Behovsanalys och brukardialog 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Viktiga utgångspunkter
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Vad innebär val av vårdenhet?
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Minna Hedberg Hjort och Melwin Eklund
Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Kliniska problem med sjukskrivning
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Varje dag försvinner flera personer…
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Lära sig leva med cancer
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Luncha och lär! hjälpverb.
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hemsjukvårdsläkare i Lidköpings kommun
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Vision Fredensborg Samma behov? Samma förutsättningar? Samma individuella val? Vad är bästa cancervård för var och en?
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Profilområde Patientfokus ”Cancervården är fragmenterad med långa och varierande väntetider och allmän avsaknad av patientfokus som centrala problem.”
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Viktiga områden Min vårdplan finns i Cosmic, blankettarkiv
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Landstingsstyrelsen /KS. Andel nöjda med besöken hos hälso- och sjukvården i Norrbotten. Grupper, år Genomsnitt för riket och Norrbotten 83.
Närvårdsamverkan
Cancerutredning US – pilotprojektet CUUS
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården Korta väntetiderna och minska de regionala skillnaderna i cancervården Skapa en mer jämlik cancervård.
SIP 16 december 2015 Maj Rom. Antal personer Källa: SCB 2013.
1 Psykiater i Primärvården RosMarie Nilsson, förvaltningschef Elizabeth Aller, specialist allmän psykiatri Primärvården Blekinge SKL Psykiatri i Primärvård.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Presentationens avskrift:

Behovsanalys och brukardialog 2011 Äldre med cancer Antalet äldre med cancer förväntas öka och fler äldre multisjuka drabbas av cancer Cancervården uppvisar goda medicinska resultat men också problem med: fragmentering, långa och varierande väntetider, allmän avsaknad av patientfokus

Brukardialog – intervjuer 18 intervjupersoner, varav 5 närstående Samtliga intervjuade äldre än 75 år Jämn fördelning män/kvinnor Lennart, Lena, Hanna och Angelo presenterar sig. Lennart talar om denna bild.

Vårdprocessen ”Man ska ha tur och komma rätt från början, annars blir det nog mycket svårare.” ”Det är positivt med kontaktsjuksköterska, det är viktigt att ha någon att vända sig till. Väldigt bra. Jag har möjlighet att kontakta henne även nu efteråt.” Lena

Kommunikation och bemötande ”Ibland kan man känna att det inte tas på allvar, bara för att man är gammal.” ”Det var fel att läkaren på vårdcentralen ringde och sa i telefon att det var cancer med spridning. Inte bra. Tycker inte de ska göra så!” ”... Det var svårt att få dialog med personalen, man får alternativen och åka hem och tänka själv. ... ” Angelo

Samverkan och samordning ”Resorna till Linköping har varit jobbiga. Det borde samordnas när man ska åka in, det tar jättemycket tid! Får åka in för enstaka småsaker, det är slöseri med tid och pengar.” ”Det är stuprör mellan kirurg och strålning, många upplever att det inte är en helhet.” Angelo

Väntetider – ledtider ”... Det gick fort när jag väl fick diagnosen.” ”Det gäller att ha en frisk anhörig som kan stå på, det är orättvist.” ”Läkaren på onkologen skulle ringa till kirurgen för operation men de har inte hört av sig än, det är 8-9 veckor sedan. Blir orolig över att det dröjer så länge.” Hanna

Behandling ”Läkaren sa att det var magkatarr och behandlade med läkemedel mot magkatarr i ett och ett halvt år. ...” ”Det är viktigt att visa att behandlingar kan hjälpa på äldre också och att det satsas.” ”Har fått stöd i och med att läkare och sjuksköterskor varit så optimistiska och peppande.” Lennart

Kompetens ”De som ska behandla vet allt om sjukdomen men inte vad det innebär för patienten.” ”Vårdcentralen måste ställa upp om de ska vara inkörsporten, speciellt för äldre med diffusa besvär!” Lena

Psykosocialt stöd – trygghet ”Hormonbehandlingen påverkar psyket, den biten har vården inte resurser att ta hand om, det får man sköta själv utan stöd.” ”Man skulle vilja känna sig lite mer omhändertagen.” ”Har blivit erbjuden kuratorsstöd men inte känt behov av det.” Lena

Gemensamma slutsatser Utvecklingsområden Helhetssynen på patienten behöver utvecklas i alla led Övergång primärvård – specialistvård Väntetider – ledtider Kontaktsjuksköterskor viktiga Samordning/samverkan Kommunikation/information och bemötande