Björnekullaskolan ÅSTORP BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Björnekullaskolan BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Björnekullaskolan biblioteket BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Olika yrkesgrupper Lärare Bibliotekarie Fritidspedagoger Förskollärare Kanslister … mfl. BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Vad gör du hela dagen!? Synliggöra Kvalitetsarbete Dialog BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Rektor vet inte vad jag gör!!! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Skolbiblioteket som pedagogisk resurs – inte bara mediaresurs. Skolbiblioteket är: en arbetsplats under skoltid. en resurs i elevens lärande inget uppehållsrum! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Även om du inte är tillsagd…. Verksamhetsplan Verksamhetsutvärdering KVALITETSARBETE Björnekullaskolan 2007 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Vår roll Informationsspecialist, lärare och handledare BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Reflektion… Hur ser jag på min roll i skolan? Hur ser rektor, lärare och elever på min roll? Vilka arbetsuppgifter har jag? Stämmer de överens med den vision jag själv har om verksamheten? BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Vår uppgift Vara ett stöd i elevens lärande Stödja läs- och språkutvecklingen Verka för informationskompetens i undervisningen Undervisa i baskunskaper Ge övning i färdigheter Uppmana till reflektion och kritisk analys … tillsammans med våra lärarkollegor BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Att vara verksamhetsansvarig? Traditionell biblioteksverksamhet Planering och genomförande av skolbiblioteksverksamhet Budgetansvar Ingå i ledningsgruppen Delta i ämneskonferenser Kvalitetsarbete Målformulering Verksamhetsrapportering BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Hur? Gemensamt mål Tillsammans med lärarna arbeta mot målen. Egna mål Utforma verksamhetens innehåll i anslutning till dessa mål. Biblio - Tekarien Skiss BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Förutsättningar Mål och kursplaner Kunskap om lärande Kunskap om informations- kompetens Mål och kursplaner BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Informationsfärdighet Tolkning av begreppet BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Mål skolår 9 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008 Hur klarar skolan sitt uppdrag att ge eleverna verktygen och färdigheten att kunna hantera och använda information? Hur förbereder vi eleverna inför ett livslångt lärande? Hur ger vi dem informationskompetens? Mål skolår 9 BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Forskning Förutsättning Personaltätheten påverkar hur kvalitet blir. Med endast bibliotekarie i biblioteket utan biblioteksassistent - ingen verkan på kvaliteten och elevernas lärande! Arbetsbördan med administrativt arbete.tar överhanden. Skolbibliotekarier som regelbundet samverkar med lärare skapar undervisningssituationer som medverkar till bättre studieresultat. Låt stå! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Upplevelser av undervisningen ”… Det var roligt!” ”… Man har lärt sig hur man ska göra och så…” ”…Det hjälper en sen när man blir stor. Att hitta fakta” BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Vilka sökstrategier använder eleverna? Inlärd sökstrategi ”… Det har blivit en vana” BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Lär sig bäst Intresse Nyfikenhet Självstyrt lärande Bra lärare Undervisningsmomentet skall vara roligt och motiverande Bygga på bakgrundsförståelse BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Resultatet Eleverna kommer ihåg användarundervisningen ett respektive två år efter att undervisningen är avslutad. har en positiv inställning till den undervisning de fått. kommer ihåg sökstrategier de lärde sig under lektionstimmarna. Eleverna säger sig använda dessa sökstrategier ännu i dag – ett resp två år efter det att undervisningen avslutades. har användning av färdigheten har blivit medvetna om sitt lärande är positiva till att arbeta med ett undersökande arbetssätt: Lustfyllt, självstyrt, varierat och aktivt BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Björnekullaskolan Samarbete med datorläraren BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Övningar Bibliotekskatalogen och Kodorden Bibliotekskatalogen 2 Skattjakt Ordsnurr BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Internet och kritisk granskning Åsneryd - Sök på Google Bli en webbdomare Guldgrävare Diplom BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Hur får jag igång ett samarbete? Samtal med rektor Fundera! Skriv ner dina arbetsuppgifter! Stämmer dessa överens med din vision över biblioteksverksamheten? Hur ser din vision ut? Diskutera dina arbetsuppgifter och visioner tillsammans med din rektor. Lyft fram forskning och delge honom referensmaterial. Poängtera betydelsen av samarbete för skolutveckling. När rektor markerar skolbiblioteket som viktig resurs i daglig undervisning banas väg för ett klimat där samarbete mellan lärare och bibliotekarie är en självklarhet och där informationsfärdighet är en integrerad del i undervisningen. BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Förutsättningar för samarbete Bygger på: Gemensamma mål Delad vision Alla ser vinster med samarbetet Klimat av tillit och respekt för varandra BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Samlade datorresurser i biblioteket Visa på vinster… Service Forum för redovisning Lärarfortbildning Samlade datorresurser i biblioteket Visa på din kompetens! En stark ledarroll Samtal med rektor BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Webben – en del av verksamheten Information Länksidor Tidskriftsartiklar Elevarbeten Pågående arbeten – Kalla kriget ; Berlin Boktips Datorernas tillgänglighet Tipset – email utskick Provschema Rss ... mer som är användbart BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Björnekullaskolan Gemensam fundering Planering Genomgång Undervisning och handledning Redovisning Utvärdering BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Dialogen Vilka kunskaper vill vi att eleverna ska ha efter genomgånget moment - ämneskunskap informationsfärdighet BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Olika grader Graden av samarbete mellan läraren och skolbibliotekarien varierar med behov och i takt med undervisningsmomentens utformning. Samarbetet har olika grad av intensitet enligt följande: A. medvetenhet om vad den andre gör B. undervisning sker parallellt; läraren börjar lektionen i klassrummet och bibliotekarien tar över i biblioteket och vice versa. C. lärare och bibliotekarie undervisar tillsammans; båda har lika stort ansvar för planering och utförande av lektionerna. Planeringsblankett BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Hur motiverar vi eleverna? ARCS Model of Motivational Design Attention Relevance Confidence Satisfaction BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Punktinsatser Början möta elevens behov och verka för positiva attityder Under tiden strategier där eleverna känner sig delaktiga och känslomässigt engagerade I slutet strategier som tydligt bekräftar elevens förmåga och som stöttar elevens självförtroende BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Tänk igenom hur du skall presentera detta. 10. Utvärdera PRESENTATION SÄKERHETSKONTROLL 9. Förbered presentation 8. Tänk på copyright 7. Sammanställ information och dra slutsatser SLUTET MITTEN 6. Välj och ta den information du 5. Vad är viktigt, hör hit, aktuellt/tillförlitligt? källor 4. Leta fram information från dessa 3. Sök information. 2. Skriv ner sökbegrepp. 1. Hur tar jag reda på det här? (Brainstorma om olika källor och Verktyg) BÖRJAN Sign Vad av detta är jag intresserad av att veta mer om? Finns det något skrivet om detta ämne? Kommer det att bli lätt att hitta? Tänk igenom hur du skall presentera detta. Vad vet jag om ämnet? Brainstorma Skrivfrågor Samla ner…… LÄS! Fem stegs raketen Avskjutningen börjar nedifrån Länk BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Tänk igenom hur du skall presentera detta. SÄKERHETSKONTROLL Avskjutningen börjar nedifrån Tänk igenom hur du skall presentera detta. Sign Vad av detta är jag intresserad av att veta mer om? Finns det något skrivet om detta ämne? Kommer det att bli lätt att hitta? LÄS! Skriv frågor Vad vet jag om ämnet? Brainstorma Smala ner…… RAMPEN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
1. Hur tar jag reda på det här? SÄKERHETSKONTROLL Sign 3. Sök information. 2. Skriv ner sökbegrepp. 1. Hur tar jag reda på det här? Avskjutningen börjar nedifrån (Brainstorma om olika källor och verktyg) BÖRJAN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
6. Välj och ta den information du behöver! SÄKERHETSKONTROLL Sign 6. Välj och ta den information du behöver! Avskjutningen börjar nedifrån 5. Vad är viktigt, hör hit, aktuellt/tillförlitligt 4. Leta fram information från dessa källor! MITTEN BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
9. Förbered presentationen! 7. Sammanställ information SÄKERHETSKONTROLL Sign 9. Förbered presentationen! 8. Tänk på copyright! Avskjutningen börjar nedifrån 7. Sammanställ information och dra slutsatser! SLUTET BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
PRESENTATION 10. Utvärdera BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Raket Marsraket Venusraketen Bedömning BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Övriga hjälpmedel Vikt papper – version 2 Tidslinje och mängddiagram Storyboard Fem-i-rad BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Källangivelser Källa – Internet Källa - Bok av Anna-Stina Axelsson BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Reflektion och Utvärdering Frågebatteri Perspektiv Tankekarta Jämför Loggbok A Loggbok B Elevutvärdering – yngre Test – yngre Test – äldre Test 2 – äldre Fler loggböcker …. Loggbok 1 Loggbok 2 Loggbok 3 Blankett BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Ha känsliga antenner! Reflektera Rekognoscera Reagera Resonera Tänk om och förnya! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Biblio Monica Nilsson 042-64 158 monica.nilsson@edu.astorp.se BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Diskutera tillsammans med andra! Blogg för diskussion kring skolbiblioteksfrågor Skolbibliotek Väst … självklart Skolbibliotek.se Svensk biblioteksförening BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Källor Se Björnekullaskolans skolbibliotekssida! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008
Lockande! BTJ Stockholm 11 & 12 mars 2008