Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Landskronabranden- utifrån ett kommunalt perspektiv
Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Skadeståndsrätt I och II
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Skadeståndsrätten En introduktion.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
myter och verklighet: Inledning till skadeståndsrätten
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Rent strikt ansvar, tredjemansskada och ren förmögenhetsskada
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Seminarium i skadeståndsrätt 1: Skadetyper
Seminarium i skadeståndsrätt 4: Jämkning och det allmännas ansvar
Seminarium i skadeståndsrätt 3: Principalansvar och flera skadeståndsskyldiga Mårten Schultz
Flera skadeståndsskyldiga
Offentlighetsprincipen
Handläggning enligt SoL
Socialtjänstlagen, SoL
Kap.17 När skadan redan skett
Myndighetsutövning inom kommunal tillsynsverksamhet – förvaltningsrätt för inspektörer
Behörighet som mätningsman
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Advokat Anders Linnerborg
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
3 kap. Om brott mot liv och hälsa 7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om.
Om ansvar för arbetstagare m m
Nedsättning av skadestånd - särskilt om jämkning
Miljöskador.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Delegering Vem får delegera?
Diskrimineringslagen
Skadestånd för ren förmögenhetsskada
Sanktionssystemet Civilrättsliga sanktioner Offentligrättsliga sanktioner.
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Skadeståndsrättsliga grundbegrepp Särskilt om culparegeln
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Flera skadeståndsskyldiga och jämkning
ABFF 04 - Omfattning Titel:
Riktlinjer för misskötsamhet
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Principer för utredningar av oegentligheter
Innehåll i föreläsningen
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Den viktiga lagen beträffande anställningsskydd är lag (1982:80) om anställningsskydd  Vissa grupper är undantagna från.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Fakultetsnämndens arbetsformer
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Information om kundtrohetsrabatt
Riksenheten för säkerhetsmål
Politiker och tjänstemannaroller
Presentationens avskrift:

Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret Revisionsansvar Skadeståndsansvar Straffansvar www.kommunakuten.se

Skadestånds- och straffrättsligt ansvar Såväl särskilt straffrättsligt som ett skadeståndsrättsligt ansvar vid myndighetsutövning Särskilt skadeståndsrättsligt ansvar vid felaktiga råd och upplysningar www.kommunakuten.se

Utgångspunkter Utgångspunkten för byggnadsnämndens ansvar är nämndsansvaret (verksamhetsansvaret) såsom det kommer till uttryck i 6 kap. 7 § kommunallagen Ansvaret är i första hand politiskt, dvs nämnden har det yttersta ansvaret för verksamheten www.kommunakuten.se

Nämnden - tjänstemännen Nämndens ansvar Tjänstemännens roll Utredning och verkställighet Delegationsbeslut Förhållandet till nämndens ansvar för intern kontroll (6 kap 7 § KL) www.kommunakuten.se

Begreppet myndighetsutövning Centralt för såväl straffrättsligt och särskilt skadeståndsrättsligt ansvar för handläggningsåtgärder och beslut Begreppet har dock ingen betydelse vid skadestånd för felaktiga råd och upplysningar www.kommunakuten.se

Vad är myndightesutövning Det ska vara fråga om en åtgärd som avgörs ensidigt av det allmännas företrädare Åtgärden ska ha kommit till stånd och få rättsverkningar i kraft av offentligrättsliga regler Åtgärden ska direkt få, eller i vart fall kunna leda till, bestämda rättsverkningar av positiv eller negativ innebörd för den enskilde. Det krävs däremot inte att åtgärden mynnar ut i ett bindande beslut.

Vad är myndighetsutövning, fortsättning Åtgärden ska åtminstone i sin förlängning, vara ett uttryck för det allmännas maktbefogenheter gentemot den enskilde Åtgärden skall vidtas av ett rättssubjekt som därvid intar en offentlig monopolställning på så sätt att ingen enskild kan vidta samma åtgärd med motsvarande verkan. Den enskilde, mot vilken åtgärden riktas, ska inta en beroendeställning i förhållande till den allmänna

Grundläggande principer vid myndighetsutövning Legalitetsprincipen en tvångsåtgärd får ej vidtagas om det inte finns stöd i en lag, se t.ex. RÅ 83 2:92 Ändamålsprincipen befogenhet att använda tvångsmedel skall vara knutet till det syfte som lagstiftaren haft med lagen i fråga Behovsprincipen en tvångsåtgärd får inte användas om det inte är nödvändigt för att lösa uppgiften, om flera möjligheter finns skall den lindrigaste åtgärden väljas, se RÅ 1973:40, RÅ 1977:79 och RÅ 1989 ref. 68, se även t.ex. 26 kap. 9 § MB där behovsprincipen kommer till uttryck Proportionalitetsprincipen tvångsmedel får tillgripas endast om skälet för åtgärden uppväger det intrång som det innebär för den enskilde på alla sätt (rimlig proportion) Objektivitets- och likhetsprincipen Beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet www.kommunakuten.se

Tjänstefel Brottsbalken 20 kap. 1 § st Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse som ringa, skall inte dömas till ansvar. Andra stycket reglerar grovt tjänstefel Brottsbalken 20 kap. 1 § tredje stycket Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han vidtar i denna egenskap. Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om gärningen är belagd med straff enligt någon annan bestämmelse www.kommunakuten.se

Tjänstefel Är ett brott som även innefattar oaktsamhet OBS! Personligt ansvar Endast ”vid myndighetsutövning” Krav på noggrannhet och omsorg Personliga förutsättningar Utbildning och erfarenhet Tidspress Inom PBL-området krävs grava fel för att ansvar skall uppkomma Se t.ex. Hovrätten för Västra Sverige mål nr B 2768-10 samt Hovrätten över Skåne och Blekinge mål nr B 2156-11 www.kommunakuten.se

Skadeståndsansvar Det skadeståndsansvar som är aktuellt vid handläggning och beslut enligt PBL är ett utomobligatoriskt skadestånds-ansvar Det är två bestämmelser som är särskilt aktuella 3 kap. 2 § skadeståndslagen (fel och försummelse vid myndighetsutövning) 3 kap. 3 § skadeståndslagen (felaktiga råd och upplysningar) www.kommunakuten.se

3 kap. 2 § skadeståndslagen 1 3 kap 2 § skadeståndslagen (myndighetsutövning) Staten eller en kommun skall ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, och skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. www.kommunakuten.se

3 kap. 2 § skadeståndslagen 2 Vid myndighetsutövning Även förberedande och verkställande åtgärder Omfattar skadeståndsansvar för sakskador, personskador och s.k. ren förmögenhetsskada Det utmärkande gentemot de flesta andra utomobligatoriska skadeståndsbestämmelser är just ”ren förmögenhetsskada” med vilket avses ekonomisk skada utan samband med fysisk skada T.ex. kostnadsökningar och uteblivna vinster www.kommunakuten.se

3 kap. 2 § skadeståndslagen 3 Vad utgör grund för skada Faktiska felaktigheter och försummelser Underlåtenhet Tidsutdräkt (förmodligen skärpt med hänsyn till specificering av handläggningstider i nya PBL) Alla fel är inte skadeståndsgrundande Krävs sådana fel som är uppenbart oriktiga Dock något striktare vid felaktig tillämpning av författningsföreskrifter All tidsutdräkt torde inte heller vara skadeståndsgrundande Ingen hänsyn till sådant som bristande utbildning, tidsbrist etc. som kan utgöra grund för att undgå tjänstefelsansvar www.kommunakuten.se

3 kap. 3 § Skadeståndslagen Staten eller en kommun skall ersätta ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd, om det med hänsyn till omständigheterna finns särskilda skäl. Därvid skall särskilt beaktas upplysningarnas eller rådens art, deras samband med myndighetens verksamhetsområde och omständigheterna när de lämnades www.kommunakuten.se

Principalansvaret 4 kap. 1 § SkL För skada, som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, är han ansvarig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter. www.kommunakuten.se

Principalansvaret fortsättning Principalansvaret innebär att den skada som åsamkas av den anställde normalt faller på arbetsgivaren. Vid uppsåtligt eller grovt oaktsamt beteende i samband med skadans uppkomst kan skadan dock slutligen hamna på den anställde (mycket sällsynt, normalt endast i samband med förmögenhetsbrott) www.kommunakuten.se