Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Diplomerad Företagarutbildning, steg 2 Vt 2010 Utbildare: Sören Hjälm och Harriet Östgren.
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Gymnasiearbetet p..
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Ljungby Grundläggande datautbildning Kursledare Anna Prissberg It-pedagog från AV-Media Kronoberg.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Coach.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Introduktion till matematik studierna på LTH
Studie- och yrkesvägledare
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Valideringsprocessen
Föräldramöte NATURVETARGYMNASIET.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Sjätte terminen på University of Connecticut
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Laget med fart, Hoby så klart Ur föreningens stadgar; Föreningen skall bedriva idrotten Bordtennis. Föreningen.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Hälsokunskap Mattlidens gymnasium Period II Lärare: Anu Virtanen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
FÖ8a-VT07 TFYY98/TFKI13 - A.Henry/D.Lawrence 1 Ingenjörsprojekt för Teknisk Biologi och Kemisk Analysteknik Projektet, Under- och Efter-fas (Fö8a - vt2007)
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Ht 2011 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Anneli Goulding.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
L3VU20.
Course info.
Från antagning till gu-kort
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM) Vt 2012 Kursledare: Emma Roos af Hjelmsäter emma.roos@psy.gu.se Kontakta mig gärna via GUL eller mail!

Tips Grön understruken text = länkar till ytterligare info Om du väljer att visa bilderna i helskärmsläge blir länkarna klickbara

Forskning som bedrivs på institutionen Områdesgrupper Arbets- och organisationspsykologi Hälsa, Handikapp, Åldrande Kognition, Motivation och Socialpsykologi Utvecklings- och personlighetspsykologi Forskargrupper Adult Development and Aging (ADA- Gero Group) Criminal, Legal and Investigative Psychology (CLIP) Psychological Research on Disability (PReD) Environmental Psychology Unit (EPU) Missbrukspsykologi (Psychology of Addiction) Psykologisk hälsa och ohälsa

Info om registrering & avregistrering Om du bestämmer dig för att inte läsa kursen är det viktigt att du avregistrerar dig. Detta görs på studentexpeditionen. Senast 3 veckor efter kursstart! Att man har en plats på en kurs innebär inte att man är garanterad att få hoppa in på den kursen i framtiden. Du får gå kursen senare endast i mån av plats. I allmänhet har du bättre chans att komma in om du söker kursen på nytt. Se vidare i regelsamlingen: http://www.rk.gu.se/digitalAssets/1299/1299480_regelsamling_svensk.pdf

Nyttig och nödvändig info Psykologiska inst. hemsida: psy.gu.se Info om studier vid institutionen ⌂ Skaffa GU-kortet! GUL Info om kursen överlag Instruktioner för examinerande litteraturseminarium och inlämningsuppgift Ev. schemaändringar (använd schemat på nätet!) Kontakt med kursledare och andra deltagare Kursplan

ISAM-kursens upplägg ⌂ I. Introduktion: Introduktion – mänsklig kommunikation, verbal och icke-verbal Föreläsning 1 och 2 Övning 1 II. Barn och ungdom: Föreläsning 3 och 4 Övning 2 III. Metod för analys: Övning 3 (examinerande litteraturseminarium) IV.Vården, sex och samlevnad: Föreläsning 5 Övning 4 V. Arbetslivet: Föreläsning 6 och 7 Övning 5 och 6 VI. Tentamen + skriftlig inlämningsuppgift

Hur bedöms kursen? Deltagande på övningar och det examinerande litteraturseminariet (inklusive inlämningsuppgift). Mer info finns på GUL 2. Skriftlig tentamen • När: måndag 4 juni 17:30-21:00 • Lokal: F7 (?) • Ingen föranmälan krävs • Glöm ej legitimation Tentan består av två delar, en del som besvaras i grupp och en del som besvaras individuellt (1,5 timmar för varje del). • Endast betygen Godkänd eller Underkänd ges. • För att bli godkänd krävs godkänt på både gruppdelen och den individuella delen (minst 50% på varje del). • Omtentamen sker endast individuellt (anmälan senast 6 dagar i förväg!) 3. Skriftlig inlämningsuppgift Att skriftligt reflektera över lärandemålen, samt att relatera dessa till de egna arbete /planerade arbetsliv Mer info kommer på GUL

Kurslitteraturen Nilsson, Björn & Waldermarsson, Anna‐Karin (2009). Kommunikation – Samspel mellan människor. Rautalinko, Erik, (2007). Samtalsfärdigheter – Stöd, vägledning & ledarskap D´Elia, Giacomo (2004). Det kognitiva samtalet i vården. Granhag, Pär Anders (2001). Vittnespsykologi. Hilmarsson, Hilmar (1999). Samtalet med känslomässig intelligens. Hjelmquist, Erland (1987). Mänsklig kommunikation Övreeide, Haldor. Samtal med barn

Tidigare kursutvärderingar Överlag positivt! (Snittbetyg 4,4 /5) Övningarna särskilt uppskattade Olika uppfattningar om kursens innehåll, en del tycker det är bra att kursen tar upp olika områden, andra tycker det blir för spretigt / detta moment är ej relevant för mig. Samma gäller för kurslitteraturen.

Närvarolista Presentation av er! Vad heter du? Vad jobbar/pluggar/sysslar du med? Vad har du för förväntningar på kursen? Vårterminens gäng består av fritidspedagoger, jurister, personalvetare, socionomer, arbetsterapeuter, journalister, revisorer, it-konsulter, betongare, embryologer, läkare och beteendevetare.