Bo Dahlbom 2003 — siti.se Chef för Svenska IT-institutet —

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Marknadsekonomi eller planekonomi?
~ Den första mobiltelefonen ~
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Marxism.
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Att söka och förvalta kunskap
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
L ILLA E DETS KOMMUN Fiber hem till dig – går det?
En upplevelse *
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
Spisens historia.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Bo Dahlbom 1 Professor vid IT-universitetet i Göteborg Forskningschef på Sustainable Innovation Medlem av Regeringens IT-råd Senaste bok: Sveriges framtid,
Hälsa och Kondition.
Bo Dahlbom Professor vid IT-universitetet i Göteborg Forskningschef på Sustainable Innovation Medlem av Regeringens IT-råd Senaste bok: Sveriges framtid,
Bo Dahlbom Professor och forskningschef Sveriges framtid (2007) Aktivera dina medarbetare (2011)
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Kunskaper och förmågor FEK1
Orsaker Effektiviseringen av jordbruket.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Marknadsföring -Möjlighet till samaktiviteter
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Nya förutsättningar för lärande
Affärsidé - företagets vägvisare
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
AUTOMATION SMÅLAND GISLAVED, 4/ Cecilia Warrol Programchef Produktion2030.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1. Förändringar inom jordbruket
Background Egenskaper FritidsintressenArbetslivserfarenheter.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Att forska om tjänster.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Hälsa och Kondition.
1800-talet.
Den industriella revolutionen
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
”Vi tror på trådlösa förbindelser… …och vår förmåga att fånga tillväxten”
Industriell produktion Kurser vid Industriell produktion Mats Björkman 013 – ,
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Geografi / samhällskunskap
Presentationens avskrift:

Bo Dahlbom 2003 — siti.se Chef för Svenska IT-institutet — www.siti.se Professor på IT-universitetet — www.ituniv.se Ordförande i Rådet för mobila tjänster www.viktoria.se/~dahlbom

Det började med en räknemaskin Beräkning och programmering (1940-60) Informationssystem och robotar (1960-80) Persondatorer och kopiatorer (1980-90) Nätverk och dokumenthantering (1990-95)

Men så kom IT

Teknik och tillväxt Teknisk utveckling skapar tillväxt Snabb tillväxt leder till guldrusch Guldruscher slutar i krasch Sedan sker återhämtning

En gammal guldrusch ”Cykelföretag fanns i stor mängd på marknaden. Oerhörda förmögenheter växte på några få dagar och ibland gick det åt några små förmögenheter för att skapa dem. Gruvaktierna gick dåligt men bara ett företag hade ordet ”cykel” eller ”däck” i namnet så fick det snabbt kapital, oavsett hur affärsidén bedömdes av experterna.” (1897)

Teknisk utveckling Maskinerna tömde landsbygden, gav oss jobb i fabrikerna Datorerna tömde fabrikerna, gav oss jobb på kontoren IT tömmer kontoren, ger oss jobb på marknaden

IT är en revolution!

Från fabrik till marknad Den tekniska utvecklingen har fört oss från produktion till administration till tjänsteutövning, service och försäljning En fantastisk förmåga till produktion tvingar oss nu att fokusera på försäljning, service, marknadsföring, design och varumärke

Kundjakt När vi producerar mycket mer än vi kan sälja på den globala marknaden, då ökar konkurrensen och vi tvingas allt längre ut på marknaden för att bevaka våra gamla kunder och gå på jakt efter nya

Från varor till tjänster Varor måste vi söka upp, tjänsterna följer oss, vakar över oss Varorna bestämmer över oss, tjänsterna är våra tjänare Tjänster är som ljus, ljud, värme, en extra dimension i tillvaron

Det gamla företaget Ett samhälle i samhällets utkant, ett välorganiserat centrum för produktion, en fabrik En väl avgränsad, självständig organisation, med egna mål, värderingar, kontroll och mått på kvalitet

Det nya företaget En löst sammanhängande, distribuerad och mobil säljorganisation, med en website En serviceinrättning som följer kundernas sätt att organisera sig, deras krav och önskemål

Den nya ekonomin Från fabriker till marknad Från företag till affärer Från rutiner till innovation Från produktion till paketering

Det gäller att sälja Från process till situation Från organisation till initiativ Från händer till hela människor Från kontroll till uppmärksamhet

Service är att betjäna Från tjänstemän till tjänare Professionell, personlig paketering Att sälja är att passa upp Tjänare är mobila, tjänster är mobila

Resultatfokusering Endast resultaten räknas Men vilka är resultaten? Hur vet jag om jag räcker till? Ledarens viktigaste uppgift

Tillväxt och fördelning Produktion och reproduktion Innovation och förvaltning Affärer och administration Tillväxt och fördelning

Förnuft och känsla Ingenjörer, ekonomer är förnuftiga Säljare, entreprenörer har känsla Udda århundraden och jämna Producera med förnuft, sälj med känsla

Den goda marknaden Demokrati som marknad Som en enda stor familj Rådgivning och försäljning Massmarknadens individerbjudanden

Komplexa kundrelationer Från administratör till säljare Kundtyper och paketerbjudanden CRM som administration och samarbete Total kommunikation och försäljning

Vad kan vi lära av 3G? Wap, GPRS, 3G, i-mode, kilobit... Nät, terminaler, tjänster, operatörer Affärsmodeller, värdekedjor, betalning Företag eller konsumenter eller företag Vodafone Live och Telia Mobile Dof Tomato

Är du wap eller?

Paketering Integration och modularisering Plug and play ger valfrihet Livet är ett paketerbjudande Produktion/marknadsföring/försäljning

Medier förr En väl avvägd integrerad produkt, en kanal, ett paketerbjudande För konsumtion vid en bestämd tid, på en bestämd plats, på ett bestämt sätt Producerad av en sluten organisation för självbetjäning

Internet som teknik Email, webb och mobilt Internet Web services för integration Data, information, dokument, tjänster Internet överallt, i allt, bakom allt

Internet som medium En integrerad informationsvärld En sammanhängande fysisk värld En integrerad mediavärld Internet som elektricitet

Nya tider Från batch till online Från stationär till mobil Från system till tjänster Från produktion till interaktion

Intelligenta medier Från medier som passiva produkter till medier som interaktiva tjänster Från många medier till en mediavärld Medier som en dimension i världen, som kitt och yta, som bakgrund

Framtidens medier Råa nyheter, verkligheten själv, tjänster live, always on För konsumtion när, var, hur som helst Alltid tillgänglig som interaktiv, proaktiv sambetjäning, som min utsände rapportör

Tjänstesamhället Tjänsteutövning som administration – inåtvänd, nedlåtande, på nåder, öppettid, mottagning, monopolfasoner Tjänsteutövning som service – utåtriktad, underdånig, uppsökande, tillgänglig, konkurrensutsatt

e-samhället I fabrikernas samhälle var organisationer byggnader. Affärer, utbildning, vård, tröst — allt fick du i fabriken I marknadens samhälle blir organisationer nätverkande. Affärer, utbildning, vård, tröst — allt finns på nätet och som mobila tjänster i ett samhälle med allt större rörlighet

24-timmarssamhället Anytime, anywhere, anyone computing Allting är alltid öppet överallt Online skyddsänglar vakar över dig Alltid tillgängliga, i allt högre tempo Mobila nomader som hyr sina liv

Konsumtionssamhället Möten: cocktails, visningar, events Resor: äventyr, arbete, utbildning, hälsa Upplevelser: exotisk mat, musik, konst Kropp: makeup, gym, massage, operationer

Livet är ett cocktail-party