Björnekullaskolan ÅSTORP BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att identifiera och utveckla ledare
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
SET Social Emotionell Träning
Arbetsplan för skolbiblioteket
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Utvärdering av kliniska placeringar HT påståenden Stämmer inte allsstämmer i hög grad.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Nya utvecklingssamtal
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Bedömning.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Vad ska ingå i uppgiften?
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Smittspårarutbildning
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Att vara professionell
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Skolbibliotek … där alla är heltidsanställda skolbibliotekarier Verkligheten?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Björnekullaskolan ÅSTORP Växjö 2009 Monica Nilsson april 2008
Presentationens avskrift:

Björnekullaskolan ÅSTORP BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Björnekullaskolan BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Björnekullaskolan biblioteket BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Olika yrkesgrupper Lärare Bibliotekarie Fritidspedagoger Förskollärare Kanslister … mfl. BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Vad gör du hela dagen!? Synliggöra Kvalitetsarbete Dialog BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Rektor vet inte vad jag gör!!! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Skolbiblioteket som pedagogisk resurs – inte bara mediaresurs. Skolbiblioteket är: en arbetsplats under skoltid. en resurs i elevens lärande inget uppehållsrum! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Även om du inte är tillsagd…. Verksamhetsplan Verksamhetsutvärdering KVALITETSARBETE Björnekullaskolan 2007 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Vår roll Informationsspecialist, lärare och handledare BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Reflektion… Hur ser jag på min roll i skolan? Hur ser rektor, lärare och elever på min roll? Vilka arbetsuppgifter har jag? Stämmer de överens med den vision jag själv har om verksamheten? BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Vår uppgift Vara ett stöd i elevens lärande Stödja läs- och språkutvecklingen Verka för informationskompetens i undervisningen Undervisa i baskunskaper Ge övning i färdigheter Uppmana till reflektion och kritisk analys … tillsammans med våra lärarkollegor BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Att vara verksamhetsansvarig? Traditionell biblioteksverksamhet Planering och genomförande av skolbiblioteksverksamhet Budgetansvar Ingå i ledningsgruppen Delta i ämneskonferenser Kvalitetsarbete Målformulering Verksamhetsrapportering BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Hur? Gemensamt mål Tillsammans med lärarna arbeta mot målen. Egna mål Utforma verksamhetens innehåll i anslutning till dessa mål. Biblio - Tekarien Skiss BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Förutsättningar Mål och kursplaner Kunskap om lärande Kunskap om informations- kompetens Mål och kursplaner BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Informationsfärdighet Tolkning av begreppet BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Mål skolår 9 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008 Hur klarar skolan sitt uppdrag att ge eleverna verktygen och färdigheten att kunna hantera och använda information? Hur förbereder vi eleverna inför ett livslångt lärande? Hur ger vi dem informationskompetens? Mål skolår 9 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Forskning Förutsättning Personaltätheten påverkar hur kvalitet blir. Med endast bibliotekarie i biblioteket utan biblioteksassistent - ingen verkan på kvaliteten och elevernas lärande! Arbetsbördan med administrativt arbete.tar överhanden. Skolbibliotekarier som regelbundet samverkar med lärare skapar undervisningssituationer som medverkar till bättre studieresultat. Låt stå! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Upplevelser av undervisningen ”… Det var roligt!” ”… Man har lärt sig hur man ska göra och så…” ”…Det hjälper en sen när man blir stor. Att hitta fakta” BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Vilka sökstrategier använder eleverna? Inlärd sökstrategi ”… Det har blivit en vana” BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Lär sig bäst Intresse Nyfikenhet Självstyrt lärande Bra lärare Undervisningsmomentet skall vara roligt och motiverande Bygga på bakgrundsförståelse BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Resultatet Eleverna kommer ihåg användarundervisningen ett respektive två år efter att undervisningen är avslutad. har en positiv inställning till den undervisning de fått. kommer ihåg sökstrategier de lärde sig under lektionstimmarna. Eleverna säger sig använda dessa sökstrategier ännu i dag – ett resp två år efter det att undervisningen avslutades. har användning av färdigheten har blivit medvetna om sitt lärande är positiva till att arbeta med ett undersökande arbetssätt: Lustfyllt, självstyrt, varierat och aktivt BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Björnekullaskolan Samarbete med datorläraren BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Övningar Bibliotekskatalogen och Kodorden Bibliotekskatalogen 2 Skattjakt Ordsnurr BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Internet och kritisk granskning Åsneryd - Sök på Google Bli en webbdomare Guldgrävare Diplom BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Hur får jag igång ett samarbete? Samtal med rektor Fundera! Skriv ner dina arbetsuppgifter! Stämmer dessa överens med din vision över biblioteksverksamheten? Hur ser din vision ut? Diskutera dina arbetsuppgifter och visioner tillsammans med din rektor. Lyft fram forskning och delge honom referensmaterial. Poängtera betydelsen av samarbete för skolutveckling. När rektor markerar skolbiblioteket som viktig resurs i daglig undervisning banas väg för ett klimat där samarbete mellan lärare och bibliotekarie är en självklarhet och där informationsfärdighet är en integrerad del i undervisningen. BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Förutsättningar för samarbete Bygger på: Gemensamma mål Delad vision Alla ser vinster med samarbetet Klimat av tillit och respekt för varandra BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Samlade datorresurser i biblioteket Visa på vinster… Service Forum för redovisning Lärarfortbildning Samlade datorresurser i biblioteket Visa på din kompetens! En stark ledarroll Samtal med rektor BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Webben – en del av verksamheten Information Länksidor Tidskriftsartiklar Elevarbeten Pågående arbeten – Kalla kriget ; Berlin Boktips Datorernas tillgänglighet Tipset – email utskick Provschema Rss ... mer som är användbart BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Björnekullaskolan Gemensam fundering Planering Genomgång Undervisning och handledning Redovisning Utvärdering BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Dialogen Vilka kunskaper vill vi att eleverna ska ha efter genomgånget moment - ämneskunskap informationsfärdighet BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Olika grader Graden av samarbete mellan läraren och skolbibliotekarien varierar med behov och i takt med undervisningsmomentens utformning. Samarbetet har olika grad av intensitet enligt följande: A. medvetenhet om vad den andre gör B. undervisning sker parallellt; läraren börjar lektionen i klassrummet och bibliotekarien tar över i biblioteket och vice versa. C. lärare och bibliotekarie undervisar tillsammans; båda har lika stort ansvar för planering och utförande av lektionerna. Planeringsblankett BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Hur motiverar vi eleverna? ARCS Model of Motivational Design Attention Relevance Confidence Satisfaction BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Punktinsatser Början möta elevens behov och verka för positiva attityder Under tiden strategier där eleverna känner sig delaktiga och känslomässigt engagerade I slutet strategier som tydligt bekräftar elevens förmåga och som stöttar elevens självförtroende BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Tänk igenom hur du skall presentera detta. 10. Utvärdera PRESENTATION SÄKERHETSKONTROLL 9. Förbered presentation 8. Tänk på copyright 7. Sammanställ information och dra slutsatser SLUTET MITTEN 6. Välj och ta den information du 5. Vad är viktigt, hör hit, aktuellt/tillförlitligt? källor 4. Leta fram information från dessa 3. Sök information. 2. Skriv ner sökbegrepp. 1. Hur tar jag reda på det här? (Brainstorma om olika källor och Verktyg) BÖRJAN Sign Vad av detta är jag intresserad av att veta mer om? Finns det något skrivet om detta ämne? Kommer det att bli lätt att hitta? Tänk igenom hur du skall presentera detta. Vad vet jag om ämnet? Brainstorma Skrivfrågor Samla ner…… LÄS! Fem stegs raketen Avskjutningen börjar nedifrån Länk BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Tänk igenom hur du skall presentera detta. SÄKERHETSKONTROLL Avskjutningen börjar nedifrån Tänk igenom hur du skall presentera detta. Sign Vad av detta är jag intresserad av att veta mer om? Finns det något skrivet om detta ämne? Kommer det att bli lätt att hitta? LÄS! Skriv frågor Vad vet jag om ämnet? Brainstorma Smala ner…… RAMPEN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

1. Hur tar jag reda på det här? SÄKERHETSKONTROLL Sign 3. Sök information. 2. Skriv ner sökbegrepp. 1. Hur tar jag reda på det här? Avskjutningen börjar nedifrån (Brainstorma om olika källor och verktyg) BÖRJAN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

6. Välj och ta den information du behöver! SÄKERHETSKONTROLL Sign 6. Välj och ta den information du behöver! Avskjutningen börjar nedifrån 5. Vad är viktigt, hör hit, aktuellt/tillförlitligt 4. Leta fram information från dessa källor! MITTEN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

9. Förbered presentationen! 7. Sammanställ information SÄKERHETSKONTROLL Sign 9. Förbered presentationen! 8. Tänk på copyright! Avskjutningen börjar nedifrån 7. Sammanställ information och dra slutsatser! SLUTET BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

PRESENTATION 10. Utvärdera BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Raket Marsraket Venusraketen Bedömning BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Övriga hjälpmedel Vikt papper – version 2 Tidslinje och mängddiagram Storyboard Fem-i-rad BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Källangivelser Källa – Internet Källa - Bok av Anna-Stina Axelsson BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Reflektion och Utvärdering Frågebatteri Perspektiv Tankekarta Jämför Loggbok A Loggbok B Elevutvärdering – yngre Test – yngre Test – äldre Test 2 – äldre Fler loggböcker …. Loggbok 1 Loggbok 2 Loggbok 3 Blankett BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Ha känsliga antenner! Reflektera Rekognoscera Reagera Resonera Tänk om och förnya! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Biblio Monica Nilsson 042-64 158 monica.nilsson@edu.astorp.se BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Diskutera tillsammans med andra! Blogg för diskussion kring skolbiblioteksfrågor Skolbibliotek Väst … självklart Skolbibliotek.se Svensk biblioteksförening BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Källor Se Björnekullaskolans skolbibliotekssida! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008

Lockande! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008