Att göra en sociologisk analys. Analys 1.”plocka isär” verkligheten”, leta efter detaljer 2.Sätt samman till ett sammanhang (syntes) 3.Tolkning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Källkritik.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Gymnasiearbetet p..
Patientenkät sommaren -13
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Samhället är mer än summan av sina delar
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Mikro eller Makro?.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Vetenskaplig Metod.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Projekterande arbetssätt
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Samhällets ojämlikhet
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Sociologi.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Mikro eller Makro?.
Formellt, skarpt och snyggt
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Så bygger du ett argumenterande tal
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Slutarbete.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentationens avskrift:

Att göra en sociologisk analys

Analys 1.”plocka isär” verkligheten”, leta efter detaljer 2.Sätt samman till ett sammanhang (syntes) 3.Tolkning

Vad är bilden av möllan?

Först av allt formulera ett syfte och frågeställning Tema: Klyftor inom staden Södra innerstaden där Möllevången är rankade i toppen i Rädda Barnens rapport om barnfattigdom. Vad är bakgrunden till detta? Är det något som syns i stadslivet. Ta reda på mer om klyftorna, ta exempelvis kontakt med stadsdelskontoret, socialförvaltningen eller forskare på socialhögskolan i Malmö och Lund. Kolla upp: Statistik, tidningsartiklar, rapporter, expertintervjuer. Trygghetsmättning, välfärdsrapporter. Det finns gott om sociala projekt i området som är organiserade av både ideella och kommunala krafter. Sociologi: Klass, stratifiering, marginalisering, fattigdom…

Sociologisk analys Tematisera Empirin Förförståelse Ställ frågor till ditt material Gör det självklara främmande Testa olika perspektiv Kontrastering – vad är inte… Komplettera empirin Pröva empirin mot teorier Underbygg med statistik Andra exempel (från tidningar) som kan komplettera Var reflekterande Reflektera utifrån erfarenheter, andra studier och dokumentärer ”bygg på er förförståelse” Ha ett kritiskt perspektiv Belysa maktförhållanden, svårigheter och orättvisor Var självkritisk Pröva dina slutsatser

Tematisera empirin – Ställ frågor till materialet – Hitta nya perspektiv – att göra sig främmande för det självklara – testa olika nivåer som aktör vs struktur, då och nu, kaos vs ordning, normalt vs avvikande – Betrakta allt som symboler för olika sociala och kulturella koder

Exempel på några tema: då och nu Då Industrier Mazetti tillverkning Proletariat Arbetarklass Svenskar Malmöit Fubbickar Förslumning? Nu Service, pubar, handel, klubbar Chokladfabriken/Kulturcentrum Prekariatet Studenter Invandrare Smålänning Hipsters Gentrifiering?

Vilka frågor väcker detta? ” Där intervjuade vi en svensk tjej i 25-års ålder som stod i kassan. Hon uppmärksammade att hon inte bodde på Möllevången och sade uttryckligen såhär ”Nej, jag bor VERKLIGEN inte här”. Hon hade arbetat på Netto i cirka ett år och hade varit med om både snatteri och hot. Trots detta kände hon ingen större otrygghet, då hon endast arbetade på dagtid. Däremot upplever hon att många är nervösa över den rådande kriminaliteten och att det pratas mycket om det” -fran-mollan/

Jämför det med föregående citat ”Min pappa har cyklat genom hela Möllevången varje natt klockan 2 i 20 år, och han har aldrig varken sett någon skada eller blivit skadad”, citerar en av kvinnorna.” 8/mote-med-vaktaren/

Hitta symboler för sociala och kulturella processer

Tre analytiska metoder Hitta nya perspektivKontrasteraDramatisera

Perspektiv: Ifrågasätt det självklara? Gör er till utomstående betraktare

Kontrastering – vad är inte möllan? Katte vs spyken, två socioekonomiska identiska skolor men ändå väldigt olika bilder och identiteter Var saknas på Möllan? Som finns i Lund, Staffanstorp eller västra hamnen?

Kontrastering inom Möllan

Dramatisering Det atypiska – tänk denna vägg i Bjärred Vid kris och konflikt

Komplettera ert material med statistik, teori och andra exempel Alltså fördjupa och analysera Om ni se på det mångkulturella komplettera med statistik som fördjupa Ta upp olika teorier kring etnicitet utifrån ert material

Ha ett kritiskt perspektiv? Var självkritiska, ifrågasätt era tolkningar och slutsatser Var samhällskritisk: Belysa maktförhållanden, svårigheter och orättvisor Pröva era slutsatser

Fyra slutgiltiga råd Noggrannhet – ex. citera korrekt, kolla fakta, undvik stereotyper Klarhet – ”det dunkla sagda är det dunkla tänkta” Självkritik – leta efter oklarheter, oväsentligheter, logiska brister Var kreativa och lita på er förmåga