SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
Advertisements

Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ingen brist på utmaningar!
REGIONAL DIGITAL AGENDA Bredband – och IT-strategi för Norrbotten Tony Blomqvist, VD IT Norrbotten Kommunchefsmöte NOV, 2011.
Yttrande över förslag till nationell plan
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Sjukvårdens kostnader 2030
Byggnadsvårdsföreningen
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Välkommen till BraFöre Syfte Att integrera anställda individers kompetensutveckling med verksamheters utveckling regional tillväxt.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Nya Ostkustbanan.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Socialdemokraterna i Skåne Socialdemokraterna presenterar Budget 2014 för Budget 2014 för Region Skåne.
Resultatfokus Interreg Forum 4, Stockholm
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Förstudie Roslagspilen
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Strategi för biologisk mångfald
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Norrtågs trafik i Norrbotten
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Stormöte för kunskapsregionen Fredag den 19 oktober 2012 Norra Latin, Stockholm.
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Bredband i Borås glesbygd Bredbandsträffar i Tärby och Seglora Staffan Vikström
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Arbetsmarknadsläget Skåne  mars 2013
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Ortsutveckling Skebokvarn
Regionförbundet i Kalmar Län
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Peter Danielsson 2012 KRITERIER FÖR ELENERGIUTVECKLINGEN Användningen minskar med i genomsnitt 0,8 % per år från 143 till 125 TWh.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
STÖRRE BANARBETEN - vecka – Mellersta
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand

Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen i Framtidsplanen har redan överträffats Ger allt längre restider - Stockholm – Sundsvall h - Stockholm – Sundsvall min 2011 Klarar inte av framtida trafikprognoser (från ca 65 till 100/dygn 2020) Norra Stambanan inget alternativ för prognos Begränsar utnyttjandet av Botniabanan / Ådalsbanan NYA OSTKUSTBANAN ÄR EN NÖDVÄNDIG INVESTERING

VI NÄRMAR OSS… EN LÖNSAM INVESTERING FÖR NORRLAND, SVERIGE & EUROPA ETT NÄRMARE OCH STARKARE NORRLAND

REGIONAL RESANDEUTVECKLING FRÅN 1,5 TILL 5 MILJONER RESOR PER ÅR GÄVLE – SUNDSVALL 1H SUNDSVALL - STOCKHOLM 2H HÄRNÖSAND – HUDIKSVALL 50 MIN = REGIONFÖRSTORING

SPÅR FÖR KONKURRENSKRAFTIGT NÄRINGSLIV ÖVERFLYTTNING FRÅN LASTBIL TILL JÄRNVÄG MÖJLIGHET TILL TYNGRE TRANSPORTER BÄTTRE KOMPETENSFÖRSÖRJNING HANTERAR FÖRVÄNTAD TRAFIKÖKNING + MER LÄGRE TRANSPORTKOSTNADER & KORTARE LEDTIDER

DAGS ATT BÖRJA BYGGA! Tidigarelägg triangelspår i Maland & Bergsåker Anslå resurser för planeringsåtgärder & utse förhandlingsman Spara in på mötesstationer och satsa på dubbelspår Börja bygg partiellt - Gävle – Axmar - Dingersjö – Sundsvall Dubbelspår Gävle - Härnösand klart 2025

AKTUELLT NYA OSTKUSTBANAN Samordnad planering Gävle – Sundsvall Järnvägsutredning Sundsvall – Härnösand EU vill prioritera Botniska korridoren och beredd att investera 20% av investeringen. Kapacitetsutredningen öppnar upp för dubbelspår Extra Infrastrukturproposition 2012 alt Seminarieserie: Järnvägens roll för tillväxten