2008-04-23 Vattenförvaltning Återkopplingsmöte 091106-09 Bo Sundström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Vad är en miljökvalitetsnorm?
”Vattenlagar” och aktörer
Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Avrinningsområdesvisa
Pelle Grahn, Miljösamråd, En samlande kraft! Vad är VISS?
Lokal Pedagogisk Planering
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
Programutformning Är vi överens? Remissutkast Remiss – Revidering utifrån inkomna synpunkter Nytt utkast
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
NATIONAL FOOD ADMINISTRATION Klimat- och energi prop. 2008/09:162 Livsmedelsverket och nya uppdrag.
Att få rätt saker att hända
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Engagera markägare -Varför och hur? Lisa Germundsson och Sven Götesson, LRF.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Projektledning.
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Nytt från vattenmyndigheten Vattenråd Norr Pite Havsbad Bo Sundström.
Välkommen till miljömålsnätverket Nationella miljömålsrådet 17 myndighetschefer, ordförande Maria Wetterstrand Åtgärdslista i mars varje år,
Vattenkraft – påverkan på strandvegetationen Källa: Länsstyrelsen i Värmlands län.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Sammanfattande redogörelse
En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn Skr 2009/10:79 22 dec 2009
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
1 Grundvatten
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Miljökvalitetsnormer vatten
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
På gång hos Vattenmyndigheterna
Regionala handlingsplaner
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Miljömålen består av tre slags mål
Åtgärdswebb för miljömålen
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Vattenförvaltning Återkopplingsmöte Bo Sundström

Tidsplan – remissammanställning 2009 SeptOktNovDec 1/9 Samrådsperiod slut 16-17/9 VM avstämning kanslier 4/9 Yttranden på webben 29/9-7/10 Delegations- möten 22/12 Publicering webben 15/10 VISS låses 21-22/10 VM avstämning kanslier 4/11 Nationellt vattenforum 5/11 Delegations- möte nationellt 3-4/12 VM avstämning kanslier 8-15/12 Delegations- möten Feb 2010 Publicering tryckt prod.

Nationell 2 Distrikt 3 ÅP- underlag 3 Vatten- förekomst FP-grupp ÅP-grupp MKN-grupp MKB-grupp Kansliet Ansvarig länsstyrelse Ansvarig länsstyrelse Ändring i dokumenten Särskild (Remiss-) sammanställning Knäck- frågor Arbetssätt

Sammanställning av remissvar Botten- vikenBotten-havetNorra Östersjön Södra ÖstersjönVäster-havet Kommun Branschorg & ideella org Statlig myndighet* Vattenorg Företag Privatperson Region- och kommunförbund Totalt Antal remissinstanser via brev, e-post och webbenkäter * Flera myndigheter har svarat alla fem vattenmyndigheter

Inkomna synpunkter på MKN Felaktigt att införa bindande miljökvalitetsnormer Normer och åtgärder måste fattas på politisk nivå Statusklassningen är för osäker för att ligga till grund för MKN Utpekandet av Kraftigt Modifierade Vatten har genomförts i för liten utsträckning och på olika sätt i distrikten Inte rimligt att låta kvicksilver färga hela Sverige rött Mindre stränga krav har använts i för liten utsträckning

Vad kan vattenmyndigheterna förändra och förbättra? Tillämpningen måste harmoniseras mellan distrikten (exv KMV) Utformningen av besluten måste vara likartad Direkta felaktigheter i underlagsmaterialet måste rättas till Likvärdig status och norm för gränsvatten måste tas fram Förtydliga normernas utformning och innebörd Förtydliga kopplingen mellan normer och åtgärder

Icke-försämring Syftet med direktivet är att bibehålla eller förbättra kvaliteten där det behövs Vi diskuterar möjligheterna att avstå från att besluta om ett självständigt krav på att vattenkvaliteten inte får försämras. Detta innebär ingen ambitionssänkning Problematiskt att tillämpa för prioriterade ämnen i ytvatten och deras undantag

Kraftigt Modifierade Vatten (KMV) Vattenkraftsanläggningar med en produktion över 10 MW kommer att utses som KMV om det fysiska ingreppet medfört en betydande karaktärsförändring Samhällsviktiga hamnar som förorsakar en måttlig eller sämre status kommer också att utpekas som KMV En generell definition av vad som ska utgöra Måttlig respektive God Ekologisk Potential tas fram för dessa vatten och preciseras under nästa förvaltningscykel Övriga vatten som kan tänkas vara aktuella som KMV kommer att utredas närmare under kommande förvaltningscykel

Kvicksilverfrågan Det av EU fastställda gränsvärdet på 0,02 mg Hg/Kg i biologiskt material kommer att tillämpas. Det finns möjlighet att lägga till naturliga bakgrundsvärden i samband med statusklassningen, men i dagsläget är detta inte praktiskt genomförbart. Tanken är att redovisa den kemiska statusen i våra ytvatten i två versioner en med och en utan kvicksilver för att problem med andra prioriterade ämnen inte ska döljas bakom kvicksilverproblemet.

Åtgärdsprogram – VM strategi Regeringen VM beslut ÅP Ekonomiska styrmedel Nationella myndigheter Länsstyrelserna Kommuner Lag, Förordn. Föreskrifter, Vägledn. Tillstånd, Tillsyn, Vägl. Miljökvalitetsnorm: God status Tillstånd, Tillsyn, Planering, Verksam.utöv.

Allmänna synpunkter De flesta: delar Vattendirektivets syfte och mål Men många anser att: Vi har redan bra vattenförhållanden Det är någon annan som ska göra åtgärder Det är någon annan som ska betala För elenergi är så viktigt + klimatet För livsmedel behöver vi – staten har investerat Reningsverken är redan optimerade Åtgärderna är inte kostnadseffektiva För ambitiöst – För dyrt – Påverkar negativt

Allmänna synpunkter Många synpunkter på: Åtgärdsprogrammens generella och översiktliga upplägg ( + och - ) Åtgärdsprogrammens konsekvensanalyser Åtgärdsprogrammens kostnadsanalyser/- effektivitet

Allmänna synpunkter Centrala myndigheter: –Många är kritiska till egna insatser och förordar subsidiaritet –Andra ställer sig positiva till en aktivare roll – men finansiering behövs Länsstyrelserna: –Både och – men oklara över vilka åtgärder, de gör ju redan detta…. Kommunerna: –Svagt positiva – men statlig finansiering behövs

Allmänna synpunkter Organisationer: –Blandade synpunkter – beroende av vilken roll eller verksamhet man har –Kan man ställa krav på andra – positiva till ÅP –Kan man påverkas – negativa till ytterligare åtgärder Företag/branscher: - Blandade synpunkter – negativa till ytterligare åtgärder Enskilda: –Ofta negativa till ytterligare åtgärder

Åtgärdsprogram Återkommande remissynpunkter : åtgärdslistan dåligt kostnads- och konsekvensbedömd, åtgärdslistan ej kostnadseffektiv, åtgärdslistan alltför oprecis, åtgärdslistan ej genomförbar pga myndighet saknar befogenhet, åtgärdslistan dåligt kopplade till MKN. Strukturen är otydlig och alltför olika mellan distrikten, Strukturen alltför mycket av miljöproblem och för lite av åtgärderna Planerade förändringar: åtgärdslistan (40-listan)( ses över Flera delar av ÅP kommer att ensas mellan distrikten Beskrivningen av miljöproblem lyfts över till FP Tydliggöra koppling mellan åtgärdslista och MKN Konsekvensanalyserna ensas och förbättras Administrativa kostnader för åtgärderna beskrivs.

Övergripande: Samtliga myndigheter och kommuner som omfattas av detta åtgärdsprogram behöver den 31 december varje år rapportera till Vattenmyndigheten vilka åtgärder som genomförts under året i syfte att säkerställa att miljökvalitetsnormerna som har föreskrivits för vattenförekomster inom myndighetens eller kommunens verksamhetsområde uppnås. Rapporteringen ska påbörjas år –Utveckling av rapporteringen sker i samverkan med Vattenmyndigheten. Naturvårdsverket behöver ta fram underlag för att utveckla föreskrifter och/eller andra styrmedel för vattenrelaterad miljöövervakning och recipientkontroll så att all övervakning uppfyller tydliga och gemensamma krav med avseende på kvalitet, tillgänglighet, spårbarhet och jämförbarhet samt för vad som i övrigt krävs enligt vattenförvaltningsförordningen. Åtgärdsprogram (40-listan) exempel

Övrigt Regeringens prövning av Åtgärdsprogrammen – som begärts av Naturvårdsverket, Sveriges Geologiska Undersökning, Jordbruksverket och några kommuner Innan Vattenmyndigheternas beslut:

Samman- fattning av arbetet och resultaten Förvaltningsplanen Ett planeringsunderlag för myndigheter En lättillgänglig redovisning av vattenarbetet Ett verktyg för kommunikation med allmänheten och berörda intressenter En rapportering till kommissionen om genomförandet av direktivet

Generellt om synpunkterna Bilaga 1 ej uppfylld För lite om grundvatten Omfattande Svåröverskådligt Bra sammanfattning För övergripande För detaljerat Röd tråd saknas Olikheter mellan distrikten Olika terminologi Dålig läsbarhet Bra med kartor & tabeller

Nationella förändringar FP Komplettera med text så att alla punkter i bilaga 1 VFF täcks in Utöka texter kring grundvatten och dricksvatten

Nationella förändringar FP Gemensam struktur på sammanfattningen av miljökvalitetsnormer respektive åtgärdsprogram Gemensam struktur för sammanfattningen av förvaltningsplanen

Nationella förändringar FP Beskrivande texter kring miljöproblem tas bort i ÅP och slås ihop med text i FP Komplettera med en karta över kemisk status utan kvicksilver Ett avsnitt läggs till; ”Inför nästa förvaltningscykel ”

Nationella förändringar FP Nationella texter kring kvicksilver, kraftigt modifierade vatten samt definition av miljökvalitetsnormer tas fram Språkgranskning samt gemensam terminologi, ordlista och referenser

”Inför nästa förvaltningscykel ” Arbetsformer, samordning och samverkan Kartläggning och analys Klimat, översvämningsproblematik och vattenförvaltning Övervakning Åtgärder – program och genomförande Dataunderlag och datahantering Rapportering till EU Vattenförvaltningen tar nästa steg

slutprodukter + EU Reporting sheets = Föreskrift i Lst författningssamling Separat Besluts- handling - VD Separat Besluts- handling - Ordf Separat Besluts- handling - VD Huvudinriktningen för Miljökvalitetsnormer och Åtgärdsprogram består. Beslut i december