Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5 mnkr 2013, 46,5 mnkr 2014-2016 - kompetensutvecklingsinsatser 11,9 mnkr 2013, 42,9 mnkr 2014-2016 - informationsmaterial om det fria skolvalet 2 mnkr 2013, 6 mnkr 2014-2016
Kartläggningsmaterial Syftar i huvudsak till att: utgöra underlag för bedömning av i vilken årskurs en nyanländ elev i grundskolan eller motsvarande skolformer bör placeras, eller om eleven bör placeras i gymnasieskolan. ge information om vilket stöd en elev behöver för att nå kunskapskraven.
Bedömningsmaterial i svenska Detta material ska ge lärare stöd i bedömningen av elevers språkutveckling. Materialet ska också fungera som ett stöd i kommunikationen med elever och föräldrar om hur långt eleven kommit i sin språkutveckling
Kompetensutvecklingsinsatser Kompetensutvecklingen ska erbjudas rektorer och lärare och ska framförallt stödja språk- och kunskapsutvecklingen hos nyanlända elever eller elever med annat modersmål än svenska.
Informationsmaterial Ta fram och sprida ett informationsmaterial om det fria skolvalet till elever och föräldrar på olika språk. Materialet ska ge en god överblick över vilka skolor och utbildningsvägar som finns i det svenska utbildningssystemet.
Andra insatser Riktat statsbidrag för en försöksverksamhet med utökad undervisningstid för nyanlända elever 15 mnkr 2013, 30 mnkr 2014-2016 Statsbidrag för utbildning i svenska för invandrare för höjd kvalitet, ökad flexibilitet och ökad individanpassning av utbildningen
Forts andra insatser Handledning för lärande – stöd till 10 skolor i utanförskapsområden 20 mnkr 2013-2014 Stödmaterial om flerspråkighet i förskolan Stödmaterial för språkintroduktion som synliggör betydelsen av språket i alla ämnen
Forts andra insatser Stödmaterial för vuxenutbildningens tre skolformer med syfte att stärka samverkan mellan dessa och gymnasieskolan Tema modersmål en webbresurs för modersmålslärare och studiehandledare
Utbildning för nyanlända elever Departementsskrivelse med förslag på hur mottagandet och undervisningen av nyanlända elever i de obligatoriska skolformerna, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan bör regleras. Författningsförändringar vad gäller rätten till utbildning och skolplikt föreslås. Ds 2013:6 utbildning för nyanlända – mottagande och skolgång
Reformpaket för nyanlända Förlängd skolplikt Ett år i förberedelseklass Prioriterad timplan för mer svenska Satsning på fler lektioner i svenska
Definition av nyanländ Nyanlända elever är elever som har kommit till Sverige efter sju års ålder, och gått högst fyra år i svensk skola
Förlängd skolplikt Skolplikten förlängs till 18 års ålder Skolplikten upphör dock när målen i svenska för årskurs 9 är uppnådda Skolplikten kan fullföljas i grundskolan eller i gymnasiets språkintroduktion
Förberedelseklass Särskild undervisning i de ämnen där det behövs, som en introduktion Kommunen och rektorn bestämmer utifrån varje elevs behov Högst ett år i förberedelseklass, sedan ordinarie undervisning. Vid synnerliga skäl finns möjlighet till förlängning upp till max två år
Prioriterad timplan Tid för andra ämnen ska kunna flyttas till ämnet svenska – ”prioriterad timplan” Högst ett år med prioriterad timplan Tydlig information om framsteg i svenskämnet till elever och föräldrar
Fler lektioner i svenska Tre timmar mer svenska i veckan för elever i årskurs 6-9 som är nyanlända Varje elev kan få fler lektioner i fyra terminer 30 miljoner kronor per år i statsbidrag