Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Vi har kontinuerligt intag. Genom flippningen kan vi ge nya elever en möjlighet att fånga upp vissa undervisningsmoment på egen hand – individanpassning. Vid frånvaro kan elever ta igen vissa undervisningsmoment själva. Varför satsar vi på flippning?
Undervisning på flera sätt Tidsvinst kan ge en större individualisering och en snabbare progression. Ökad tid till personlig handledning. Elever behöver olika mycket tid för inlärning. Flippningen kan ge förberedelse och förförståelse inför ett kommande undervisningsmoment. Eleven hinner tänka i lugn och ro hemma och ta med sig frågeställningar till lektionen.
Effekter Ge elever fler möjligheter till att nå målen. Bättre genomströmning av elever. Vinner tid för eget arbete i klassrummet. Frågor som uppkommit hemma kan bearbetas på lektionen. Ipads i klassrummet för att fånga upp individuella behov på lektionen.
Utveckling av B-kursen På webben och i klassrummet. Ökad individualisering och större flexibilitet. Förslag på studiematerial.
Utveckling av B-kursen Våra förväntningar Bättre tillgodose elevernas behov. Öka studietakten hos de flesta. Fler godkända och nöjda elever. Mer tid för planering och efterarbete åt oss lärare. Vidareutveckling av kursen.
Utveckling av B-kursen Svårigheter Mycket tidskrävande arbete. Svårt att hitta passande läromedel. Hur mycket ska vi kopiera/skapa själva?. Tillgängligheten via internet.
Önskad effekt HÖJD KVALITET ÖKAD FLEXIBILITET ÖKAD INDIVIDANPASSNING