1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Varför är det viktigt att mäta?
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Ledarutveckling över gränserna
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
SIDAN 1 Kampanjrådgivning -gallring. Gallringsinventering våren 2012  Inventering av gallringsbeslut 1990 till idag  Fokus på: –Är beslutet.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att söka och förvalta kunskap
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
En eftermiddag i det moderna klassrummet? Måns Barklund Johan Ekstrand Joke Palmkvist.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Videokonsultation med medborgare
Mobil Marknadsföring & Kundklubbar Ivar Uttergård Marknadschef
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Välkomna och inledning! Ladok – Swamidagar 24 – 25 oktober 2011 Högskolan Väst, Trollhättan.
Program Genomgång av Synpunkten
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Microsoft i offentlig sektor
Våra kunders behov Behov
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Välkomna och inledning!
Att få rätt saker att hända
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
© CGI Group Inc.CGI Internal Introduktion och Utbildning Oracle Service Cloud Johan Engström & Victor Bogestedt Februari 2015.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Kartläggning av inköpsprocessen
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Version /11 EA, MJ VÄLKOMNA! UTBILDNING FÖR UTBILDARE SVPL-TJÄNSTEN.
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Kommundirektören och digitaliseringen
Presentationens avskrift:

1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma

2 onTarget project management TM AGENDA Inledning: vår syn på e- förvaltning och skolportal. En kort introduktion till förmiddagen. Talare: Michael Lauridsen, ansvarig offentlig sektor, Sigma Plattformen för samarbete och informationshantering. Microsofts kommundesign Talare: Måns Barklund, systemingenjör, Microsoft AB Kaffe E-F Ö RVALTNING SKOLA Demonstration av informationshantering i den moderna kommunen –. Talare: Mauritz Wahlqvist, marknadschef EBI-systems Så arbetar vi i det moderna klassrummet. Talare: Måns Barklund, systemingenjör, Microsoft AB Hur inför vi rent praktiskt? Talare: Michael Lauridsen, ansvarig offentlig sektor, Sigma Microsoft skolportal. Ett lätt sätt att förverkliga effektiva e-tjänster. Talare: Arnold Bartels, Sigma

3 onTarget project management TM Internet Intranät Mail Mobil telefoni Sms Dokument System »Dokument »Internet »Intranät »Mail »System »Sms INFORMATIONSFLODEN

4 onTarget project management TM Webben 1996 och NU Waybackmachine (

5 onTarget project management TM DEN MOBILA GENERATIONEN

6 onTarget project management TM TRADITIONELLA KONTORSRUTINER

7 onTarget project management TM MODERNA KONTORSRUTINER Kund

8 onTarget project management TM INFÖRANDE AV INFORMATIONSSYSTEM MICHAEL LAURIDSEN

9 onTarget project management TM Hitta rätt information när du behöver den

10 INNEHÅLL Projektet Tekniken Processerna Diarium Ärendehantering, Dokumenthantering Utbildning Vanliga misstag Lathund för E-myndigheten LATHUND E-MYDIGHETEN

11 PROJEKTET E-myndigheten är inte ett projekt utan en mängd projekt. Eftersom E-myndigheten handlar om att hantera rutiner på ett nytt sätt krävs att ledningen deltar aktivt i projekten. En projektledare som är med på hela resan Ett Verksamhetsprojekt- ett teknikprojekt LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

12 Organisera arbetet, 3 kuggar som måste fungera ihop Teknik Systemet Funktionalitet Förvaltning Regelverk Hur skall vi arbeta i systemet Utbildning

13 En projektledare från start till systemet tas i drift Projektmedlemmarna varierar beroende på fas och kompetens. Ett projekt för regelverk och påverkan på arbetssätt och förändringsledning. Någon från projektet med i alla steg för att hålla samman helheten och ge kunskapsöverföring

14 TEKNIKEN Teknik inget hinder Plattform inte stuprör LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

15 PROCESSERNA Gör införandet processorienterat. Organisationer förändras Processerna består. Enkelt att avgränsa. Lätt att mäta och värdera nytta. Tänk på att följa hela processen och att göra nuläge och börläge. Gör inte processkartläggning om ni inte ser något problem med den hantering som finns Befäst inte gamla invanda rutiner. LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

16 DIARIUM Vägen in och ut i Myndigheten Registrera och fördela. Inte längre en isolerad Ö utan en Viktig länk i effektiviseringsarbetet Nya diarieplaner kanske kommer att krävas då ärendetypen oftast bestämmer hur ärendet kommer att hanteras inom Myndigheten. LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

17 DOKUMENT/ÄRENDEHANTERING Dokumenttyper Värdera information Persoling, grupp, organisationsnivå Bra frågor att ställa sig innan  Är det lönsamt att optimera hanteringen?  Vad händer om något går fel?  Kan vi förbättra servicen?  Andra myndigheter ofta stora användare? LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

18 UTBILDNING Utbildning är en kritisk del av projektet. Börja tidigt- Projektgrupp-Styrgrupp. Glöm inte att utbilda i verksamhetskunskap. Utbildning är inte bara något man gör vid införande av system. Utbildning kostar. Mängden användare gör att det kan bli en rejäl del i projektet. LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

19 FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT LYCKAS Plattform istället för stuprörssystem Fokus på verksamhet istället för Teknik. Ledningen tillräckligt involverad och engagerad. Utbildade projektmedlemmar. Hela organisationen involveras Projekten nedbrutna till gripbara underprojekt. Processorienterat införande Uthållighet att köra många små projekt Projektet Tekniken Processerna Diarium Ärendehantering Dokumenthantering Utbildning Förutsättningar för att lyckas LATHUND FÖR E-MYNDIGHETEN LATHUND E-MYNDIGHETEN

20 TACK FÖR ER TID Michael Lauridsen Sigma Solutions Tele: Mobil: 0706: