VKV Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer 031 – 346 06 56 tove.corneliussen@vgregion.se www.valdinararelationer.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Vårdprogram   Våld i nära relation Hälso- och sjukvårdens omhändertagande av barn och vuxna Syfte med vårdprogrammet– verksamheterna inom hälso- och sjukvård.
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Rättsväsendet Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Maria Björklund - Lena Landén Jonas - Mikael Thörn
Vad kan du lämna ut till vem?
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Landstinget i Östergötland
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Personuppgiftslagen (PuL) och
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Lag och rätt V
Handläggning enligt SoL
Uppsökande och förebyggande arbete
Kompetens- och metodstödsuppdraget
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Orosanmälan - anmälningsplikt enligt kap 14 1 § Socialtjänstlagen
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Rättsregler för rättsintyg
Mansfrid? - Offer på lika villkor?
Ändra till startrubrik
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Överenskommelse om samordning kring barn
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Finansiell samordning
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Barn som växer upp i familjer med våld
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Barnrätt Docent Anna Singer Uppsala universitet. Doc. Anna Singer, Juridiska fakulteten, Uppsala universitet, socionomutbildningen, mars 2011 Barnrätt.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Vårdprogram Våld i nära relation Hälso- och sjukvårdens omhändertagande av barn och vuxna
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
FREDA-utbildning Lena Jakobsson tel. nr
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Rutin orosanmälan Granskad och beslutad av Hälso-och politiska avdelningen, Carsten Regionövergripande rutin (ersätter tidigare lokala varianter/versioner)
Att utreda våldsutsatthet inom Socialtjänsten Västerås 5 maj 2014
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

VKV Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer 031 – 346 06 56 tove.corneliussen@vgregion.se www.valdinararelationer.se

Vilka är mina möjligheter och skyldigheter?

Socialtjänstens roll SoL 5 kap 11§: ” Socialnämnden skall särskilt beakta att kvinnor som är eller varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation. Socialnämnden skall också särskilt beakta att barn som bevittnat våld eller andra övergrepp av eller mot närstående vuxna är offer för brott och kan vara i behov av stöd och hjälp”

Socialtjänstens insatser Skyddat boende Stöd och rådgivning Stöd till brottsoffer se vidare i 4 kap 1§ SoL, Rätten till bistånd

Barn som brottsoffer Rädda Barnen granskade 40 polisanmälningar 2007: En tredjedel av barnen som bevittnat våld omnämns ej i polisanmälan Vanligaste anledningen till avslag på brottsskade-ersättning är att det inte kan styrkas att barnet bevittnat våld

Anmälningsplikt Vid misstanke om att barn far illa eller är utsatta för brott skall anmälan genast göras till socialtjänsten (14 kap 1 § i SoL). Socialtjänsten inleder utredning och bedömer skyddsbehovet samt tar ställning till om polisanmälan skall göras.

Länsstyrelsens tillsyn Handläggning/utredning av anmälningar Sekretessregler Stöd/skyddat boende Familjerättens arbete Dokumentation Uppföljning/kvalitetsutveckling/männen Samverkan Utsatta grupper Barnen

Att utreda våld inom socialtjänsten Gör en kartläggning av våldet (karaktär, omfattning, allvarlighetsgrad) och kvinnans behov av insatser Bedöm skyddsbehov och gör en säkerhetsplanering Gör en hot- och riskbedömning Använd alltid auktoriserad tolk Beakta barnens situation Gör en noggrann dokumentation

Hälso- och sjukvårdens roll Mål enl. HSL: ”En god hälsa och vård på lika villkor för hela befolkningen.” Upptäcka/identifiera Behandla/stödja Dokumentera skador/spårsäkra Utfärda rättsintyg Vägleda/hänvisa till andra hjälpinstanser

Polisens roll Förebygga Upptäcka Beivra Ge brottsofferstöd och skydd

Åklagarmyndighetens roll Leda förundersökningen Besluta om åtal skall väckas Föra talan i domstol Besluta om besöksförbud

Besöksförbud Utfärdas om det finns risk för att en person kommer att: begå brott mot trakassera följa efter någon annan OBS! Gäller även telefon- och mailkontakt!

Offentlighets- och sekretesslagen Ny lag 30 juni 2009 (2009:400) Utlämnande av information mellan socialtjänst, polis och sjukvård Lagen är till för att skydda enskilda medborgare Hälso- och sjukvården samt socialtjänsten har stark sekretess

Offentlighets - och sekretesslagen Person som skyddas av sekretess kan ge sitt tillstånd till att sekretessen får brytas (10 kap 1 §)

Offentlighets- och sekretesslagen Vid misstanke om brott som ger minst ett års fängelse eller försök till brott som ger minst två års fängelse får sekretessbelagd uppgift lämnas till polis/åklagare (10 kap 23 §)

Offentlighets- och sekretesslagen Vid gemensam vårdnad kan socialtjänsten vägra att lämna ut adressen till en kvinna med barn om det kan antas att barnet lider betydande men om uppgifterna röjs (12 kap 3§)

Offentlighets - och sekretesslagen Uppgifter om gravid kvinna får lämnas ut om det behövs till skydd för det väntade barnet (25 kap 12 §)

Sekretessbrott? Kvinna tog tillbaka uppgifterna om att pojkvännen hade misshandlat henne så att hon fick missfall. Polisen visste att hon berättat det för en barnmorska och begärde utdrag ur patientjournalen. Landstinget vägrade -kammarrätten gav polisen rätt. Källa: Vårdfacket 19/12-08

Fallbeskrivning 13-årig flicka i Värmland blir gravid och genomgår en abort. Styvpappan följer med som stödperson och visar sig senare vara förövaren. Mamman eller socialtjänsten kontaktades ej.

Nytt lagförslag: LBU Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU) Stärkt skydd och delaktighet för barn och unga Bättre rutiner kring anmälan och uppföljning Bättre uppföljning av ärenden Nya regler kring familjehem Krav på socionomexamen mm Källa: Barnskyddsutredningen SOU 2007:14

Skyddade personuppgifter Drygt 11.000 personer i Sverige har skyddade personuppgifter varav 60% kvinnor som hotas av män i nära relation Sekretessmarkering Kvarskrivning Fingerade personuppgifter

Skyddade personuppgifter - barn Över 4.000 barn lever med skyddade personuppgifter Barnens situation utreds ej Ingen myndighet följer upp hur barnen har det Barnen lever i en socialt utsatt situation Pappan har ofta umgängesrätt och barnen får ej avslöja vart dom bor

Skyddade personuppgifter Ta fram lokala riktlinjer för din arbetsplats! Begränsa antalet handläggare som tar del av uppgifterna Skicka post via förmedlingsuppdrag Gör alltid en sekretessprövning innan akter lämnas ut OBS att skyddet kan medföra ökade levnadskostnader

Stalkningsutredningen (SOU 2008:81) 15.000 personer tvingas flytta i Sverige årligen p g a stalkning Förslag: nytt brott införs: olaga förföljelse (elektronisk övervakning) besöksförbud ändras till kontaktförbud, maxstraff 2 år lättare att få fingerade personuppgifter utbildade skyddshandläggare skall finnas i samtliga kommuner

Dokumentation Dokumentera allt som kvinnan berättar samt vilka skador hon uppvisar Viktigt att inte bagatellisera eller förmildra våldet – tänk på att vara saklig och objektiv Klienten har rätt att ta del av dokumentationen

Dokumentation Kom ihåg att journalanteckningar kan användas vid en eventuell rättegång!

Om vårdnad, boende och umgänge Barnets bästa skall komma i främsta rummet…(FB 6 kap, 2a § och SoL 1 kap, 2 §) Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av dess ålder och mognad (SoL 3 kap 5 § o. FB 6 kap, 2 §)

Om vårdnad, boende och umgänge Särskild hänsyn tas om det finns risk för att barnet utsätts för övergrepp (FB 6 kap § 2 a) Gemensam vårdnad skall ej utdömas om föräldrar ej kan samarbeta (FB 6 kap 5 §)

Gemensam vårdnad Barnkonventionen: barnet har rätt till regelbunden kontakt med båda föräldrarna Föräldrabalken: barn har rätt att umgås med den förälder den inte bor hos

Vårdnadstvist Om kvinnan lämnar hemmet med barnen anses hon beröva mannen kontakten med barnen Man som söker vårdnad om barnen kan tolkas som ett hot av kvinnan som då tvingas hålla kontakt med mannen

Samarbetssamtal Familjerätten erbjuder samtal Avtal bygger på ömsesidig respekt – svårt vid våld? Viktigt att uppmärksamma våldet Erbjud alternativa samtalsformer

Du misstänker att det förekommer våld hos grannen, vad gör du? Ringer polisen Ringa på Du misstänker att det förekommer våld hos grannen, vad gör du? Anmäler till socialtjänsten Öppet hörn

Vad är samverkan? ”När någon eller några tillför sina specifika resurser, kompetenser och/eller kunskaper till en uppgift som man gemensamt har att utföra” Källa: Strategin för samverkan (Socialstyrelsen 2007)

Vad styr samverkan? Myndigheter har en allmän lagstadgad skyldighet att samverka enligt förvaltningslagen, 6§

Vad styr samverkan? HSL (§8) Skollagen (5 kap1§) LSS (§ 15.7) SOL (§8) HSL (§8) Skollagen (5 kap1§) LSS (§ 15.7) Kommunallagen (§8) Polislagen (3§)

Samverkan bygger på tre fundament: Styrning Struktur Samsyn

Framgångsfaktorer Gemensam målsättning Gemensamt ansvar Gemensamt förhållningssätt Enkla rutiner Kunskaper om varandras verksamheter Undanröjande av hinder

Hinder kan vara Strukturella eller kulturella…….

Hinder Regelsystem Ansvarsområden Budgetar Kulturella: Strukturella: Regelsystem Ansvarsområden Budgetar Kulturella: Utbildningsbakgrund Språkbruk Attityder

Samverkan…. …..är inte ett tillstånd som går att uppnå vid ett givet tillfälle utan en ständigt levande process som varje dag måste erövras, etableras och ständigt underhållas. Källa: SOU 2000:114

Hur samverkar vi bättre?

Hur hade våldet kunnat upptäckas tidigare Hur hade våldet kunnat upptäckas tidigare? Hur hade du agerat i din yrkesroll? Ge exempel på hur man genom samverkan kan ge ett gott stöd till alla inblandade!

Vad behöver vi utveckla i Lerum för att arbeta bättre för kvinnofrid?

Handlingsplan för personalen Lättillgänglig information om hjälp som erbjuds Särskild samordnare Särskilda nyckelpersoner vid olika verksamheter Samarbete med lokala kvinnojouren God samverkan med polis, åklagare, kriminalvård och hälso – och sjukvård Politiskt policyprogram mot våld Hjälp till våldsutövare Hjälp till barn som utsatts för våld Hjälp med ny bostad vid separation Förebyggande arbete mot våld inom barnomsorg – och skola Uppmärksamma de särskilt utsatta

VKV Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer 031 – 346 06 56 tove.corneliussen@vgregion.se www.valdinararelationer.se