Följeforskning CEDIF Styrgruppsmöte inno Scandinavia AB Riddargatan Stockholm Tel; Fax;
Slide 2 Mål och Syfte Målsättningen och Syftet är strategiskt korrekta och viktiga för MiUn och länet i sin helhet Ligger i linje med tidigare forskning på MiUn och med länets profil som ”arkivlänet” Centrumbildningen: en stark profilering av kompetensen nationellt och internationellt Väldigt ambitiös målsättning med brett angrepssätt Målsättningen relativt klar för de flesta intressenter och deltagare Dock klarare för dem som inte ingår i projektgruppen Ser lättare helhetsmålet Projektgruppen har större fokus på forskningsområdena
Slide 3 Projektresultat Generellt Lång men nödvändig startsträcka. Definiering av forskningsområden och studier är färdiga men 3-4 månader efter plan Utveckling och inrättande av ett arkiv- och informationsvetenskapligt centrum vid Mittuniversitetet i Härnösand Bra förarbete på infrastruktur och avtal Centrumets vision, aktiviteter och målgrupp är oklara Investering i och utveckling av en virtuell laboratoriemiljö för elektroniska dokument- och arkivsystem Bra förarbete och vision för samarbete med Boston Arbetet lite efter plan, kommer att få fart med de kontraherade experterna
Slide 4 Projektresultat Utveckling och tillämpning av modeller för elektronisk informationsförvaltning i Västernorrlands län Ambitiös definiering av sju forskningsområden och iscensättning av flera studier Kommer modellerna att kunna tillämpas? Stort offentligt fokus på bekostnad av näringslivet Resursslukande: Möjligtvis för många studier på bekostnad av arbetet kring Centrum-utvecklingen ”Contingency-plan” Spridning och kommunicerade av erfarenheter, kunskaper och resultat Ambitiöst arbete på konferenser och seminiarer Viktig med fortsatta insatser för positionering av centret nationellt och internationellt innan någon ”tar” konceptet Indikatorer Viss tveksamhet att vissa indikatorer uppnås inom projekttiden
Slide 5 Projektorganisation Klassisk projektorganisation: Styrgrupp, projektgrupp, referensgrupp osv. Väl sammansatt i termer av kompetens, geografisk spridning, intressen osv Oklara roller och ansvarsfördelningar Deltagare har inte alltid uppfattat sin roll och sitt ansvar Bättre nu med förbättrat uppföljningssystem Oklara mål gällande referensgrupp och styrgrupp Vad vill vi ha ut av dem? Hur involvera dem? Bristfällig kommunikation Intressenter utanför den direkta projektgruppen får knapphändig information
Slide 6 Horisontella kriterier Integration Inga anmärkningar. Två inom projektgruppen är av utländsk härkomst och väl integrerade i projektet. Digital informationshantering möjliggör till en högre grad spridning av kunskap över sociala och nationella gränser Jämställdhet Inga anmärkningar. Projektgruppen är jämnt fördelad. Försiktighet iakttas i språkval Miljö Inga anmärkningar. Digital informationshantering minskar pappershanteringen Ansvarig Ingen ansvarig i projektet. Avdelningen har dock en ”lika rättighets” ansvarig som larmar om problem uppstår
Slide 7 Förbättringsområden Klarare roll och ansvarsfördelning Förbättring har skett genom noggrannare uppföljning Bättre utnyttjande av resurser och kompetens Referensgrupp Ovärdelig kompetensresurs och bollplankspartner Mindre fokusgrupper baserat på intresse/kompetensområden Problematisering i syfte att ta fram konkreta förslag till åtgärder Styrgrupp Problematisering i syfte att besluta i strategiskt viktiga frågor Utnyttja kompetens och kontaktnätverk Större fokus på Centrumets framtida aktiviteter Vision och definiering av aktiviteter på kort och längre sikt Attraherar externa parter och positionerar nationellt och internationellt
Slide 8 Förbättringsområden Kommunikation (projektnivå) Informationsflödet sker genom ”sekundära” kanaler och når enbart en liten grupp För att bibehålla en engagerad grupp behövs regelbunden uppdatering Ihopkoppling av länets kompetensnoder (i förlängningen nationellt och internationellt) För största möjliga ”impact” behöver centret kopplas ihop länets kompetensnoder Undvika att det enbart blir ett nytt namn på den befintliga avdelningen Näringslivets medverkan Se till att få med näringslivet som intressenter i centret. Både systemleverantörer och ”end-users”