Saltstraumen 7 maj 2009
Bil- och Komponenttest Basnäring i Arjeplog km sjöar
“Det var en gång…… Den första isbanan på sjön Hornavan En kall vinterdag i början av 1973.
MARKNADSFÖRA ARJEPLOG SOM VÄRLDENS LEDANDE CENTRUM FÖR TESTER I KALLT KLIMAT EN NY NÄRING FÖDDES I ARJEPLOG
Isbanor på sjöis
LANDBANOR
Avståndstabell vid olika vägval
Tre prioriterade projekt Vid mötet enades man om tre projekt som man kommer att arbeta för gemensamt och var och en för sig: Järnvägsförbindelse mellan Salla och Kandalaksha. Genomförande av ett tunnelbygge på den norska sidan längs väg 77. Genom tunnelbygget genom Kjernfjellet slipper man den nuvarande flaskhalsen för godstransporter. Förverkligandet av Norrbottniabanan. ”Alla är medvetna om betydelsen av projekten eftersom de är beroende av varandra för att uppnå ett effektivt transportflöde från Bodö i väster till det ryska järnvägsnätet mellan Murmansk och Sankt Petersburg i öster, konstaterar landshövding Per-Ola Eriksson.” BARENTS REGIONRÅD I MAJ 2008
Tunnel Norrbottniabana Salla - Kandalaksha
En tunnel genom Kjernfjellet på den norska sidan skulle betyda mycket. Projektet har länge funnits relativt högt på den norska statens lista över angelägna infrastruktursatsningar, men flera gånger fått stå tillbaka för andra projekt. Nu lär projektet åter ha avancerat i prioritet och nu mobiliseras för att tunnelbygget verkligen ska bli av. Stefan Thornberg, riksdagsman c
Styrelsen beslutat att stötta Kjernfjellstunneln – väsentlig som transportled och affärsutveckling
Behövs en vitalisering?