Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riksdag och regering.
Advertisements

Demokrati och diktaturer
Styrelseskick.
Demokrati.
Politikens grundfrågor
Historien om Antiken i Grekland.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Grekland bestod av flera små riken/stater
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..
Demokrati.
Demokrati Demokrati betyder: Folkstyre
Från teori till praktik
Demokrati och diktatur
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
Vår förening - Så kan du vara med och påverka!
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Cuba.
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Lag och Rätt.
Antikens Grekland Frågan lyder: Vad vet du om Antikens Grekland?
Så styrs Sverige.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Historien om Grekland.
Så styrs Sverige.
Demokrati                                    Styrka: genomtänkta beslut. Svaghet: besluten tar längre tid.
Demokrati och hur Sverige styrs
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Demokrati, politik och val.
Demokrati (=folkstyre)
Demokrati.....
Demokrati (= folkstyre) Från grekiska orden ”demo” (folk) och ”kratia” (välde eller styre) Började i Aten för ca 2500 år sedan Där fick alla vuxna fria.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Demokrati och diktatur
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Demokrati och diktatur
Hur styrs länder? Samhällskunskap vt 2014.
Antiken (Grekland) Ca 800 f.kr.-ca 300 f.kr..
Demokrati vs. Diktatur.
Att skriva en debattartikel
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
 uppför dig schysst mot andra,  följ inte med okända personer hem,  tro inte på allt som folk säger  lämna inte ut personliga saker som nycklar, lösenord,
Demokrati och diktatur
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Demokrati och vår Riksdag
Demokrati och vår Riksdag
Demokratins metoder ”Folket ska styra”
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Genom demokrati. Ordet demokrati betyder folkstyre. Alla människor i samhället får vara med och bestämma. 9 miljoner i Sverige – Vi skall dela på makten.
Politiska system Demokrati & diktatur.
Sidor i Arena  Om demokrati och diktatur, s  Om demokratiska beslutsformer, s  Om mänskliga rättigheter, s
Demokrati, politik och val. Demokrati = folkstyre För att ett land ska kunna kallas demokratiskt måste det ha: 1.Återkommande fria val. Folket ska fritt.
Rättigheter och Rättsskipning
Vem är det som bestämmer?
Amerikanska Revolutionen
Hur styrs länder? Samhällskunskap vt 2014.
Presentationens avskrift:

Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera och rösta. Tid: 

 Ordet demokrati betyder folkvälde eller folkstyre.  Demokratin föddes under antiken i Athen. Alla fria män samlades på ett torg och fattade beslut som gällde staden genom att rösta med handen. Det kallas för direkt demokrati.  I dag skulle det inte kallas för demokrati eftersom kvinnor och slavar inte fick rösta. 

1. Hur man ska göra för att bestämma saker. I en demokrati får alla vara med att bestämma. Majoriteten vinner! 2. Hur man ska se på människan. I en demokrati är alla människor lika värda och har samma rösträtt.

 Ha rösträtt där alla vuxna människors röster är lika värda.  Ha val som är fria (=Man får rösta på vad man vill ).  Ha val som är hemliga (Ingen ska kunna ta reda på vad du röstar på. ).  Följa Majoritetsprincipen.  Ha tros-, åsikts-, yttrande-, mötes-, och pressfrihet i en demokrati. Du ska kunna tro, tycka, säga och tänka vad du vill i en demokrati.  Vara Rättsäkert.

 Alla människor ska vara lika inför lagen.  Med det menas att lagen gäller alla exakt lika mycket.  Ingen får heller dömas utan att få en rättegång och en advokat som hjälper till.  Man ska inte kunna bli dömd för någonting utan att man har begått ett brott.

 Indirekt demokrati är när människor röstar fram representanter människor som ska bestämma åt dom. Kallas även för representativ demokrati. Tex. Matrådsrepresentanterna, elevrådsrepresentanterna eller Sveriges riksdag  Direkt demokrati är när alla är med och bestämmer och lägger sin egen röst. Te.x klassrådsomröstningat, I stormens öga, folkomröstnngar.

 Människor respekterar inte alltid att deras skyldigheter är andras rättigheter.  Människor kanske röstar i frågor de inte har kunskap om.  Alla gillar inte tanken på demokrati och att alla människor är lika mycket värda.  Människor som är passiva och inte röstar.

 Majoritet: Det som de flesta tycker.  Minoritet: Det som en mindre grupp tycker.  Offentlighets-principen: Alla ska ha rätt att läsa papper som skrivs av politiker, sjukvårdare för att staten inte ska kunna ta odemokratiska beslut i smyg.  Censur: Man förbjuder saker att visas/tryckas för människor

 Läs texten om demokrati (2.1)  Svara på frågorna som hör till. Frågorna finns längre bak i häftet.

 Titta på målen tillsammans med din bänkkompis. Diskutera under några minuter tillsammans hur ni kan visa att ni nått målen.

- Men först diskuterar vi!

/kursplan/id/3887/titleId/SH1010%20- %20Samh%E4llskunskap

 En bedömningsmatris är ett schema därman som elev kan se och följa sin utveckling inom ämnet lite lättare. Så här kan den se ut:  I morgon kommer ni att få en bedömningsmatris över Jag vill säga något!