Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Närvaro!!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
NEUROPSYKIATRISK COACH
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Göteborgs universitet förnyas
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY
Ledning och förståelse
Lärares planeringsarbete!
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Lärande, kommunikation och IT
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Utmaningar i arbetet med BfL
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Estrad, 11 juni 2007 Finansieringsproblematiken i unga företag Hans Landström CIRCLE/Institutet för Ekonomisk Forskning Lunds universitet
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Resultat av klassrumsbesök
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
”Omsorg och vård för ett helt liv”
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Skolutveckling genom aktionsforskning
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Om du vill gå snabbt, gör det själv
From Great To Excellent
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Något att tänka på när man söker pengar
Kvalitet i högskolan Linda Simonsen September 2016
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Sociologi Introduktion.
DET-Uppgifter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hur utvecklar vi kvaliteten i SLU:s datahantering?
Ta del av riktlinjerna här
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER

YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA

YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING

YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 1

YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1

YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1 3

UTBILDNING – FÖR VAD?

För att utveckla gemensamma värden För vidare studier och framtida arbete För att kunna få ett meningsfullt liv UTBILDNING – FÖR VAD?

LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET

ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat  Competition  Ranking/positioning  Accountability  Audit society  Teach to standards  Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING

NYA VILLKOR FÖR LÄRARE

Prestation i fokus Instrumentella krav Relation i fokus Kommunikativa krav NYA VILLKOR FÖR LÄRARE

Vad sker i det som synes ske?

Vad sker i det som synes ske?

Vad sker i det som synes ske? Förutsätter ett välutvecklat kunskapssystem!

TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

Överföring TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) Praxisnära forskning TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM

PRAXISNÄRA FORSKNING Från forskning om läraryrket till forskning i läraryrket. Genom att utgå från konkreta problem kan den praxisnära forskningen utveckla teoretisk kunskap som stöd för läraryrkets utveckling.

”…en process som genom systematiskt arbete kan frambringa nya kunskaper och ökat vetande”. Nationalencyklopedin FORSKNING

LÄRARYRKETFORSKARYRKET OLIKA PRAKTIKER…

LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar OLIKA PRAKTIKER…

LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande OLIKA PRAKTIKER…

LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent OLIKA PRAKTIKER…

LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent Handlingsinriktad Analytisk rationalitet rationalitet OLIKA PRAKTIKER…

SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!

MELLANRUMMET

Kunskaper om innehållet i lärandet ”VADET” MELLANRUMMET

Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande ”HURET” ”VADET” MELLANRUMMET

Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET

Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten Att själv forma en egen kunskap så att man kan säga: - Vi vet! - Vi vet inte! ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET

ATT SE VAD SOM SKER

TACK