Erfarenheter av utvärderingar av bibliotekets resurser vid Högskolan i Gävle Mats Brenner, IKT-pedagog – Learning Center på Högskolebiblioteket i Gävle.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Varför är det viktigt att mäta?
Sustain Forskningsprojekt Hälso- och sjukvårdskonto.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
MOOCs – en utmaning för högskolan
Från bokmagasin till diversehandel
Talböcker idag och imorgon
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Sjukhusbiblioteken SUS
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Linköpings Universitetsbibliotek
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Ge 3 fördelar med studentbloggar som en del av kursarbetet. Vad är ditt favoritverktyg för lärande och undervisning och varför? Har du delat med dig av.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Nytt campus och bibliotek i Eskilstuna Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Lantmäteriet, Informationsförsörjning Geodesi, Stefan Öberg Varför inte fix? Tips & Trix Projektavslutande användarseminarium Position Mitt Teknikdalen.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Varför inte bara Google?
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Gå till första sidan Omvärldsbevakning – Länsbiblioteket i Värmland och Säffle bibliotek Kan biblioteket vara en resurs i kommunens omvärldsbevakning?
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Kommunikationsplan för ----
Sjukhusbiblioteket på SUS i Lund - en presentation!
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av utvärderingar av bibliotekets resurser vid Högskolan i Gävle Mats Brenner, IKT-pedagog – Learning Center på Högskolebiblioteket i Gävle

Varför undersöka och utvärdera? – ett perspektiv snett från sidan av en IKT- pedagog…

Hur ser målet ut… Informationskompetens IKT-kompetens …gäller både lärare och studenter.

Tendens och riktning inom akademiskt lärande OER Webinar/onlinemöten MOOC E-assessment & Badge E-portfolio & e-CV Förmedlande Dialog & Interaktiviet På plats Active learning Classroom (ALC) Mobilt Hyflex learning Blended learning Video & Podcast Aktiva kontor Öppen data Open Access Självstudiematerial

Självstudiematerial – My Learning Essentials… Referens: - ger mindre arbetstid kring handledning/frågor/support, mer lärande för student

Vilka är våra viktigaste resurser? Kollegor på biblioteket och Learning Center Studenterna Lärarna

IKT-pedagogiska kompetenser – vad kan lärarna?

Bibliotekskunskaper– vad kan läraren el. student?

Statistik kring det vanliga… Nyckeltal till KB Siffror till HiGs årsredovisning Besöksstatistik vid dörrarna Undervisningstimmar/helårsstudent/utfall av undervisning Boka bibliotekarie Sittplatser/grupprum Förvärvbudget/helårsstudent (all media) Bestånd Användning av e-resurser, licensanvändning Användning av UR access åt lärosäten som har licens Helårsanställda/helårsstudent

Statistik som säger något om fokus… Nedladdning - antal fulltextartiklar Nedladdning - kostnad per nedladdad artikel (SEK) Nedladdning - e-böcker Bestånd - antal e-tidskrifter Bestånd - antal e-böcker Bestånd - antal tryckta böcker Förvärv - antal tryckta böcker Bestånd - antal kursböcker totalt Bestånd - antal kursböcker, tryckta Bestånd - antal kursböcker, elektroniska Bestånd - andel elektroniska kursböcker av totalt bestånd kursböcker Undervisning - antal timmar Undervisning - antal deltagare Handledning i informationssökning - antal timmar Utlån - antal böcker totalt Utlån - delmängd antal kursböcker Fjärrutlån - delmängd antal utlån av böcker till andra bibliotek Fjärrutlån - antal levererade artikelkopior till andra bibliotek Fjärrinlån - antal inlån av böcker från andra bibliotek Fjärrinlån - antal levererade artikelkopior från andra bibliotek Antal fysiska besök Öppettimmar per vecka Antal studieplatser Antal grupprum

Först vad vi undersöker och inte undersöker… Begreppen Learning Analytics – data kring användning är lärresurser och lärplattformar Vi har bara manuell koll på hur lärare och studenter använder lärresurser och lärplattformarna VI HAR INTE KOLL på t ex hur studenterna använder information eller lärresurser via webbsidorna Vilka webbsidor används, hur mycket och vilka användarflöden finns? Vi uppdaterar alla lika ofta ändå… Vi har koll på antal/frekvenser, viss användning men mer då…?!

Vi undersöker/utvärderar också lärare och annan personal… Validerar & utvärderar lärarnas IKT-kompetens – alla nya lärare obligatoriskt. Större insats där 267 lärare deltog. Påbörjat prova validering av lärarens bibliotekskunskaper…(självskattning och önskemål om handledning/info – synpunkter efterfrågas) Webbenkät om lärplattformen Blackboard (2011). Vi har haft samma sedan år Egentligen sedan Adobe Connect, hur det används, problem och förbättringar. (3 undersökningar, urval ”Host” i Adobe Connect nu senast 225 respondenter) Utvärdering av schemat och lånediskområdet – intern undersökning av personalen åsikter och få fram förbättringar IKT-användningen hos lärare, långitud trend och tendenser vart 3:dje år. ( svar, 2011 – 183 svar och 2014 – 112 svar). Utvärderingar efter konferenser i samverkan, t e x med NITUS höstmöte (2012) Åsikter om Learning Centers Nyhetsbrev (2012) – som har 1001 mottagare.

Vi undersöker också studenter… Mobil app till lärplattform (Blackboard Mobile Learn) – studenternas användning undersökes. Snöbollsutvärdering på Högskolebiblioteket ca 100 svar. Undersökning distansstudenterna: Telefonintervju med 100 distansstudenter (2011). Webbenkät till 381 distansstudenter (2014). Urval och adresser via att de är markerade som distansstudenter i vår bibliotekskatalog. Utländska studenter undersökes. Student questionaire (2009) – chinese students first year learning. Bl a hur biblioteket används och uppfattas. Urval i samverkan med lärare (aktionsforskning) och hur studenterna uppfattar 1:a året. Studien finns publicerad i DiVA, rekommendationer till HiG. Samverkan med York Univ. Undersökning om studenternas användning av biblioteket (2008). Webbenkät, urval/adresser ifrån LADOK. Åsikter om Learning Center:s Nyhetsbrev (2012) – som har 1001 mottagare.

Resultatsammanställningar… Syfte med undersökningen Resultatet Undersökningens upplägg Bortfallsanalysen Presentationen/Rapporten Hur sprida/kommunicera resultatet Förslag till förbättringsåtgärder… Hur följa upp att det fått effekt… Hur presenterar du din/Er undersökning/utvärdering?

Personlig faktor avgörande ej strukturell – varför vi genomför… Byte av chefer avgör Intresserad medarbetare avgör Urvalsprinciper och mål oklara Källor med adresser ej så korrekta (CRM- arbete) Webbenkätsystem, oklar tillgång till detta Undersökningsdesign och analysmetoder måste anpassas (eller?) Finns tid i tjänsten utvärdera och undersöka? Om tid finns i tjänsten – har vi metoder, verktyg, utvärderingskunskaperna? Problematik & aspekter

Limesurvey.org – öppen källkod, har vi på webbhotell. Finns som kommersiell tjänst. Artologic – har vi på licens via SUNET Survs.com – från kostnadfri till Premium, flexibel licens - indata och utdata kvar i systemet Jotform.com – kostnadfri, utdata i PDF- och Excel Webbenkätverktyg – bra ha…

Utvärderingens roll… Undersöka nuläget Utvärdera kriterier Åtgärda tidsplan

Externt bortfall vid webbenkäter Använd gärna flera insamlingsmetoder i samma undersökning Fundera på hur ni kan presentera så åtgärderna blir genomförda (annars blir det en s k ”hyllvärmare”) Skall ni engagera målgruppen i undersökningen – lärandet i utvärderings- och åtgärdsprocessen även delmål Kartlägga och undersöka med nulägesanalyser och förstudier Praktiserar vi peer review och öppen data… Bra ta hänsyn till…

Kontaktadresser: Mats Brenner Högskolan i Gävle – Learning Center Högskolebiblioteket i Gävle Tfn: , TACK!