ARBETSPENSIONS- REFORMEN 2017.  Finländarna lever i genomsnitt allt längre och livslängden förväntas fortsättningsvis öka.  Arbetsmarknadsorganisationerna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den allmänna pensionen - pensionstid
Advertisements

Din statliga tjänstepension
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Till dig som funderar på att gå i pension
ÄNDRINGAR I SEMESTERLAGEN 2013
Aktuellt från LPA Avträdelsestöd 2011–2014.
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Siffror om jämställdhet
Avträdelsestöd 2011–2014 Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA.
Eventuell privat pension Tjänstepension
HIV och sexuellt överförbara infektioner (STI) Tobak Alkohol Övervikt hos barn och unga RISKBRUK OCH RISKBETEENDE Resultatmål Andelen överviktiga barn.
Framtidens tjänstepensioner Michael Møller & Niels Chr. Nielsen.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Håkan Svärdman Folksam
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Nyheter för företag 2012 Skepparholmen 29 maj 2012.
© LPA 2011 Nya lantbruksföretagare. © LPA 2011 Att bli lantbruksföretagare är ett val  lantbruksföretagarens arbete är självständigt och utmanande 
Pensionsåldern i EU-länderna och Island, Norge och Schweiz 2011
© LPA 2011 Försäkringar från LPA. © LPA 2011 Full nytta av försäkringarna i LPA LFÖPL-försäkringen är basen för varje jordbrukares, fiskares, renskötares.
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Tjänstledigheters inverkan på övertimarvoden och ersättningar för särskilda uppgifter i allmänbildande skolor från
Det allmänna ekonomiska läget
Omställningsfonden & KOM - KL
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Information Regeländringar i sjukförsäkringen – hur påverkar det dig som vårdgivare Läkarutlåtande om hälsotillstånd – FK 3200 Dagens möte Hållpunkter.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA våren 2014 Aktuellt om LPA-tryggheten.
Avträdelsestöd 2011–2014 Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA 2013.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Information den 5 oktober 2009 Gunnel Frykman
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Blått Rött. Med stöd av övriga högerpakten vill de: Pressa ned lönerna genom att sänka ersättningen till arbetslösa till under 65 procent efter 300 dagar.
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal PA16
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal för unga akademiker
Ålderdom utan fattigdom Om äldrefattigdom och kvinnors låga pensioner.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Pensioneringsåldern år 2015 Jari Kannisto Utvecklingschef
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Tjänstepension från din statliga anställning
Det går bra för våra kunder!
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Avtalsförhandlingar 2017 Resultat och sammanfattning
Presentationens avskrift:

ARBETSPENSIONS- REFORMEN 2017

 Finländarna lever i genomsnitt allt längre och livslängden förväntas fortsättningsvis öka.  Arbetsmarknadsorganisationerna har förbundit sig att förhandla fram en uppgörelse som höjer den genomsnittliga pensioneringsåldern till 62,4 år senast år 2025 samt garanterar tillräckliga pensioner och finansieringen av pensionerna. Pensionsreformen har funnits på arbetsmarknads- organisationernas dagordning sedan år  Såväl arbetstagaren som den offentliga ekonomin gynnas av att tiden i arbetslivet är lång. Om man jobbar längre i takt med att livslängden ökar får arbetstagaren en bättre pension. Samtidigt får kommunerna och staten mer skatteintäkter.  I slutändan är det sysselsättningen som avgör om tiden i arbetslivet förlängs och den offentliga ekonomin kan balanseras. VARFÖR BEHÖVS REFORMEN?

UTGÅNGSPUNKTER FÖR FÖRHANDLINGARNA Finansieringen  Pensionsavgifterna under kommande år  Tillräcklig avgiftsnivå  Finansieringen av pensionerna inom den offentliga sektorn Pensionsskyddet  Åldersgränser och förtida pensioner  Intjäning av pension och när den inleds  Pensionernas nivå, livslängdskoefficienten Viktigt för FFC Pensionslöfte till de unga en tillräcklig nivå på finansieringen De äldres ställning alla kan inte fortsätta jobba Arbetslivets kvalitet flexibla arbetslösningar enligt arbetstagarens behov

 Pensionsreformen berör inte de pensioner som nu betalas ut.  Reformen berör inte pensioner som intjänas fram till år PENSIONSREFORMEN TRÄDER I KRAFT ÅR 2017

Så här intjänas pension:  1,5 procent från 17 års ålder fram till övre gränsen för ålderspension.  Den som fortsätter att jobba efter att ha uppnått den nedre åldergränsen för ålderspension får föutom den redan intjänade pensionen en uppskovsförhöjning på 0,4 procent för varje månad som han eller hon fortsätter att jobba.  1,5 procent om man arbetar efter pensioneringen.  Livslängdskoefficienten förmildras år 2027, när den nedre åldersgränsen för ålderspension är 65 år.  Arbetstagarens arbetspensionsavgift dras inte längre av, utan pensionen beräknas på hela inkomsten.  Den förhöjda löntagaravgiften för tiden för högre pensionsintjäning slopas och nettolönen stiger i motsvarande mån.  Övergångsbestämmelse under åren 2017 ─ INTJÄNING AV PENSION

Övergångsbestämmelse för pensionstillväxten  Löntagaravgiften dras inte längre av.  Övergångsbestämmelsen behövs för att mjuka upp förändringarna i tillväxten (speciellt gällande de på talet födda).  För tiden med förhöjd intjäning under övergångsperioden betalas alltjämt förhöjd löntagaravgift på 1,5 procent.  Livslängdskoefficienten förmildras år 2027, när den nedre åldersgränsen för pension stiger till 65 år. PENSIONSTILLVÄXTEN 17–5253–6263– 2017–20251,5 %1,7 %1,5 %

EFTER REFORMEN INTJÄNAS PENSION PÅ ETT ENKLARE OCH MER RÄTTVIST SÄTT 0 % 4 % 2 % 1 % 5 % 3 % 18–52 år53–62 år63–67 år17 år 0 % 1,5 1,4 % Intjäningsprocenterna nu: 1,9 1,8 % 4,5 % 4,2 % 3 % 4 % 1 % 5 % 2 % 0 % Efter nedre gränsen 1,5 % Från 17 år till övre gränsen för ålderspensionen Intjäningsprocenterna fr.o.m. 2017: *Uppskovsförhöjningen läggs till redan intjänad pension. Uppskovsförhöjning* 0,4 %/mån = 4,8 %/år NU: På grund av att löntagarens pensionsavgifter dras av tillväxer pensionen mindre än den nominella intjäningen.

Pensionsintjäning betalas ur statens medel för studieperioder och vårdledighet för barn under 3 år (separat lag).  Grunden för förmånen är en kalkylmässig inkomst på 707 € /mån (2014 ) Intjäningsprocenten är 1,5 % av den inkomst som utgör grund för förmånen och som inkomst beaktas  117 % av inkomsten som utgör grund för moderskaps- och föräldrapenning  75 % av inkomsten som utgör grund för inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning  65 % av inkomsten som utgör grund för vuxenutbildningsstöd samt rehabiliteringsförmåner enligt pensions-, olycksfalls- och trafikförsäkring  65 % av inkomsten som utgör grund för sjukdagpenning  65 % av arbetsförtjänsten som utgör grund för ersättning för förlorad arbetsförtjänst enligt bestämmelserna i olycksfalls- och trafikförsäkringar samt vid militära olycksfall  55 % av inkomsten som utgör grund för alterneringsersättning PENSION INTJÄNAS OCKSÅ UNDER OAVLÖNADE PERIODER SÅSOM MAN KOM ÖVERENS I REFORMEN ÅR 2005

HUR LIVSLÄNGDSKOEFFICIENTEN FÖRMILDRAS Nuvarande och förmildrad livslängdskoefficient för olika födelseår Födelseår Nuvarande Förmildrad Livslängdskoefficient

Personer med fysiskt eller psykiskt belastande jobb kan ansöka om arbetslivspension när de fyllt 63 år:  Arbetskarriär på 38 år; verifieras med registerutdrag och andra tillförlitliga utredningar.  Arbetsbelastningen bedöms i förhållande till möjligheten att klara sig i det nuvarande jobbet.  Kraven är inte lika stränga som vid invalidpension.  Moderskaps-, faderskaps- och föräldraledighet beaktas under tre år.  Pensionen måste ansökas inom ett år efter att anställningen upphört.  Sökandens egen utredning och utlåtande av företagshälsovården.  Intjänad pension minskad med livslängdskoefficienten. ARBETSLIVSPENSION

Deltidspensionen ersätts med partiell förtida ålderspension.  En arbetstagare som är minst 61 år kan lyfta 25 eller 50 procent av den ålderspension som han eller hon har tjänat in.  Arbete som utförs vid sidan av den partiella förtida ålderspensionen berörs inte av löne- eller arbetstidsuppföljning.  Ett förtidsavdrag gör att pensionen som lyfts i förtid blir mindre. Avdraget är 0,4 procent för varje månad som pensionen tidigareläggs.  Den nedre åldersgränsen för partiell förtida ålderspension stiger år 2025 till 62 år. PARTIELL FÖRTIDA ÅLDERSPENSION

 Arbetsgivaren ska i första hand arrangera arbetet så att personer som går i partiell förtida ålderspension kan göra deltidsarbete om han eller hon så vill.  Baseras på avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.  Arbetstagarens behov samt produktions- och serviceverksamheten beaktas.  Ändringen görs i arbetstidslagens 15 § 3 moment.  Träder i kraft FÖRKORTAD ARBETSTID

Fem år före ålderspensionens nedre gräns fastställs en målsatt pensionsålder = den ålder man borde jobba till för att kompensera livslängdskoefficientens minskning av den månatliga pensionen. Ålderspensionsåldern stiger gradvis till 65 år. (år 2027). Ålderspensio- nens övre gräns och arbetsavtalslagens avgångsålder följer ändringen med jämna år. Övre gränsen bedöms när den nedre gränsen ändras. ÅLDERSGRÄNSER FödelseårÅlderspensionsålderÖvre gräns år 3 mån år 6 mån år 9 mån år år 3 mån år 6 mån år 9 mån år70

 Nu: anpassning via pensionens nivå = när den genomsnittliga livslängden ökar minskar livslängdskoefficienten den månatliga pensionen.  I fortsättningen inverkar också förhållandet mellan tiden i arbetslivet och tiden som pensionär så att förhållandet hålls på samma nivå som år  En bedömning av hur arbetskarriärerna utvecklas, av faktorer som påverkar tiden i arbetslivet och av arbetspensions- systemets sociala och ekonomiska hållbarhet görs första gången år Därefter med fem års mellanrum. Bedömning av lagstiftningen på trepartsbasis.  Beslut om nödvändiga åtgärder fattas utifrån en bedömning.  Man behöver inte ändra åldersgränserna för pension om tiden i arbetslivet förlängs tillräckligt genom andra åtgärder.  Tiden i arbetslivet mäts med hur länge en 18-åring förväntas arbeta. Nivån år 2025 = en 18-åring förväntas vara i arbetslivet cirka 60 procent av sin livstid. DEN FÖRVÄNTADE LIVSLÄNGDEN ÄNDRAS - ANPASSNING

 Arbetslivskvoten mäter om den ökade livslängden förlänger tiden i arbetslivet tillräckligt. År 2013 förväntades en 18-åring vara i arbetslivet cirka 37 år. Uppskattning av målet för tiden i arbetslivet:  2017: 37,6 år  2025: 39 år  2035: 40 år UPPSKATTAD UTVECKLING AV ARBETSLIVSKVOTEN SÅ ATT ÄNDRINGAR I ÅLDERSGRÄNSERNA INTE BEHÖVS Arbetslivskvotens målnivå 5 års medeltal för tiden i arbetslivet Förväntade år i arbetslivet för en 18-åring

Tillämpning av bedömningsregeln på de nedre åldersgränserna efter år 2025 / baserar sig på nuvarande befolkningsprognoser. MAXIMALA ÄNDRINGAR AV ÅLDERSGRÄNSERNA Nedre åldersgräns för ålderspension högst Nedre åldersgräns för arbetslivspension Nedre åldersgräns för partiell förtida ålderspension År 2029 (f. 1964, nu 50 år) 65 år63 år62 år År 2037 (f. 1971, nu 43 år) 66 år 1 mån64 år 1 mån63 år 1 mån År 2048 (f. 1981, nu 33 år) 67 år 1 mån65 år 1 mån64 år 1 mån År 2061 (f. 1993, nu 21 år) 68 år66 år65 år

Bättre invalidpensioner:  Vid beräkningen av invalidpension räknas den s.k. återstående tiden fram till den nedre gränsen för ålderspensionen.  Intjäningen under den återstående tiden är densamma som för intjäning av pension: 1,5 procent.  Pensionens nivå stiger då löntagarens arbetspensionsavgift inte längre dras av. INVALIDPENSIONER FödelseårUppskattad förbättring procent procent procent Exempel: en 55-åring som blir arbetsoförmögen jämfört med nuvarande system, uppskattning:

 Dagpenningen för tilläggsdagar består.  Rätten till tilläggsdagar utvärderas senast , när man har erfarenhet av hur 60 år fyllda personers rätt till arbete eller aktivåtgärder som förnyar arbetsvillkoret har fungerat. (Avtalet om förlängning av tiden i arbetslivet)  Nödvändiga tilläggsåtgärder vidtas utifrån utvärderingen.  Om åtgärderna har haft avsedd effekt och parterna konstaterar det, höjs den nedre gränsen för rätten till tilläggsdagar med ett år till 62 år för dem som är födda 1961 eller senare (år 2022). OMSTÄLLNINGSSKYDD  Arbetslöshetsdagpenningen för 58-åringar eller äldre som har återsysselsatts bestäms enligt den gamla lönen om den nya lönen är lägre.  Ett långvarigt lönestöd tas i bruk för äldre. DAGPENNING FÖR TILLÄGGSDAGAR

Arbetspensionsavgiften (ArPL)  År 2016 är arbetspensionsavgiften 24 procent.  Åren 2017 ─ 2019 är arbetspensionsavgiften 24,4 procent. EMU-buffert  Om det ekonomiska läget så kräver kan högst 0,8 procent av bufferten användas per år. Kriterier för bedömning av konjunkturläget.  Användningen av EMU-bufferten får inte äventyra en hållbar finansiering av arbetspensionsskyddet. Användningen av bufferten kräver enhällighet.  Då bufferten används avtalar man om en tidsintervall under vilken de använda medlen i förhållande till lönesumman återinsamlas. Medlen återinsamlas då sysselsättningen och det ekonomiska läget förbättras. FINANSIERINGEN AV ARBETSPENSIONERNA

 Arbetssökandes behov av rehabilitering beaktas bättre än idag och man griper snabbt in i långvariga problem med arbetsförmågan.  Förändringarna i åldern för ålderspensionen påverkar den övre åldersgränsen för rehabilitering.  Nivån på ersättning för psykoterapi förenhetligas = åldern bestämmer inte nivån på ersättningen. Vårdformer inom psykoterapin som omfattas av ersättning utvidgas.  Utredning för att minska sjukfrånvaron: Målet är att öka läkarnas kännedom om genomsnittliga konvalesensperioder. Den vårdande läkaren bestämmer sjukledighetens längd på samma sätt som nu.  EK, FFC och STTK konstaterar att finansieringen av företagshälsovåden ska vara oförändrad. ÖVRIGA UTVECKLINGSÅTGÄRDER

UPPGÖRELSENS INVERKAN PÅ PENSIONERNAS NIVÅ Förändring av medelpensionen i procent, 75-åringar modellX, M modellX, K

UPPGÖRELSENS INVERKAN MED BEAKTANDE AV LIVSLÄNGD OCH UPPNÅDD FÖRMÅN Total inverkan för män och kvinnor i olika generationer % av pensionsintäkternas nuvärde Födelseår Män Kvinnor Sammanlagt

 Målsättningen om att pensioneringsåldern är 62,4 år 2025 uppnås.  Hållbarhetsunderskottet i den offentliga ekonomin minskar med drygt en procentenhet.  Åldersgränserna ändras under övergångstiden och den nedre gränsen för ålderspension stiger till 65 år. Den övre åldersgränsen stiger till 70 år. Arbetskarriärernas längd påverkar också förändringarna av åldersgränserna i fortsättningen.  Gällande intjäningen av pension är uppgörelsen rättvis. Arbetstagarens arbetspensionsavgift dras inte längre av från lönen när pensionen beräknas = nivån på pensionerna stiger.  Pension börjar intjänas redan från 17 års ålder.  Definitionen av den målsatta pensionsåldern gör att livslängdskoefficienten blir lättare att förstå.  Personer med en lång arbetskarriär i tunga jobb har möjlighet till arbetslivspension. SAMMANDRAG: FÖRHANDLINGSRESULTATET

 Dagpenningen för tilläggsdagar vid arbetslöshet består.  Arbetslöshetsdagpenningen för 58-åringar som har återsysselsatts bestäms enligt den gamla lönen om den nya lönen är lägre.  Finansieringen av arbetspensionerna tryggas till slutet av årtioendet, avgiftsnivån måste förutses i framtiden.  Deltidspensionen ändras till en mer flexibel partiell förtida ålderspension. En precisering som gör detta möjligt införs i arbetstidslagen.  Arbetssökandes behov av rehabilitering beaktas bättre än idag.  Praxis gällande sjukfrånvaro, rehabiliteringen och psykoterapin förbättras.  Inga försämringar i familjepensionerna och hur pension intjänas under oavlönade perioder.  Bättre invalidpensioner. SAMMANDRAG: FÖRHANDLINGSRESULTATET

BAKGRUNDS- INFORMATION

Slussens nedre gräns Nedre gräns för tilläggsdagar Födda1950– år 1 mån59 år Födda1955 och år 1 mån60 år Födda1957 och senare 59 år 1 mån61 år ”PENSIONSSLUSSENS” ÅLDERSGRÄNSER  Arbetslösa som fyllt 60 år har rätt till stödjobb eller andra aktiva åtgärder som arbetskraftsmyndigheterna ordnar för att arbetsvillkoret ska uppfyllas  Efter att arbetsvillkoret uppfyllts bestäms dagpenningen enligt lönen för tidigare anställning  Vid behov görs en bedömning av arbetsförmågan för äldre arbetssökande

PensionsslagPersoner som börjat lyfta arbetspension 2012 Medelpension €/mån Antal och genomsnittlig pensionerings- ålder MänKvinnorAlla Ålderspension (63,5 år) – Förtida Arbetslöshets- pension Invalidpension (51,9 år) – Full – Partiell Lantbrukets specialpension Deltidspension (statistikförs inte som pensionärer)