En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Vad är studiehandledning?
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Elevhälsans medicinska insats
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Pedagogiska hörselvården
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Handikapp&Habilitering
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Handikapp & Habilitering
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Vad är studiehandledning?
Studieverkstan.
Arbetsterapeut i skolan
Ny Remissrutin till BUP
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Tveka inte att ta kontakt med vem som helst
Samverkan för en hållbar utveckling i ett livsperspektiv
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

En presentation av våra verksamheter.

Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning, handledning och service  Nätverk –andra kommuner, statliga myndigheter, Landstinget och Högskolan i Halmstad.

Kärnhuset Råd, stöd, service, undervisning Egna elever/barn Trolldungen Västra skolan Inga elever/barn Andras elever/barn Naturskolan Sjukhusskolan Datastudion KLC/ Teknisk service Datastudion KLC/ Teknisk service

Andras elever/barn  BUP –undervisning –länsövergripande verksamhet –barnpsykiatriska kliniken  Sjukhusskolan –på länssjukhuset och är länsövergripande –barn och ungdomar inlagda på sjukhuset

Egna elever/barn  Trolldungens skola (7-11 år)  Västra skolan (12-16 år) –elever som har svårigheter med koncentration impulskontroll aktivitetsnivå sociala relationer

Egne elever/barn  Förberedelseklass –elever som nyligen anlänt till Sverige kunskaper i det svenska språket, förståelse för det svenska samhället och andra kulturer beredskap för övergången till hemskola.

Datastudion  Fortbildning –Office-programmen ‒ hemsidor ‒ bildhantering ‒ pedagogiska program  Pedagogisk-teknisk support ‒ förskolor ‒ skolor hantera bilder scanna pedagogiska program

Läromedelscentralen & Teknisk service  Inköp av läromedel ‒ samordning  Utlåning ‒ film ‒ böcker  Inspelning ‒ UR-program  Teknisk service ‒ tekniks utrustning för undervisning

Modersmålsundervisning  Undervisning i annat modersmål än svenska –24 olika språk  Studiehandledning på modersmålet

Naturskolan  Lära in ute – ett arbetssätt  Uppleva naturen  Ha roligt ute  Miljöarbete –Kretsloppstänkande –Framtidstro

Hörselpedagoger  Elever med konstaterad hörselnedsättning –likvärdig undervisning –kunskap om problemen information stödjande samtal stödundervisning individuell träning ‒ hörselteknisk utrustning ‒ TSS (tecken som stöd)

Logopeder och talpedagog  Underlätta kommunikativ förmåga  Förebygga läs- och skrivsvårigheter  Fortbilda, handleda och behandla uttalssvårigheter språkstörning svag språklig medvetenhet stamning heshet tvåspråksproblematik nasalt tal

Psykologer  Kontaktas vid funderingar om –Bemötande –Föräldrakontakter –Barns lärande –Sätt att agera i förskole- eller skolmiljön  Fortbildning  Elevhälsan

Specialundervisning i idrott  specialstöd för elever som inte kan delta i ordinarie idrottsundervisning

 Handledning och stöd  Fortbildning –ICDP  Föreläser –Autism –Aspergers syndrom –ADHD m.m Handledande pedagoger

Skolhälsovård  Skolläkare  Skolsköterskor  Vaccineringar  Förebyggande och hälsofrämjande  Elevvård

ÖVRIGT  Val av skola  Barn placerade utanför HSTD kommun  Samordningsansvar särskola och barn med funktionshinder.  Olovlig frånvaro  Skolverksanmälningar  Juridiska skolfrågor  Samverkan Komtek och kulturskolan  Står direkt under FC  100 medarbetare