Täkthandläggarträff 4 april 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Genomförande av IED m.m. Presentation
LSO på skadeplatsen.
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Gränsöverskridande transporter av avfall
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Landstingets miljöarbete
Strandskydd och miljöpolitik
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Hygienrutiner i förskolan
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet & Svenska Bilsportförbundet
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nedlagda kommunala deponier
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Offentlighet och sekretess
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förbifarten.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Efterbehandling av naturgrustäkter Louise Bednarz 4 april 2011.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Välkommen till ett seminarium om Klimatarbete och klimatinvesteringsprogram En heldag om klimatstrategi och Klimp- bidrag! Den 29 maj 2007 på Landstingets.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Agenda för eftermiddagens övningar
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Grupparbete 1 – förenklad riskbedömning, riskkaraktärisering
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
EGENKONTROLL ENLIGT MILJÖBALKEN ENLIGT ABP-FÖRORDNINGEN
Återanvändning av avfall
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Täkthandläggarträff 4 april 2011 Louise Bednarz Katarina Solver

Tillståndsvillkor

Villkorsskrivning Syfte med villkor Flexibilitet Hur de uppnås bör regleras av verksamhetsutövaren och tillsynsmyndigheten Flexibilitet Mindre ändring i verksamhet Anmälan istället för omprövning

Exempel på tillståndsvillkor Bullervall ska vara färdigställd innan brytning påbörjas inom respektive etapp. Vallen får vara maximalt sex meter hög, högst 23 meter bred i basen samt maximalt fem meter bred i toppen. Bullervallen ska inom tillståndstiden nedschaktas och användas i efterbehandlingen alternativt fraktas bort från området. Undvika förtäckt deponi Vall ska ej vara större än nödvändigt Landskapsbild Stabilitet Kontinuerligt emotta massor kan ej anses enbart syfta till bullerskydd Vallen saknar syfte då verksamheten avslutats Bullerutredning

… villkor Vatten från krossanläggning och övrigt dagvatten ska passera en sedimentationsanläggning med tillhörande oljeavskiljande funktion före utsläpp. Tillsynsmyndigheten får meddela villkor om anläggningens utformning. Risk för spridning av suspenderat material, kväve och oljor till mark, grund- och ytvatten I bassäng kan stenmjöl sedimentera och eventuella föroreningar upptäckas

… villkor Innan det nya området tas i anspråk ska besiktning utföras av dricksvattenbrunnar tillhörande fastigheterna Västjädra 2:15 samt Västjädra 2:6. En oberoende besiktningsman ska särskilt titta på brunnarnas konstruktion samt vattnets kvalitet. Innan besiktningen ska de boende kontaktas för att beredas möjlighet att närvara vid besiktningstillfället. Redovisning av besiktningarna ska sändas till tillsynsmyndigheten innan brytning påbörjas i det nya området. Om närliggande dricksvattenbrunnar lider skada Besiktningsutlåtanden som påvisar brunnarnas skick innan täktverksamhet påbörjats Bedöma huruvida skadorna beror på täktverksamheten eller ej

Efterbehandling Ekonomisk säkerhet Kom ihåg! Incitament så att efterbehandling sker Om verksamhetsutövaren ej efterbehandlar måste Länsstyrelsen tillse att detta sker genom att ta säkerheten i anspråk Säkerheter gäller i regel 2 år utöver tillståndstiden Då verksamhetsutövaren inte alltid efterbehandlar klart inom tillståndstiden behövs en marginal Om efterbehandling ej är klar inom säkerhetens giltighetstid saknar vi därefter ekonomiska medel för åtgärder Kom ihåg! Viktigt att efterbehandling görs inom tillståndstiden!

Villkor om efterbehandling Efterbehandling ska så långt möjligt ske successivt och i samråd med tillsynsmyndigheten. En slutlig efterbehandlingsplan ska senast den 31 december 2033 ges in till tillsynsmyndigheten för godkännande. Möjligheterna att skapa biologiskt och/eller geologiskt intressanta miljöer ska tas tillvara vid efterbehandlingsarbetet. Viktigt att tidigt ha en väl genomtänkt och förankrad plan Tillsynsmyndigheten har en viktig roll För att efterbehandlingen ska hinna göras inom tillståndstiden ska planen vara inne senast 2 år innan (oftast) Villkorsbrott om detta ej sker!

… efterbehandlingsvillkor Efterbehandlingen ska vara slutförd inom tillståndstiden. Härvid ska även maskiner, anordningar samt upplag vara borttagna från täktområdet och inga uppenbara säkerhetsrisker får förekomma. Viktigt att efterbehandling ej dröjer efter avslutad verksamhet Ett ej efterbehandlat område kan innebära risker för miljön etc. Ekonomisk säkerhet gäller under begränsad tid I orört område kan olika växter och djur etablera sig Om efterbehandling vidtas i senare skede störs dessa arter Då tillstånd upphör ska efterbehandling vara klar Villkorsbrott om detta ej sker!

Egenkontroll och miljörapport

Egenkontroll och miljörapport Från år 2006 är täkter inkluderade i FMH (B-verksamheter) vilket innebär: -krav på egenkontroll enligt förordningen -krav på att lämna MR -fr o m i år ska täkterna miljörapportera i SMP inkl produktionsuppgifter

Vad omfattar egenkontrollen? Organisatoriskt ansvar Rutiner för drift och kontroll Riskbedömning och underrättelse till tillsynsmyndigheten vid driftsstörning Kemikalieförteckning (Utsläppskontroll) (Kemikalie och avfallshantering)

Vad bör kontrolleras? Kemikalieförteckning, rutindokument för egenkontroll, journalföring, ev. kontrollprogram, analysprotokoll, kontrollrapport för cisterner… Länsstyrelsen tittar i år extra på rutin för riskbedömning och driftstörning (inte bara på täkter utan i all tillsyn) Utbildning om riskanalyser 29 april

Miljörapporteringen Rapportering i SMP I miljörapporter för verksamhetsåret 2010 blir januari och februari rapporteringsfria månader. Verksamhetsutövaren måste ändå kontrollera att gällande villkor och uttagsnivåer inte överskrids för verksamhetsåret 2010. Om en verksamhetsutövare för täkt bedömer att det finns hinder för att lämna miljörapporten via SMP får miljörapporten lämnas på annat lämpligt datamedium eller i skriftlig form även för verksamhetsåret 2010. Ingen dispens krävs

Om olyckan är framme!

Husbehovstäkter

Reglering av täkter Husbehovstäkt Kommersiell täkt

Två nivåer Anmälningsplikt Samrådsplikt Naturgrus och berg Mer än 10 000 ton Torv Mer än 50 000 m3 Eller Verksamhetsområde större än 5 ha Samrådsplikt Naturgrus och berg Mindre än 10 000 ton Torv eller andra jordarter Mindre än 50 000 m3 Och Väsentligt kan komma att ändra naturmiljön Orört område Känsligt område (landskapsbild, geologi, flora, fauna)

Vilka krav kan ställas avseende anmälningspliktiga husbehovstäkter? 19 kap. 5 § miljöbalken Vid kommunal hantering av miljöfarlig verksamhet hänvisas till delar av 22 kap. miljöbalken 22 kap. 1 § första stycket miljöbalken - ansökans form och innehåll Ritningar och tekniska beskrivningar T.ex. efterbehandlingsplan Uppgifter om utsläppskällor samt förslag för att förebygga uppkomsten av avfall Förslag till skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått Förslag till övervakning och kontroll 22 kap. 2 § miljöbalken - ansökans ingivande och brister i den Föreläggande om kompletteringar

…krav 22 kap. 2 a § miljöbalken – omprövning Tillhandahålla utredning om verksamheten och övriga förhållanden Gäller sådana omprövningar som avses i 24 kap. 3, 5 och 8 §§ miljöbalken 26 kap. 9 § miljöbalken – föreläggande om t.ex. åtgärd Förelägganden och förbud för att tillse att miljöbalken etc. efterlevs T.ex. stängsel, efterbehandling 26 kap. 19 § miljöbalken – egenkontroll Planera och kontrollera verksamheten Undersökningar etc. gällande miljöpåverkan Förslag till kontrollprogram

… krav Förordning (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll Ansvarsfördelning Rutiner för kontroll och för att förebygga olägenheter Dokumentation Undersöka och bedöma risker Kemikalieförteckning 26 kap. 21 § miljöbalken – föreläggande om uppgift Förelägga om uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen Kom ihåg! Ställ de krav som är nödvändiga och miljömässigt motiverade Miljöbalkens allmänna hänsynsregler!

Diskussion/Frågor