TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Skolan i rörelse
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Vardaglig observationer
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dagordning föräldraråd 2/6
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Ortsutveckling Skebokvarn
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
MånadLön1Lön2BruttoNettoSkattesats30% Januari ,00 kr10 100,00 kr ,00 kr ,00 kr Februari ,00 kr 900,00 kr ,00 kr 9 030,00.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Förtroendevalds-utbildning
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
SIP – Samordnad Individuell plan
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Lokalt Vård- och omsorgscollege STRÄNGNÄS årshjul
Patientsäkerhetsronder 2017
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Var med och utveckla Umeå universitet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lönebildning Vård & bildning
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Årshjul scoutkåren xxx
Patientsäkerhetsronder 2017
Distrikt Västsvenska Halland
Tidslinje Milstolpe 1 Milstolpe 2 Milstolpe 3 Milstolpe 4 Milstolpe 5
Årsaktiviteter för Kretsar och Klubbar Byggnads MellanNorrland 2019
Årshjul 2018 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Årshjul 2019 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Familjecentraler Uppsala län
Systematiskt kvalitetsarbete
Kalenderhjul Handbollsledare/Tränare
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande samhället, företagsvärlden, kulturinstanser  Möjlighet till att använda mångsidiga och aktiva studiemetoder, arbetssätt samt verktyg som behövs i dagens informationssamhälle  Gemensamma mål  Gemensamma avtal, överenskommelser och handlingssätt  Kontinuerlig utvärdering och utvecklande av verksamheten  Utveckling av kunskap som en kontinuerlig process IKT I UNDERSÖKANDE KOLLABORATIVT LÄRANDE IKT I ÄMNESINTEGRERING OCH I TEMATISKA HELHETER LÄRARENS FÄRDIGHETER ORGANISATIONENS HANDLINGSSÄTT  Färdigheter som ger läraren förutsättningar att styra och stöda elevernas IKT-färdigheter i enlighet med kunskapsnivåer, med utgångspunkt i undersökande kollaborativt lärande  Färdighet att planera och förverkliga läroprocesser  Pedagogiskt kunnande angående nätlärande och -styrande  Eleven deltar i ämnesintegrerade projekt  Ämnesintegrerade läroprocesser  Förverkligande av temahelheter  IKT används i elevens vardag i undersökande kollaborativt lärande  IKT används systematiskt i undervisningen  Eleven har möjlighet att delta i planeringen

ÅTGÄRDER PÅ TIDSSCHEMAT  Kunskapskartläggning  Gemensamma mål och visioner  Utvärdering av delmål  Fördelning av ansvarsområden  Fastslagning av tidtabeller  Utbildning, studiecirkel etc  Arbetsgruppens planeringsmöte  Gemensamma avtal o. handlingssätt  Tid för att reflektera / utvärdera  Dela med sig av ny kunskap o. praxis  Utvecklingsprocess  Rapportering  Kunskapsutvecklingsplan  Utvecklingsplan för lärmiljön  Piloteringsplan  Pilotprojekt eller testning  Gemensam planering av undervisningen  Planering av läroprocesser  Specificering av läroplanens mål - Integrering av läroämnen och teman  Elevprojekt  Utvärdering av förverkligade projekt  Dokumentering av pedagogiska praxis / idéer  Dela med sig av pedagogiska praxis / idéer  Eleverna med i planeringen  Eleverna med i att definiera målsättningar  Eleverna med i att definiera verksamheten  Eleverna med i utvärderingen

Gemensam planering av undervisningen dd.mm.åå Person(er) Planering av läroprocesser dd.mm.åå Person(er) Integrering av läroämnen dd.mm.åå Person(er) Elevprojekt dd.mm.åå Person(er) Utvärdering av förverkligade projekt dd.mm.åå Person(er) Specificering av läroplanens mål dd.mm.åå Person(er) Dokumentering av pedagogiska praxis / idéer dd.mm.åå Person(er) Dela med sig av pedagogiska praxis / idéer dd.mm.åå Person(er) Eleverna med i utvärderingen dd.mm.åå Person(er) Eleverna med i att fastställa målsättningar dd.mm.åå Person(er) Kunskaps- kartläggning dd.mm.åå Person(er) Eleverna med i planeringen dd.mm.åå Person(er) Gemensamma mål och visioner dd.mm.åå Person(er) Delmåls- utvärdering (kontroll) dd.mm.åå Person(er) Fastslagning av tidtabeller dd.mm.åå Person(er) Utbildning dd.mm.åå Person(er) Arbetsgruppens planeringsmöte dd.mm.åå Person(er) Ansvars- fördelning dd.mm.åå Person(er) Gemensamma avtal (handlingssätt) dd.mm.åå Person(er) Tid för att reflektera / utvärdera dd.mm.åå Person(er) Utvecklings- process dd.mm.åå Person(er) Rapportering dd.mm.åå Person(er) Dela med sig av ny kunskap o. praxis dd.mm.åå Person(er) Kunskaps- utvecklingsplan dd.mm.åå Person(er)

dd.mm.åå Person(er) dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Åtgärd dd.mm.åå Person(er) Plan för utveckling av lärmiljöer PiloteringsplanPilotprojekt / testning

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER AUGUSTI 2010

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER SEPTEMBER 2010

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER OKTOBER 2010

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER NOVEMBER 2010

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER DECEMBER 2010

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER JANUARI 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER FEBRUARI 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER MARS 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER APRIL 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER MAJ 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER JUNI 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER JULI 2011

TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER