Cykelutredningen Per Öhgren 1. Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Lär dig trafikreglerna
RUR i praktiken Resultatutjämningsreserv Balanskravsutredning
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Slides från Astando Digitalisering GC-nät.
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Sara Eklund, Lagersbergsskolan, Eskilstuna –
Annika Ljungwald Kerstin Granlund
1. Vad är en personuppgift?
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
Trafikupphandlingar Linköping Trafikupphandlingar 5-årsavtal Linköpings kommun Beskrivning  Befintliga 5-årsavtal från 2004 för inomkommunal.
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Örebrocyklisterna i framtiden Nuläge Ungdom Tävling & Tävlings- arrangemang Motion Gemensamt Ungdom Tävling & Tävlings-
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
EGTS - vad är det? Helena Linde Förbundsjurist, Juridiska avdelningen, SKL.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Säkra skolvägarprojektet Ektorps skola Under hösten 2010 och våren 2011 genomfördes ett säkra skolvägar pilotprojekt på Ektorps skola för att ta.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Sidnummer Möjliga vägar för KB efter förstudien John Augustsson
Välkomna Bakgrund Vad ska vi förhålla oss till?  Attraktiv stadsmiljö  Affärs- /Näringslivsverksamhet  Trafiksäkerhet  Cyklister  Gående.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
- i olika konjunkturer och över tid 1. 2 Socialtjänstlagen – en studie i helhetssyn 3 Portalparagrafen Uppsökande verksamhet Samhällsplanering Information.
Moped klass 2.
Positiva och negativa tal 2+5 = = = (-5) = 7 (-2)-(-5) = 3.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Flaggvaktsutbildning för Vätternrundan Sören Wictorsson F.d polis/trafikpolis.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Fastighetsägarens ansvar Snö och is Per Forsling
Cykel, trafikregler och utformningsfrågor Per Öhgren Niclas Nilsson 1.
Transportstyrelsens föreskrifter Per Öhgren. Transportstyrelsens föreskrifter Hittas här (TSFS):
Rembo IK cykel Cykla tillsammans i Rembo! Info
SÄKER CYKLING Nu för alla i femman!
ART Öppet Hus 2017.
Näringslivslunch 8 november.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Autonom körning Per Öhgren.
Hastighetsbegränsningar
Migration och psykisk hälsa
Svenska Brukshundklubben
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Cykelöverfarter och cykelpassager
Delat beslutsfattande och SIP
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Det pratas om dieselförbud - varför då
Utan vägren eller cykel- eller gångbana
/X Är du trafiksmart?.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
Branschmöte spårväg tunnelbana
Mikroundervisning akuten Kungälv
Presentationens avskrift:

Cykelutredningen Per Öhgren 1

Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson 2

Cykelutredningen Generella synpunkter: Nuvarande lagstiftning inget hinder Behandlas inte att moped klass II likställs med cykel i trafiklagstiftningen Wienkonventionen hinder för att förse trafiksignaler eller stopplikt med tilläggstavla ”Gäller inte cykel”

Cykelutredningen Transportstyrelsen positiv till väjningsplikt vid cykelöverfarter (förutsätter dock utformningskrav och LTF- beslut) tillåtet flytta fordon som är uppställt på eller inom fem meter före en cykelöverfart 4

Cykelutredningen Transportstyrelsen negativ till att cyklar i vissa fall ska få föras på körbana även om det finns gångbana det ska vara tillåtet för barn till och med åtta års ålder att få cykla på gångbana en väg genom LTF ska kunna vara cykelgata 5