Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Advertisements

Patientfokuserad utvärdering av reguljär psykiatrisk vård eller
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Att följa processer och resultat i Senior alert
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
PRIO dialogmöte 15 mars 2013.
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Systematiskt kvalitetsarbete
Patientsäkerhetsronder
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Rehabiliteringsgarantin
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
Mål- och resultatstyrning
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Tillsammans för världens säkraste vård
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Mobila enheten Salems kommun *.
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
SPI – Svenskt Projektindex ™
Produktionsplanering en viktig
Förra måndagens program:
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
Postermall VC 2. Vårt mål är en ostörd, väl strukturerad rapport efter checklista på schemalagd tid varje dag. All information delges och gästerna kan.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Framtidskartläggning
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Bedrägeri – Vad ni kan göra
Strategi för Bästa Heby
Tillgänglig primärvård
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanfattning.
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst

Särskilda förutsättningar Central specialiserad behandlingsenhet för internetbehandling, inte en eller ett fåtal behandlare inom traditionella verksamheter. Byggt upp verksamhet från början Hade inledningsvis en 50% kvalitetsexpert (Lisa “LEAN-machine” Jansson) Om vi hinner - Diskutera skillnader mot andra verksamheter!

Tre viktiga aspekter Grundprincip och strategi (LEAN) – Värde för patienter Minska väntan och besök/kostnader/tidsåtgång Öka effekten och minska risk för negativa effekter – Strategin Rapportera alla nuvarande och potentiella problem Hög struktur (strukturerad tavla med lappar, korta möten för att prioritera och fördela) Kvalitetssäkring av det som görs - standardisering Utvärdering av det som görs - utvärdering

Standardiserat bedömningsförfarande, mallar för intervjuer, skattningar och journalanteckningar Behandlingsmanualer – inte bara för patienterna Lathundar för alla yrkesgrupper = tydliga rutiner Datorstödd övervakning/notifiering och stöd Handledning - alltid tillgängligt LEAN-tavla och möten Tydlig redovisning av resultat – från anslagstavlor till årsrapporter Inflytande på enhetens utveckling Forskningsaktivitet för långsiktig förbättring Lokalt kvalitetssystem på Ipsy

Flödesöversikt (uppdateras kontinuerligt)

Lathundar för Administratörer Läkare Psykologer Suicidriskhantering Process Intervjuguide Lathundar, rutiner

Exempel på lathund

Utvärdering - Hur samlas data in? Personal matar in: – Tidpunkter för besök och andra händelser (sekreterare) – Klinisk information från besök och behandlingar (läkare / psykolog) Patienter gör självskattningar över hur de mår (och annat) Systemet levererar information, t.ex. antal genomförda moduler och minuter som behandlare lagt ner på varje patient.

Personalens skattningar Data från läkarbesök

Patienternas självskattningar Just nu har vi ifyllningar av det här

Hur utvärderas alla data?

Utvärdering av behandlingseffekt och annat Daglig uppföljning: systematisk mätning av patienter före, under och efter behandling, övervakning av suicidrisk genom självskattning veckovis systematisk kontroll av patientärenden i plattformen genom automatiskt flaggningssystem Veckovis uppföljning på LEAN-möten Kvartalsvis uppföljning av styrgrupp: väntetider till utredning (max 3 veckor) och behandlingsstart (max 2 dgr) behandlingseffekter avvikelserapporter förbättringsförslag Årsvis uppföljning genom rapport till beställare

Antal patienter i behandling Viktigt för att planera för bemanning

Väntetider Anmälan till läkarbesök Exempel på bra kvalitetsarbete med hjälp av LEAN!

Väntetider (forts) Not: Medianvärden har beräknats utifrån tillgängliga data i Filemaker Bra exempel på mycket lyckat kvalitetsarbete med hjälp av LEAN!

Inklusionsgrad

Värt att satsa extra resurser på?

Effektstorlek per diagnos Cohen's d pre-post

Är det värt besväret? Mest jobb i början, sedan vinner man tid på: – Färre misstag och mindre förvirring och missnöje – Snabbt fånga upp och besluta om hur hantera avvikelser i behandlingar och organisation – Snabbare att genomföra ändringar – Effektiva möten – Enklare beslut pga bra underlag och hög struktur – Lätt att fasa in ny personal Härlig känsla att ta problem på allvar och bli bättre!

Diskussion Kan alla dessa delar användas i andra sammanhang? Är en central enhet en förutsättning för kvalitetsarbete?