Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En PowerPoint om hur allt fungerar.
Advertisements

Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
En liten föreläsning om… Kroppens Alarmsystem
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
TAKTILMASSAGE - en svensk originalmetod.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Sinnena 4C Vt 2013.
= att visa istället för att berätta
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Kris och psykiskt trauma - sjukgymnastiska perspektiv
Vad innebär hälsa för dig?
Mentala störningar forts.
Kliniska problem med sjukskrivning
Medicinska specialistkliniken utvärdering TaktiPro
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Kriser.
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Internationella Strokedagen 10/5-2007
Varför behövs äldrekurator på Malmköpings VC ?
Du är riktigt trött och frustrerad……
Helena Cronebäck, Leg Arbetsterapeut Projektassistent
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Av: Johan, Adam och Caroline =)
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
Vara brottsoffer eller vittne
Hantera en kronisk sjukdom
Krishantering Krisstöd Debriefing
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Hjärnan och nervsystemet
MYELOM o SYMTOM Lotta Billgert Kontaktsjuksköterska
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sensorisk överkänslighet vid Fragile X Utbildningsdag Kompetenscentrum Sällsynta diagnoser, KS, Solna Britt-Marie Andersson arbetsterapeut.
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Stress och Trauma Länsstyrelsen Västra Götaland 2009
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Livsstil och återhämtning
Vital i Norr Bättre liv för våra äldre Screening av depression Lena Andersson.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
Äldrepsykiatri/Minnesmottagning
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Utveckla skrivandet.
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Charlotte L & Carolina W
Mental hälsa.
Barn och stress.
BEGREPPSANALYS Mindfulness/medveten närvaro Är bra för allt? Lösningen på alla problem? Fungerar för alla? Individuell lösning ? Vilka övningar är medveten.
Nervsystemet styr din kropp
Bemöta personer som reagerar på trauma
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Om Uppdrag Psykisk Hälsa
Måste man vara ledsen när man är äldre?
Del 2: övningar Trauma, flykt, exil TF-KBT
”Sockerdricka trädet”
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Ångest/ Oro.
SYNerGAIA - en tvärfacklig rehabilitering
Att träna på inför NO-provet
STRESSENS OLIKA KONSEKVENSER
Du är riktigt trött och frustrerad……
ENSAMKOMMANDE FLYKTINGBARN
Du är riktigt trött och frustrerad……
Du är riktigt trött och frustrerad……
Du är riktigt trött och frustrerad……
Du är riktigt trött och frustrerad……
Eller varför biter treåringen ?
Presentationens avskrift:

Disposition Form och innehåll Psykoedukation nervsystemet Psykoedukation traumatiskt minne Psykoedukation stoppsignal Patientens medverkan Att närma sig det traumatiska minnet Behandlarens skydd. Fallbeskrivning

Form och innehåll Soma och psyke PTSD i första hand en biologisk/fysiologisk stressreaktion. Skuldaspekten. Libet. Aktivitet i hjärnbarken 0.5 sekunder innan hudretningen blir medveten Vi springer inte p g a att vi blir rädda – Vi blir rädda för att vi springer.

Nervsystemet

Nervsystemet Sensor

Nervsystemet Sensor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel

Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Hörsel Smak Känsel

Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel

Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel

Nervsystemet Sensor Motor Lukt Syn Volontärt Autonomt Hörsel Viljemässigt Smak Känsel Sympaticus Parasympaticus (Aktivt) (Passivt)

Flykt/Kamp S PS Uppgivenhet Frys-reaktion Chock Dissociation

Dissociation Psykisk + Traumatiskt minne - Minnesförlust Somatisk + Smärta - Domning Känselbortfall Förlamning

Överaktivitet Sympaticus Underaktivitet Parasympaticus Ångest, Panik, Hyperaktiv, Spänd, Sömnsvårigheter, Rastlös, Smärta, Raseri Depression, Affektlöshet, ”Död”, Utmattad, Kronisk trötthet, Desorienterad, Dissocierad Underaktivitet Parasympaticus

Känsla Affekt Rädsla Skräck Ilska Raseri Sorg Förtvivlan Hyppocampusfunktion Ej hippocampusfunktion Hippocampus registrerar tids/rumsaxel

Undervisning om nervsystemets Reaktioner vid stark stress Gör att patienten ofta känner igen sina egna reaktioner och symtom Utgör en grogrund för arbetsallians Trygghet att veta hur behandlaren tänker

Undervisning om vad ett traumatiskt minne är En sensoriskt stimuli (lukt, ljud, bild) som gör att personen återupplever traumat på nytt, som om det händer nu. Skillnad mellan ”vanligt” minne och traumatiskt minne Efteråt förmåga till realitetstestning Ej psykotisk sjukdom

Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken Det drabbar henne med full kraft. Hon känner lukten. Smaken. Hon hör ljuden. De är här. De tar i henne. De är vilda. Det är så länge sedan. Det kommer aldrig att ta slut.

Hysterisk psykos (P. Janet) Reaktiv dissociativ psykos (Van der Hart)

Undervisning Stoppsignal Kommunicera obehag i kroppen Ex. Hjärtklappning, andningsbesvär, yrsel, illamående, värme, kyla

Behandlaren kommer att hjälpa patienten få fördjupad kontakt med kroppen (centrering, grundning, avgränsning, orientering)

Fördjupad sinnesnärvaro Framtid Nutid PS Dåtid

Patientens medverkan ”Jag behöver veta vad du behöver hjälp med, för att förstå om jag på något sätt kan hjälpa dig” Undersöka förmåga till anknytning Realitet – inte magisk tänkande

Att närma sig det traumatiska minnet, den råa osymboliserade upplevelsen Ett traumatisk minne är: Senso – motoriskt, affektivt minnesfragment i ett dödsnära chocktillstånd

Behandlarens skydd Värna om sitt eget utrymme att tänka Kontakt med den egna kroppen Värna om sitt eget utrymme att tänka - den reflekterande positionen Närhet – Distans Inte vara ensam

Fallbeskrivning Kvinna 31 år. Panikångestattacker. Vågar inte vara ensam. Flyttat hem till föräldrarna. Krigsupplevelser som barn. Minnesförlust. Sensor – Motor – Affekt - Fragment Auditivt Sympaticus Skräck Barnskrik Parasympaticus Förtvivlan