Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet Psykoedukation traumatiskt minne Psykoedukation stoppsignal Patientens medverkan Att närma sig det traumatiska minnet Behandlarens skydd. Fallbeskrivning
Form och innehåll Soma och psyke PTSD i första hand en biologisk/fysiologisk stressreaktion. Skuldaspekten. Libet. Aktivitet i hjärnbarken 0.5 sekunder innan hudretningen blir medveten Vi springer inte p g a att vi blir rädda – Vi blir rädda för att vi springer.
Nervsystemet
Nervsystemet Sensor
Nervsystemet Sensor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel
Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel Sympaticus Parasympaticus (Aktivt) (Passivt)
Flykt/Kamp S PS Uppgivenhet Frys-reaktion Chock Dissociation
Dissociation Psykisk + Traumatiskt minne - Minnesförlust Somatisk + Smärta - Domning Känselbortfall Förlamning
Överaktivitet Sympaticus Underaktivitet Parasympaticus Ångest, Panik, Hyperaktiv, Spänd, Sömnsvårigheter, Rastlös, Smärta, Raseri Depression, Affektlöshet, ”Död”, Utmattad, Kronisk trötthet, Desorienterad, Dissocierad Underaktivitet Parasympaticus
Känsla Affekt Rädsla Skräck Ilska Raseri Sorg Förtvivlan Hyppocampusfunktion Ej hippocampusfunktion Hippocampus registrerar tids/rumsaxel
Undervisning om nervsystemets Reaktioner vid stark stress Gör att patienten ofta känner igen sina egna reaktioner och symtom Utgör en grogrund för arbetsallians Trygghet att veta hur behandlaren tänker
Undervisning om vad ett traumatiskt minne är En sensoriskt stimuli (lukt, ljud, bild) som gör att personen återupplever traumat på nytt, som om det händer nu. Skillnad mellan ”vanligt” minne och traumatiskt minne Efteråt förmåga till realitetstestning Ej psykotisk sjukdom
Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken. Hon hör ljuden. De är här. De tar i henne. De är vilda. Det är så länge sedan. Det kommer aldrig att ta slut.
Hysterisk psykos (P. Janet) Reaktiv dissociativ psykos (Van der Hart)
Undervisning Stoppsignal Kommunicera obehag i kroppen Ex. Hjärtklappning, andningsbesvär, yrsel, illamående, värme, kyla
Behandlaren kommer att hjälpa patienten få fördjupad kontakt med kroppen (centrering, grundning, avgränsning, orientering)
Fördjupad sinnesnärvaro Framtid Nutid PS Dåtid
Patientens medverkan ”Jag behöver veta vad du behöver hjälp med, för att förstå om jag på något sätt kan hjälpa dig” Undersöka förmåga till anknytning Realitet – inte magisk tänkande
Att närma sig det traumatiska minnet, den råa osymboliserade upplevelsen Ett traumatisk minne är: Senso – motoriskt, affektivt minnesfragment i ett dödsnära chocktillstånd
Behandlarens skydd Värna om sitt eget utrymme att tänka Kontakt med den egna kroppen Värna om sitt eget utrymme att tänka - den reflekterande positionen Närhet – Distans Inte vara ensam
Fallbeskrivning Kvinna 31 år. Panikångestattacker. Vågar inte vara ensam. Flyttat hem till föräldrarna. Krigsupplevelser som barn. Minnesförlust. Sensor – Motor – Affekt - Fragment Auditivt Sympaticus Skräck Barnskrik Parasympaticus Förtvivlan