Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Advertisements

Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Siffror om jämställdhet
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
IKMDOK en rapport från den frivilliga missbruksvården Mikael Dahlberg Mats Anderberg.
Familjehem och föräldraskap
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Resvaneundersökning Syd 2007
Mava-projektet Ann-Sofi Medin och Christer Andersson – Göteborg Stad
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Luppundersökningens förutsättningar  Rapportens struktur  Jämförelser  Användning  Uppföljning.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa
Psykisk ohälsa bland barn och unga - ett folkhälsoperspektiv
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Vad är identitet?.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Opinion Pension - Oro och levnadsstandard Maj 2008.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Inre styrka som en hälsoresurs bland äldre
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Sjuksköterskors upplevelser av att stödja personer med fetma till livsstilsförändringar Nurses experiences when supporting persons with obesity to lifestyle.
Kvalitetsutvärdering  Projekt 2002  10 skolor i Sthlm  Ordinarie verksamhet 2003  20-talet skolor rikstäckande  31 skolor 2005  39 skolor 2006 
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Forum för genusvetenskap
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
BISEK Bilens sociala och ekonomiska betydelse
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Vad är identitet?.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Bilens betydelse för svenska hushålls dagligresande Cecilia Jakobsson och Tommy Gärling Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Vad påverkar vårt bilresande? Motiv, attityder och vanor. Cecilia Jakobsson Bergstad
Brukarundersökning HS 2016
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet

Om projektet… Del av det Bisek-finansierade forskningsprogrammet ”Bilens roll i det moderna livet” Del av det Bisek-finansierade forskningsprogrammet ”Bilens roll i det moderna livet” Deltagare: Lars Olsson, Amelie Gamble, Merritt Polk, Olle Hagman, Tommy Gärling (projektledare) Deltagare: Lars Olsson, Amelie Gamble, Merritt Polk, Olle Hagman, Tommy Gärling (projektledare)

Frågeställningar 1. Vilken är graden av välbefinnande i olika typer av hushåll och vilken roll spelar bilen för det? 2. Vilken är bilens betydelse för skillnader i aktivitetsmönster, resmönster och välbefinnande mellan män och kvinnor, yngre och äldre, hushåll med olika socioekonomiskt status, de som bor i storstad, mindre stad och på landsbygden?

Bakgrund och Teorier

Aktivitetsbaserat perspektiv Aktiviteter (i hemmet och utanför hemmet), uppfyller individers olika behov Bilresor är ett hjälpmedel för att komma till de platser där aktiviteter utförs. Bilresor är ett hjälpmedel för att komma till de platser där aktiviteter utförs. Bilkörning som en aktivitet i sig!

Motivation Instrumentell (tidsbesparing, praktiskt) Symbolisk och affektiv (status, identitet) Självständighet Självständighet (frihet, bestämma själv) (Skala med 32 frågor, Steg, 2005)

Subjective well-being – ”individuals’ cognitive and affective evaluations of their lives” (Diener, 2000) Tillfredsställelse med livet +positiva känslor= SVB (lycka) SWB Personliga egenskaper Sociala faktorer Ekonomiska faktorer Vad vi väljer att göra Subjektivt välbefinnande

Känslomässiga reaktioner-affekter positiv-negativaktiv-passiv Swedish core affect scale (Västfjäll mfl., 2002)

Veenhoven, R., World Database of Happiness, Distributional Findings in Nations, Erasmus University Rotterdam. Available at:

Konceptuell Modell Motiv Resmönster Tillfreds m. resor Aktiviteter Socioekon. SVB

Metod

Analyser av resvanedata (RES0506, Sika, 2007) Analyser av resvanedata (RES0506, Sika, 2007) Enkätstudie till 3000 hushåll Enkätstudie till 3000 hushåll

Svarsfrekvens 45 % besvarade enkäten Ungefär 5 % besvarade via webben Analyserna är gjorda på 1332 respondenter Kön och ålder 56 % är kvinnor Medelåldern är 45,5 år för män och 44,8 år för kvinnor Hushållstyp Ensamstående utan barn 15,2 % Ensamstående med barn 4,6 % Sammanboende utan barn 36,1 % Sammanboende med barn 38,0% Övriga (mambos) 6,0 % Antal bilar i hushållet a) 0 bilar10,3 % b) 1 bil 41,7 % c) 2 bilar37,9 % d) fler än 2 bilar10,1 % Fördelning över kommunstorlek < = 42,6 % = 30,3 % = 11,7 % > = 15,4 % 42 %

Resultat

Vi fann två typer av motiv till varför man kör/åker bil: a) Självständighet, oberoende /Instrumentella (5,0) b) Symboliska/affektiva (1,9*) Starkt positivt samband till antal bilar, årlig körsträcka, frekvens av bilresor till aktiviteterna. (* Män sign. högre värde än kvinnor)

** Kvinnor besöker oftare släkt och vänner, män utövar oftare hobby och idrott *** Kvinnor hämtar oftare barn på skola/dagis, lika ofta aktiviteter med barn

KvinnorMän Mil/år/individ1236*1904 Antal aktiviteter med bil som förare 7,4*10,0 Antal aktiviteter utan bil 3,4*2,7 Tillfreds med resor 3,923,88 Tillfreds med livet 4,114,07 Affekt aktiviteter 4,33*4,16 * sign. skillnader mellan grupperna, p<.05 Körkort - kvinnor = 90 %, män = 94 % Tillgång till bil - kvinnor = 87 %, män = 93 %

Antal aktiviteter per vecka

Färdlängd (km) m. bil till aktiviteter per dag för sammanboende m. barn

Tillfredställelse med resor (M=3.9, s=1.1) Årlig körsträcka (M= km, s=15 920) corr. =.23*** **p <.01 ***p <.001 corr. =.05 Antal aktiviteter (M=13.3, s=8.8) corr. =.12** SVB M=4.1, s=1.1 Tillgång till bil 89% “Ja” Antal bilar (M=1.5, s=0.8) corr. =.14** corr. =.11** Känslor vid aktiviteter (M=4.3, s=0.9) corr. =.46*** Samband mellan bil, aktiviteter och subjektivt välbefinnande

Sammanfattning Det har betydelse vilka vi är, var vi befinner oss i livet, var vi bor och hur vi reser… MEN generellt sett är det viktigaste för välbefinnandet att vi är nöjda med våra transporter och våra aktiviteter.

Tack! Cecilia.