Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber 2010-03-24 -25.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Exempel utifrån ett antal målområden
Stöd för analys och förbättring
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Konsekvenser.
AU Digital samverkan LO Process
Mentometerfråga 1 Är du? Kvinna Man.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
7 monumentala självklarheter om kommunikation och samverkan Se till att vi blir bekanta.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
Ragnhild Tunehag, distriktsläkare, Vårdcentralen Nygatan
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Kompetenslyftet eHälsa Vitalis Alexander Hedman Distriktsläkare Processhandledare Carina Martinsson Sjukgymnast Processhandledare Ann-Marie.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Ledarutveckling över gränserna
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Personalpolitisk plattform
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 Två och ett halvt år med vårdval – erfarenheter så här långt.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Hur var det i Piteå?. antal”ord typ” 12varumärke 13gemenskap/samverkan/tillhörighet 9glädje/trevligt 9framtid/utveckling/utmaning 7intressant/inspirerande.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Personalpolitisk inriktning
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Folktandvården i Västmanland. Generella Hälsoinsatser Tandvården tillsammans med Kompetenscentrum för hälsa startade 2013 en Klusterutredning som tittade.
Ledningssystem på 60 minuter
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
KFR:s undersökning 2009 Våldsarbete i parrelationer på familjerådgivningar.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
PITEÅ HOCKEY.
Beställning vid brådskande ärende - process
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Förhållningssätten.
Kommunikationsprocesser
Förutsättningar Vinster.
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Presentationens avskrift:

Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber

Bikupe-dialoger Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Hur får vi delaktighet på ”golvet”.

Bikupe-dialoger

Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut –Hur ska vi hantera våra friska patienter? –Hur tar vi hand om/prioriterar nya och ”icke” patienter/kunder?

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna?

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 1. Förankra riskgrupp - revisionsintervall 2. Nya patienter ska tas emot direkt 3. Hjälpa varandra 4. Chefen styr!

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 1. Förankra riskgrupp-revisionsintervall HUR? VAR? Medarbetare; öka kunskapen och förståelsen av vad det betyder för resursåtgången att förlänga revisions -intervall hos lägre riskgrupper. Våga lita på sin riskbedömning Patient; ta tid till samtalet, öka kunskapen om i vilken omfattning patienten behöver kontakt med tandvården, positiva budskap om patientens hälsa och möjlighet till att själv ta initiativ till besök vid akuta behov Defaultvärde ≥ 24 månader Uppföljning på behandlarnivå, stickprov! Återkoppla!

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 2. Nya patienter ska tas emot direkt Riskbedömas och prioriteras efter individens behov (Ansvar enligt tandvårdslagen – att prioritera efter behov) Kvalitetssäkra revisionslistor, förseningar

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 3. Hjälpa varandra Vi hjälper varandra efter behov, inte bara i eget VO Vänorter

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 4. Chefen styr! …leder till andra bikupe - dialogen…….. Hur får vi delaktighet på ”golvet” ?

 Hur kan vi säkerställa att vi prioriterar efter behov, resurser och beslut Vad kom vi fram till i bikuporna? 4. Chefen styr! …leder till andra bikupe - dialogen…….. Hur får vi delaktighet på ”golvet” ?

Hur får vi delaktighet på ”golvet” Vad kom vi fram till i bikuporna?

Hur får vi delaktighet på ”golvet” 1. V-plan/mål/beslut tillsammans med medarbetarna 2. Uppföljning 3. Låta vägen vara olika, bara vi når målet (tydligt) Vad kom vi fram till i bikuporna?

Hur får vi delaktighet på ”golvet” 1. V-plan/mål/beslut tillsammans med medarbetarna 2. Uppföljning 3. Låta vägen vara olika, bara vi når målet (tydligt) Viktigaste frågan först på APT Uthållighet som ledare Lyssna, lyssna Våga ändra ”felaktiga beslut” Hur ser medarbetaren på uppdraget? samtal, uppföljning Team-delaktighet Info för medarbetarna, mån.brev alt/vidarebefod. maila/apt Nyheter måste vara tillgängliga men alla måste inte få den Sovra info som går ut Kommunikation måste få ta tid. Vad kom vi fram till i bikuporna?

1. Tack för er uppmärksamhet!