Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Ett Livskraftigt Centrum
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Resvaneundersökning Syd 2007
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Varutransporter på lands- och glesbygd
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Projektföljeforskning
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Välkommen till SJs pressträff
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Akutflöden VGR Område uppföljning och analys Catarina Karlberg
Kollektivtrafikbarometern 2013
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Systematisk uppföljning UIV
Narkotikaanvändning Undersökningen grundas på enkätsvar från totalt 50 elever ur årskurs 3 på Åkrahäll.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Barns resvanor 2013 IMA Marknadsutveckling AB1. Upplägg - genomförande Målsmän till barn i ålder 6 till 12 år Slumpmässigt urval i Göteborg exkl. Styrsö.
Bromma Flygplats Per Hörnsten, Demoskop.
Varumärket Luleå kommun
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Intern Bolån Undersökning från Länsförsäkringar Sidfotstext (ändras under Meny Infoga och knappen Sidhuvud/Sidfot) 1.
Ledningskraft november Kvoten mellan individer som har under den aktuella perioden hämtat ut ett eller flera olämpliga läkemedel och alla individer.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Fredrik Idevall Almedalen Foto: Arkivcentrum Örebro Foto: Clifford Shirley.
Mottagandet på riks och stiftsnivån. Riksnivån  kommuner har slutit avtal om att ta emot människor med uppehållstillstånd  Av dessa kom 14,5%
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Presentationens avskrift:

Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014

Innehåll Om undersökningen och de som svarat Resvanor och reserelationer Tillgång till olika färdmedel Attityder och förändringsbenägenhet Potential och möjligheter att påverka resvanor Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Hur och när? Utfördes av Koucky & Partners i samarbete med Enkätfabriken Våren 2014 Enkätutskick till personer, år Möjlighet att svara via post eller via webben Svarsfrekvens: 40 % Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Geografiska områden Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Smedjebacken Södra Smedjebackens tätort Smedjebacken Norra Ludvika Norra Ludvika tätort Grängesbergs tätort Sunnansjö- Saxdalen 1. Ludvika Västra

Definitioner Resa: En förflyttning med syfte att uträtta ett ärende Huvudsakligt färdmedel: Det färdmedel som i huvudsak används under en resa, bestäms via fallande rangordning. Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

RESVANOR Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Antal resor I snitt görs 2,4 resor per person och dygn Under ett vanligt dygn gör 1 av 3 ingen resa Fler resor under vardagarna än under helgdagar Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Genomsnittligt antal resor, uppdelat på kön Genomsnittligt antal resor, uppdelat på ålder

Reslängd En genomsnittlig resa (median) är 8 km lång och varar i 20 minuter Längre resor under helgdagarna än under vardagar Stora skillnader mellan boende i olika områden Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Median för reslängd uppdelat på kön Median för reslängd uppdelad på ålder

Resornas fördelning över dygnet Prognostiserat antal resor som startar under dygnet Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Ärendefördelning Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Ärendefördelning Ärendefördelning, exkl. till bostaden, vardagar och helger

Val av färdmedel Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning

Val av färdmedel - Jämförelse Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning jämfört med nationellt snitt och liknande kommuner

Val av färdmedel Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning uppdelat på geografiskt område

Val av färdmedel – resans längd Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning uppdelad på resans längd

Val av färdmedel – ålder och kön Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning uppdelad på könFärdmedelsfördelning uppdelad på ålder Val av färdmedel – ålder och kön

Val av färdmedel – ärende Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Färdmedelsfördelning uppdelat efter ärende

Kollektivtrafikens marknadsandelar Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Kollektivtrafikens marknadsandelar Kollektivtrafikens marknadsandelar, uppdelat efter område

RESERELATIONER Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Vanligaste reserelationerna inom Ludvika och Smedjebacken Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Rese- relationerAndel % % 2 -45% 4 -65% 4 - Annan kommun5% % 3 -44% 1 -44% % % Ludvika västra Smedjebackens tätort Ludvika tätort Grängesbergs tätort Sunnansjö-Saxdalen Smedjebacken norra Smedjebacken Södra Ludvika norra

Vanligaste reserelationerna till andra kommuner Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner ReserelationerAndel Borlänge kommun26% Fagersta kommun14% Falu kommun13% Västerås stad5% Stockholms stad4% Ljusnarsbergs kommun3% Örebro kommun3% Lindesbergs kommun2% Sigtuna kommun (Arlanda)2% Säters kommun2% Vansbro kommun2%

TILLGÅNG TILL OLIKA FÄRDMEDEL Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Tillgång till bil Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner % har bil i sitt hushåll. Närmare hälften av dem med bil i hushållet har mer än en bil. Körkortsinnehav: 87 % Bil i hushålletAntal bilar i hushållet

Tillgång till cykel Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner av 5 har en eller flera cyklar i sitt hushåll Elcykel fortfarande relativt ovanligt, endast 3 % har en eller flera elcyklar i hushållet.

Tillgång till kollektivtrafik Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner av 20 har funktionshinder som begränsar möjligheten att resa med kollektivtrafiken 3 av 4 har en mindre än 500 meter till närmaste hållplats 1 av 5 har kollektivtrafikkort hos Dalatrafik Avstånd från bostad till närmaste kollektivtrafikhållplats Innehav av kollektivtrafikkort hos Dalatrafiken

ATTITYDER OCH FÖRÄNDRINGSBENÄGENHET - POTENTIAL OCH MÖJLIHETER ATT PÅVERKA RESVANOR Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner

Bilanvändning Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Vilket av följande påstående om bilanvändning stämmer bäst in på dig? Var fjärde invånare funderar på att minska sin bilanvändning i framtiden

Vad skulle få fler att resa med kollektivtrafiken? Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner På en skala från 1 till 5, hur avgörande skulle följande vara för att du skulle göra fler av dina resor med kollektivtrafiken?

Vad skulle få fler att cykla? Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner På en skala från 1 till 5, hur avgörande skulle följande vara för att du skulle göra fler av dina resor med cykel?

Vad skulle få fler att göra fler av sina resor till fots? Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner På en skala från 1 till 5, hur avgörande skulle följande vara för att du skulle göra fler av dina resor med cykel?

Skolresor utan bil? Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner På en skala från 1 till 5, hur avgörande skulle följande vara för att låta barnet, gå cykla eller åka kollektivt till skolan?

Anna Zajc, Koucky & Partners Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Vilka åtgärder är rimliga och möjliga att arbeta med i Ludvika och Smedjebacken?

Tack