. hastighetsnedsättningar. Stora kapacitetsinskränkningar 2017.