Centrala innehåll och kunskapskrav

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Viktiga delar från skolverket
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kunskapskrav och matriser
Mall för alignmentmatris
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring av turism
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till svenska 1
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Centrala innehåll och kunskapskrav Service och bemötande Centrala innehåll och kunskapskrav

Undervisningen i ämnet service och bemötande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om olika servicesituationer. Förmåga att bemöta kunder eller gäster i olika servicesituationer samt värdera sitt bemötande. Förmåga att hantera positiva och negativa reaktioner i kontakter med kunder eller gäster. Kunskaper om betydelsen av god produktkännedom och marknadsföring i servicesituationer. Färdigheter i att utföra försäljningsteknik, exponering och presentationsteknik samt i att värdera sitt arbete och resultat.

Mål 1 Kulturella skillnader i kommunikationsmönster.

Mål 2 Bemötande, kroppsspråk och språklig kommunikation i olika servicesituationer samt yrkesmässigt hänsynstagande till kundens eller gästens integritet.

Mål 3 Kunders eller gästers olika behov samt hur man kan anpassa produkter och tjänster till individuella önskemål.

Mål 4 Bemötande av kunder eller gäster i servicesituationer samt hantering av klagomål och reklamationer.

Mål 5 Betydelsen av god kännedom om de produkter och tjänster som branschen erbjuder samt intern och extern marknadsföring.

Mål 6 Grundläggande skyltning och presentationsteknik.

Mål 7 Presentation av varor och tjänster tillsammans och var för sig.

Kunskapskrav betyget E Eleven beskriver översiktligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras. Eleven bemöter med viss säkerhet kunder eller gäster i några servicesituationer utifrån deras förväntningar. Detta gör eleven med i stort sett korrekt attityd. Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett tillfredsställande resultat. Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen. Eleven redogör översiktligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.

Kunskapskrav betyget E Eleven utför i samråd med handledare enkla exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning. Dessutom ger eleven enkla exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med viss säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen. Eleven värderar med enkla omdömen sin exponering. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget D Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget C Eleven beskriver utförligt olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras. Eleven bemöter med viss säkerhet kunder eller gäster i några olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Detta gör eleven med korrekt attityd. Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett tillfredsställande resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen. Eleven redogör utförligt för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.

Kunskapskrav betyget C Eleven utför efter samråd med handledare enkla exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning. Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med viss säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen. Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Kunskapskrav betyget B Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Kunskapskrav betyget A Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika servicesituationer, vilka komplikationer som kan uppstå och hur de kan hanteras. Eleven bemöter med säkerhet kunder eller gäster i flera olika servicesituationer utifrån deras förväntningar. Detta gör eleven med korrekt attityd. Dessutom hanterar eleven reaktioner från kunder eller gäster med ett gott resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande av kunden eller gästen samt ger förslag på hur bemötandet kan förbättras. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad god produktkännedom och marknadsföring betyder för god service.

Kunskapskrav betyget A Eleven utför efter samråd med handledare enkla exponeringar av varor eller tjänster på ett sätt som ger möjlighet till merförsäljning. Dessutom ger eleven exempel på säljstimulerande åtgärder samt presenterar och rekommenderar med säkerhet olika varor eller tjänster till kunden eller gästen. Eleven värderar med nyanserade omdömen sin exponering samt ger förslag på hur exponeringen kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.