Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar 2011-05-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
EDIT E ducational D evelopment using I nformation T echnology.
SFI PÅ DISTANS VI FICK MÖJLIGHET ATT PROVA GENOM INNAN-PROJEKTET
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
VART SKA VI…?.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna!
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
”Undervisningen är helt gratis ”
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Föräldraråd
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Läroplansträff Välkomna!.
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
© 2010 IBM Corporation Business Analytics eller Hjälp till självhjälp Intressant och lärorik information på våra websidor.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Digital whiteboard… Niclas Lindfors Klockarskolan Säter.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Att jobba språkutvecklande
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.

Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
KURSKATALOG Vinter/vår 2016
L3VU20.
Vilka är dina förväntningar?
Teknikombud inom äldreomsorgen Bakgrund:
Idag: Planering v 2-12 Placeringar Förförståelse
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar

 Vi har kontinuerligt intag.  Genom flippningen kan vi ge nya elever en möjlighet att fånga upp vissa undervisningsmoment på egen hand – individanpassning.  Vid frånvaro kan elever ta igen vissa undervisningsmoment själva. Varför satsar vi på flippning?

Undervisning på flera sätt  Tidsvinst kan ge en större individualisering och en snabbare progression.  Ökad tid till personlig handledning.  Elever behöver olika mycket tid för inlärning.  Flippningen kan ge förberedelse och förförståelse inför ett kommande undervisningsmoment.  Eleven hinner tänka i lugn och ro hemma och ta med sig frågeställningar till lektionen.

Effekter  Ge elever fler möjligheter till att nå målen.  Bättre genomströmning av elever.  Vinner tid för eget arbete i klassrummet.  Frågor som uppkommit hemma kan bearbetas på lektionen.  Ipads i klassrummet för att fånga upp individuella behov på lektionen.

Utveckling av B-kursen  På webben och i klassrummet.  Ökad individualisering och större flexibilitet.  Förslag på studiematerial.

Utveckling av B-kursen Våra förväntningar  Bättre tillgodose elevernas behov.  Öka studietakten hos de flesta.  Fler godkända och nöjda elever.  Mer tid för planering och efterarbete åt oss lärare.  Vidareutveckling av kursen.

Utveckling av B-kursen Svårigheter  Mycket tidskrävande arbete.  Svårt att hitta passande läromedel.  Hur mycket ska vi kopiera/skapa själva?.  Tillgängligheten via internet.

Önskad effekt HÖJD KVALITET ÖKAD FLEXIBILITET ÖKAD INDIVIDANPASSNING