Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Politiker och tjänstemannaroller

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Politiker och tjänstemannaroller"— Presentationens avskrift:

1 Politiker och tjänstemannaroller
Gabriel Melki – Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden (S) Carina Molin - Samhällsbyggnadsdirektör

2 Rollerna POLITIKER Folkvalda Driva politik Föra medborgares perspektiv
Leda, styra och besluta på övergripande nivå (oftast strategisk nivå) Företräda TJÄNSTEPERSONER Anställda Professionalism Leda, styra och besluta på konkret nivå (oftast taktisk och operativ nivå) Bereda och Verkställa

3 Uppdraget och att uppnå den gyllene zonen…
VAD HUR … och om man inte gör ”rätt” blir det gråzon

4 Samarbete – se till att varje trappsteg fungerar innan ni går uppåt
Samtal Samsyn Samförstånd Samarbete Samverkan

5 Ansvar och samspel En grundläggande utgångspunkt ligger i det faktiska ansvarsutkrävandet, men lika viktiga ytor där politisk ledning och tjänstemannaledning möts finns i ansvaret för kommunens styr- och ledningssystem, för beredningsunderlagen, för myndighetsutövningen, och ansvaret för kompetensförsörjning.

6 Relationer och samarbete
Ordförande Förvaltningsdirektör Roll Ansvar Uppdrag Mandat/ befogenhet m.m. Förtroendevalda (nämnd/nämndgrupp) Tjänstepersoner (chefer/medledare)

7 Det komplicerade samspelet
Politiks nivå (demokratiskt folkvalda) Tjänsteman- nivå (bereda och verkställa beslut) Med- borgarens fokus Vad och hur, hur tydligt är det? Ibland behöver hur gå tillbaka för att tydliggöra vad. Vad? När? Hur? Vem? Behov, förväntningar, nöjdhet

8 Politiskt ansvar och vikten av ett rättssäkert samarbete
Det ekonomiska ansvaret är ett ansvar för ekonomi i balans och god ekonomisk hushållning. Det är ett i grunden politiskt ansvar, men vilar naturligt på dem som driver verksamheten. Revisionsansvar: Revisionsansvaret är antingen kollektivt eller individuellt, dvs. riktat mot en enskild förtroendevald. Revisionsansvaret omfattar bara de förtroendevalda, inte tjänstemän. Straffansvar: Hovrätten har i en dom slagit fast att sju ledamöter av byggnadsnämnden samt stadsarkitekten i en kommun gjort sig skyldiga till tjänstefel. De beviljade bygglov för ett stort antal förråd på flytbryggor, trots vetskap om att åtgärderna utgjorde avvikelse från detaljplanen. Avvikelsens kunde inte bedömas vara en mindre avvikelse. Skadeståndsansvar: Stat och kommun är skadeståndsskyldiga för personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Beträffande förmögenhetsskada kan skadeståndsskyldigheten även gälla om myndigheten lämnat felaktiga upplysningar eller råd. Arbetsrättsligt ansvar: Med arbetsrättsligt ansvar kan avses det ansvar arbetsgivare har för arbetsmiljön och i övrigt för sina anställda (delegeras).

9 Tre centrala principer
1. Att tydliggöra vem som gör vad och vem som har ansvaret. 2. Att etablera spelregler för kontaktvägar internt och externt. 3. Att aktivt arbeta för att skapa ett bra samspel.

10 Vi spelar alla i samma lag men ibland styr andra faktorer
Myndighetsutövning eller ej lagstyrd verksamhet, skapar olika bollar att spela på. SBF Viktigt med en hetero-gen lag-uppställ-ning. Allt från back, mittfält till forward. Med-borg-are SBN PBL MB FBL TrFo m.m. Be-hov/ För-vänt-ningar Allmänna intressen Enskilda intressen C G Spela på varandras bästa fot Se varandras styrkor och svagheter

11 ”Att spela på varandras bästa fot”
Ett gott samarbete kräver tillit och öppenhet. För att skapa tillit och öppenhet så bör man ha ett rakt och ärligt förhållningssätt. Vi ger varandra feedback i syfte att hjälpa varandra, inte stjälpa varandra. Vi skapar samsyn och tydlighet i våra olika uppdrag och roller. Vi har en tillåtande kultur – skapar energi och kreativitet Vi har roligt och trevligt

12 Viktigt med spelregler
Att vi föra dialog om saker som vi är oense om. Att inte göra en ”grej” av att det kan bli fel eller om man inte förstår varandra. Att ha tillitsbaserad styrning – dvs att lita på varandras kompetens och erfarenhet. Att förstå varandras världar – det finns demokratiska processer utanför den kommunala apparaten och förstå hur den världen inverkar/påverkar. Att vi som folkvalda har som utgångsläge att ha Medborgarperspektivet och att vi har politik som vi står för. Att demokratiska processer kan ta tid och måste ibland få ta tid. Att politiken kontinuerligt befinner sig i en förtroenderoll och att beroende på hur vi hanterar uppkomna utmaningar påverkar förtroendet och samspelet mellan politik och tjänstepersoner och därmed tilliten. Att det alltid finns ansvarskrävande.

13 ….Sammanfattningsvis så handlar det om:
Tydlighet i rollerna. Komma överens om samspelet och spelreglerna. Att ge förtroende och utkräva ansvar. Personkemi Kontinuerlig dialog. Att hitta en samtalsform som funkar för båda. Att vara överens om Uppdraget Att styra och leda tillsammans

14 Styrkor och framgångsfaktorer
Att vara modig, energisk, ansvarstagande och öppen. Att se helheten och inte fastna i detaljer (syltburken). Att våga släppa kontrollen och ha tillit till varandra. Att fråga om man inte förstår.

15 Fallgropar En anklagande kultur, skapar en rädd organisation.
Besluten blir aldrig bättre än underlagen. Organisationskulturen i stort, medledarna gör som vi gör.

16 Diskussion och frågor Politiskt citat
”Tjänstemännen ångar på som bara den, men det är bättre att försöka tygla en vild häst än att få liv i döda fiskar”.


Ladda ner ppt "Politiker och tjänstemannaroller"

Liknande presentationer


Google-annonser