Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 1
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1 3
UTBILDNING – FÖR VAD?
För att utveckla gemensamma värden För vidare studier och framtida arbete För att kunna få ett meningsfullt liv UTBILDNING – FÖR VAD?
LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET
ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING
NYA VILLKOR FÖR LÄRARE
Prestation i fokus Instrumentella krav Relation i fokus Kommunikativa krav NYA VILLKOR FÖR LÄRARE
Vad sker i det som synes ske?
Vad sker i det som synes ske?
Vad sker i det som synes ske? Förutsätter ett välutvecklat kunskapssystem!
TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
Överföring TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) Praxisnära forskning TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
PRAXISNÄRA FORSKNING Från forskning om läraryrket till forskning i läraryrket. Genom att utgå från konkreta problem kan den praxisnära forskningen utveckla teoretisk kunskap som stöd för läraryrkets utveckling.
”…en process som genom systematiskt arbete kan frambringa nya kunskaper och ökat vetande”. Nationalencyklopedin FORSKNING
LÄRARYRKETFORSKARYRKET OLIKA PRAKTIKER…
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar OLIKA PRAKTIKER…
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande OLIKA PRAKTIKER…
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent OLIKA PRAKTIKER…
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent Handlingsinriktad Analytisk rationalitet rationalitet OLIKA PRAKTIKER…
SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
MELLANRUMMET
Kunskaper om innehållet i lärandet ”VADET” MELLANRUMMET
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande ”HURET” ”VADET” MELLANRUMMET
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten Att själv forma en egen kunskap så att man kan säga: - Vi vet! - Vi vet inte! ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET
ATT SE VAD SOM SKER
TACK