När kulturen tar plats En blå hjärna i Bryssel
Vardagens sammanhang
Ingen vet
En expanderande matris Fler uttrycksformer: mode, tecknade serier, events, live, spel, video clips, sound bits Upplevelseekonomi – konsumtion, tjänster, upplevelser Från sektor till sammanhang Kanon och kvalitet utmanas Populärkultur och konsumtion som helhet Kompetens & talang som drivkraft
En svensk kanon…
Kulturen lämnar politiken bakom sig…
Vad ska vi leva av imorgon?
Utvecklingens drivkrafter
Vad ska vi leva av imorgon?
Soluppgångs- och solnedgångsindustrier
Kompetens & talang…
… i västra Götaland
Kompetens och talang
Ett rum av möjligheter
VG vs Skåne Andel med högskoleutb Övergång Gy-högskola Kulturarb / inv Kultur- företag / inv Skåne V Götaland VG-index
Draglok eller alla ska med?
Självtillit - lokal utvecklingsstrategi 1.Omsorg om den fysiska miljön, både tätorterna och kulturlandskapet 2.Goda kommunikationer (IT, vägar, järnvägar, flyg) 3.Skola i toppklass – den mest prioriterade samhällsservicen 4.Kulturell infrastruktur: ett rikt kulturliv, lokaler för kreatörer, fungerande marknad för kultur mm. 5.Mötesplatser: sociala (’den tredje platsen’), kommersiella, kulturella, evenemang 6.Aktiviteter och möjligheter: god tillgång till kultur, motion, idrott och föreningsliv 7.Socialt kontrakt: trygghet och tillit till systemet,välfärd för alla
Lokala prioriteringar Bibliotek Kulturskola Arrangörer
Kommer det att finnas några bibliotek om tjugo år?
Att drunkna i information och törsta efter kunskap Informationsmängden ökar med 30 % om året 0,01 % lagras i pappersform Böckerna utgör 0,0003 % av informationsmängden
Tre trender Mötesplatsen Nätet Classic
Tre trender Mötesplatsen Nätet Classic
Biblioteket, besökarna och omvärlden
Kulturskolorna
Om alla är nöjda…? Politiker Elever Föräldrar Lärare
Tecknen i skyn Den oavslutade revolutionen: Från musikskola till kulturskola Orkestertraditionen: vi behöver en oboist… Den oändliga läroplanen möter motstånd Räcker föräldratrycket? Avhopp: tack, men nej tack… Köer: en prioriteringsfråga? Mellanstadiestämpel Där ute…
Himmel och helvete ”Att sakna utbildning kan vara ett ekonomiskt dödsstraff, medan en unik talang ger dig ett pass till hela världen.” (Ridderstråle-Nordström, Karaokekapitalism2004, s. 26)
Ett pass till hela världen…
Strategier 1.Bryt isoleringen: omvärldsanalys - konkurrenter och allierade 2.Balans mellan verksamhetsgrenarna 3.Nya läroplaner: från en oändlig läroplan till små paket 4.Nya ämnen: gatan och nätet… 5.Nya arbetsformer: individuellt, grupper, workshops, projekt 6.Verksamhet under loven: inför semestertjänster 7.Valfrihet och kundval 8.Ändrad åldersfördelning: fler ingångar – under hela livet 9.In i skolorna: kultur och lärande 10.Efter kulturskolan: arenor, verktyg och uttrycksmedel 11.Samverkan mellan kulturskolor 12.Byt namn! 13.Regional och nationell medverkan
Arrangörer, festivaler, evenemang
Utbud eller efterfrågan? Utbud: > 90 % av pengarna till att stödja produktion av teater, konserter osv. Efterfrågan: < 10 % till lokala arrangörer, kultur i skolan osv. Institutionerna stannar hemma Arrangörerna och de fria utövarna behöver fungerande marknader
Mångfald, nätverk, mobilisering Arrangörsutveckling Utveckla platsen - nya scener, nya miljöer Förlustbidrag? Nej tack Uppdragsavtal Verktygslåda - projektkorg: idéutveckling, projekt, återkommande evenemang Uppföljning – utvärdering: konstnärligt/kulturellt, publikt, resursmässigt
Platser, scener, sammanhang Riksteaterföreningarna Musikarrangörer: rock, jazz, världsmusik, folkmusik, kammarmusik – Kontaktnätet, Rank, RSK, SJR, SO, RFoD Dansnätverk Konst: projektplatser, konsthallar, gallerier Filmstudior: Mariestad, Dals-Långed, Ljungskile, Alingsås, Vänersborg, Färgelanda, Trollhättan, Lysekil, Stenungsund Festivaler, konstrundor
3M - utveckla, investera
Yes you can!