Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael Stockeviks Bygg Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Situationsanalys Omvärldsanalys Marknadsanalys Kundanalys Stockeviks Bygg påverkas knappt av politiska förändringar Marknadsanalys Delmarknader; kakel och målning Kundanalys 90 % sommargäster Konkurrentanalys 15 olika konkurrenter Internanalys Helhetslösningar ska eliminera problem
SWOT Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Positiva faktorer Positiva faktorer Negativa faktorer Interna faktorer Styrkor Stark kundkrets Kvalitativt arbete Stark huvudmarknad Finansiellt starka Starkt varumärke Svagheter Personalbrist i byggbranschen Kunskapsbrist om delmarknaderna kakel och målning Blir det personalbrist i kakel och målningsbranschen så kan det försena andra arbeten. Externa faktorer Möjligheter Helhetsverksamhet Större marknadsandelar Ouppfyllda kundbehov Tillväxtmöjligheter generellt Hot Konkurrenter agerar mer självständigt Varumärket skadas ifall kakel och målning misslyckas Utländska aktörer ökar kvaliteten och behåller det låga priset
Marknadsmål Sälja nya tjänster på en befintlig marknad Att de nya tjänsterna går runt ekonomiskt, på egen kraft
Hävstångsstrategin Exportabla tillgångar och kompetenser Varumärkesutvidgning Nya marknader
Marknadsföring Utvärdering hävstångsstrategin Är produktmarknaden attraktiv? Är kärnverksamheten lönsam? Kan kärnverksamheten överföras till den nya marknaden? Kan den nya verksamheten vara lönsam och marknadsledare? Är det upprepbart?
Varumärkesutvidgning
Annonsförbättringar Sökoptimering Design Gör en youtube film
Administrativa förbättringar Anställ en kontorist Utöka personalstyrkan Anställ lärlingar Ändra från enskild firma till aktiebolag
Tidsplan Statistik på hemsidan Statistik vid marknadsföring Har sub-varumärket genererat mer jobb? Uppfattad kvalitet med lärling
Svårigheter med för lite information Ytlig information Möjlig fel strategi Antaganden