Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Dalarna - Pilotlän för Grön utveckling - Miljödriven utveckling EID:s styrgruppsmöte, 7 juni 2012 Marit Ragnarsson och Lennart Färje.
Håll hastigheten -behåll kunden
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Regional digital agenda för Östergötland
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Anslutning till Mina meddelanden
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Förändrad ledningsstruktur.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2010 Når vi etappmålen 2020?
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Indikator Utgångs­- läge år 2007 Nytt mål år 2020 Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Viktiga aktörerNyckel­åtgärder 1. Hastighetsefterlevnad, statligt vägnät 43 %80 %2232 Trafikverket Polisen 90 till 80 km/h ATK Övervakning Påverkan 2. Hastighetsefterlevnad, kommunalt vägnät 52 %80 %57 Kommunerna Polisen Regionala planupprättare 50 till 40 km/h Ombyggnad ATK Övervakning Påverkan 3. Nykter trafik99,71 %99,9 %911 Polisen Kommunerna Transportstyrelsen Industri Övervakning SMADIT Alkolås Påverkan 4. Bältesanvändning96 %99 %46Polisen Övervakning Påverkan 5. Hjälmanvändning Cykel 27 %65 %34 Kommunerna Trafikverket Branschen Påverkan 5. Hjälmanvändning Moped 1 1( trimning) 3 Kommunerna Trafikverket Branschen Påverkan Övervakning 6. Säkra personbilar i trafik20 %80 % 6 (utskrotning) 9Statsmakten Statliga ekonomiska incitament 7. Säkra motorcyklar i trafik (ABS) 9 %70 %11BranschenPåverkan 8. Säkra statliga vägar50 %100 % 23 Trafikverket Regionala planupprättare Transportstyrelsen Ombyggnad på sträcka Ombyggnad eller ITS- lösning i korsning 9. Säkra GCM-passager i tätortCa 25 %Saknas 2 3 (påkörda vid backning & svängning) 7 Kommunerna Regionala planupprättare Ombyggnad 10. Drift och underhåll av GCM- vägar OkäntSaknas11 Kommunerna Fastighetsäg. Trafikverket Effektiv vinter- väghållning Effektivt barmarks- underhåll Övriga ambitioner enligt analysen 2 trötthet 3 distraktion 5 olovlig körning 11 Branschen Statsmakten Fordons­system Övervakning Körkortslås för MC Påföljd grova brott Totalt69100

Indikator Ambition för räddade liv utöver prognos Andel i % Del- summa Åtgärdsplan 1. Säkrare vägar 1. Hastighets- efterlevnad, statligt vägnät % Scenarier tas fram som visar på hur 27 liv kan räddas på ett kostnadseffektivt och politiskt möjligt sätt inom detta område. Ev. beredskap att kunna rädda ytterligare liv inom detta område. Liggande planer bör vara starpunkten och utifrån dessa se vad som är rimligt att bygga om, förändra hastighet etc. Bidrag från främst ATK men även ISA behöver analyseras. Viktiga aktörer: Trafikverket, Transportstyrelsen, kommuner, polisen, regionala planupprättare 8. Säkra statliga vägar 2 3 (distraktion) 7 2. Hastighets- efterlevnad, kommunalt vägnät Kraftsamling genom en Cykel -OLA 5. Hjälmanvändning Cykel % + potential skadade Då skadade inte riktigt vara med i vårt säkerhetsstyrningsarbete har heller inte cykel varit det. För att göra cykel till en naturlig del behövs en kraftsamling i förslagsvis genom en OLA. Här behövs en fördjupad analys, framtagande av orsakssamband samt åtgärdsplan. Viktiga aktörer: Trafikverket, Transportstyrelsen, kommuner, polisen, regionala planupprättare 9. Säkra GCM- passager i tätort 2 3 (påkörda vid backning & svängning) Drift och underhåll av GCM-vägar Bevaka och stimulera säkerhetsutveckling i fordon 6. Säkra personbilar i trafik6 (utskrotning) 9 10 % Åtgärder inom detta område syftar till att bevaka och stötta prognosen. Genom att bevaka och stötta bra kan vi få ut lite mer effekt. En plan behöver tas fram för att säkra detta. Viktiga aktörer: Transportstyrelsen, Trafikverket, statsmakten, branschen 7. Säkra motorcyklar i trafik (ABS) Fokus på nykterhet och extrembeteende 3. Nykter trafik % En fjärdedel av betinget eller 20 liv är svåra att identifiera åtgärder för. En närmare analys behöver göras av dessa olyckor. Extremt beteende antas vara en viktig del i detta kluster. Viktiga aktörer: Polisen, Transportstyrelsen, Trafikverket, statsmakten, industrin, branschen 4. Bältesanvändning46 Övriga ambitioner enligt analysen 5 olovlig körning 2 trötthet 8 Övrigt som förhoppningsvis omhändertas i pågående processer 5. Hjälmanvändning Moped 1 1(trimning) 33 %MC- och moped OLA bör kunna åstadkomma detta. Totalt69100

Konsekvensbeskrivning av åtgärder önskvärda för att nå de nya målnivåerna Ett aviserat uppdrag från Näringsdepartementet Konkretisering av åtgärder, dess kostnader och andra förutsättningar för att genomföra dessa Även utpekande av relevanta aktörer Avstämning genom GNS Rivstarta arbetet med nya inriktningen Remitteras tillsammans med analysrapporten Redovisning i september 2012

Grupparbete Indelning i 4 grupper Varje grupp diskuterar angreppssättet som helhet samt utvecklar en av de 4 föreslagna klustren Arbete i grupp under 40 minuter Avslutande redovisning och diskussion under 60 minuter

Förslag till utgångspunkter för samtalet Vilka typer av åtgärder står till buds, t.ex. – Säker infrastruktur (t.ex. ombyggnad av gata/väg) – Hastighetssänkningar – Övervakning (inkl ATK) – Drift och underhåll – Utveckling av teknikstöd med koppling fordon/väg – Fordonsutveckling (exkl. teknikstöd) – Utveckling av skyddssystem – Påverkan (beteenden, användning av skyddssystem, utbud/efterfrågan, ekonomiska incitament etc) – Egenkontroll (ISO 39000) – Upphandling – Forskning, utveckling och demonstration – Nya eller ändrade regler Möjlig samverkan mellan olika aktörer. Det kan vara samverkan i olika faser av en utveckling; forskning och innovation, ett pilotprojekt, en implementering av något redan testat eller en utveckling av något befintligt. Vilka av dessa åtgärder bör prioriteras? Vilka är de viktigaste aktörerna som bör involveras? Vad är viktigt för att komma vidare/komma igång med jobbet? Hur skapa verkstad?