Högskolesektorn idag och i framtiden
40 lärosäten är medlemmar (16 universitet och 24 högskolor) Sveriges universitets- och högskoleförbund The Association of Swedish Higher Education En arena för samverkan
Det finns totalt 51 utbildningsanordnare för högskoleutbildning i Sverige. Redovisade intäkter för utbildning och forskning är omkring 60 miljarder Av dessa 60 miljarder är lite mindre än hälften utbildning och lite mer än hälften forskning Högskolesektorn
Antal personer inom högskolesektorn Studenter minst (helårsstudenter ca ) Doktorander ca Annan personal En halv miljon människor är verksamma inom högskolesektorn
Utmaningar och drivkrafter Expansion av sektorn – ökad tilltro till kunskapssamhället och kunskapsbaserad tillväxt– fokus på resultat och effekter Ökad global konkurrens - om pengar, studenter, forskare/lärare Nya styrformer
Ur HSV:s årsrapport Utbildningsutbudet Utbildningsområden och typ av utbildning
Nya trender MOOC – Massive Open Online Courses Det flippade/omvända klassrummet vända på traditionella begrepp By A. J. JACOBS Published: April 20, 2013 Utbildningsform - lärandemiljö
Satsning på forskning
Resultat och effekter Patent Examina utbildade och bildade medborgare Publikationer tillväxt
Utmaningar och drivkrafter Expansion av sektorn – ökad tilltro till kunskapssamhället och kunskapsbaserad tillväxt – fokus på resultat och effekter Ökad global konkurrens - om pengar, studenter, forskare/lärare Nya styrformer
Internationalisering – införande av studieavgifter
Rankning
Utmaningar och drivkrafter Expansion av sektorn – ökad tilltro till kunskapssamhället och kunskapsbaserad tillväxt – fokus på resultat och effekter Ökad global konkurrens - om pengar, studenter, forskare/lärare Nya styrformer
Avreglering – ökad autonomi - ökad frihet avseende organisation - ökad frihet avseende anställningsformer Ökad kontroll – mål och resultatstyrning - ökade krav på produktivitet/effektivitet - resursfördelning baserat på kvalitet - krav på tillgängliggörande Nya styrformer
Granskning av effektivitet Universitetskanslersämbetet ska ansvara för att granska hur effektivt verksamheten vid universitet och högskolor bedrivs.
Regeringens bedömning: lämna förslag till ett resursfördelningssystem som gör det möjligt att fördela anslag till universitet och högskolor innefattande kollegial bedömning av universitets och högskolors kvalitet och prestation i forskning, inkluderande såväl vetenskapliga bedömningar som bedömning av dess relevans och nytta för samhället.
Den svenska databasen SwePub bör byggas ut …bör den svenska databasen SwePub byggas ut för att kunna lagra alla publikationer från universitet och högskolor. Data från SwePub möjliggör att även publikationer inom humaniora och samhällsvetenskap på sikt kan mätas inför resursfördelningen.
Välfärdsstaten under ekonomisk press Globaliserad ekonomi Universiteten som instrument för tillväxt Universitetens unika roll som ”kunskaps- producent” utmanas Ökade krav på anpassning utmanar akademiska kärnvärden Traditionella styrformer utmanas Tilltagande konkurrens Användbarhet Nyttiggörande Vidgad finansieringsbas Kommersialisering Universitet och högskolor är under starkt förändringstryck Analys och utvärdering Fusionering Anställningsbarhet Varumärke Profilering Ranking Kundorientering Management Studieavgifter Resultatorientering Målstyrning Digitala medier MOOC Open Access Internationalisering Källa: Göteborgs universitet
Välfärdsstaten under ekonomisk press Globaliserad ekonomi Universiteten som instrument för tillväxt Universitetens unika roll som ”kunskaps- producent” utmanas Ökade krav på anpassning utmanar akademiska kärnvärden Traditionella styrformer utmanas Tilltagande konkurrens Användbarhet Nyttiggörande Vidgad finansieringsbas Kommersialisering Universitet och högskolor är under starkt förändringstryck Analys och utvärdering Fusionering Anställningsbarhet Varumärke Profilering Ranking Kundorientering Management Studieavgifter Resultatorientering Målstyrning Digitala medier MOOC Open Access Internationalisering Källa: Göteborgs universitet
KB: Open access är på väg att bli normen när man vill sprida vetenskaplig information på nätet. Resultaten av offentligt finansierad forskning ska också vara tillgängliga för alla. Detta krav ställs både på nationell och på europeisk nivå av forskare, universitet, forskningsfinansiärer och myndigheter. Open Access – öppen tillgänglighet
Manifest 2013 Framtiden börjar nu! Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030
SUHF:s direktiv november 2011 – gruppen formeras Förbundsförsamlingen våren 2012 – första utgångspunkter presenteras Förbundsförsamlingen hösten 2012 – skiss för manifestetet presenteras/diskuteras Rektorsmöte jan 2013 – text presenteras/diskuteras Förbundsförsamlingen mars 2013 – beslut Processen...
SUHF:s Framtidsgrupp Anders Söderholm, Miun (ordf) Stefan Bengtsson, MaH Camilla Georgsson, SFS Marianne Granfelt, SUHF Bo-Erik Gyberg, SDH Karin Röding, MdH Eva Åkesson, UU Lars Alberius SUHF (sekr)
Processen... Seminarium med intressenter, företrädare för sektorn och experter Intervjustudie rektorer och studenter Bred materialinsamling Studiebesök Bryssel/Europa …möten, möten, möten … Debattbok, ledarskapsseminarium DoCH, Almedalen x 2
Framtiden börjar nu! Profil – en nödvändig styrka Dialog – modet att utmana Kompetens – akademisk frihet och ansvar Hur klarar samhället framtidens utmaningar?
Framtiden börjar nu! Framtidens samhälle behöver en mångfald kompetenta, fria och oberoende universitet och högskolor!
SUHF bör ta ansvar för en serie av aktiviteter i syfte att skapa opinion och debatt kring angelägna frågor för sektorn. Framtiden börjar nu Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030
Möjliga aktiviteter: Sammanhållet postgymnasialt utbildningssystem Seminarier kring breddad rekrytering, internationell rekrytering, public good etc Svenskt förhållningssätt till internationalisering Samverkan kring ”småämnen” med mera Hur klarar samhället framtidens utmaningar?
Kompetens – det akademiska ansvaret möjliga aktiviteter: Förädling av kvalitetssystem Sektorsinspel till kommande FoI-proposition Fortsatt utveckling av SUHF:s ledarskapsprogram med mera
möjliga aktiviteter: Dialogseminarier med offentliga och privata arbetsgivarorganisationer Gemensamma seminarier/utredningar med Vinnova & forskningsfinansiärer kring innovationsfrågor Framtagning av analyser för ”matchningsfrågor ” med mera Dialog – modet att utmana
Möjliga aktiviteter: Seminarier/konferenser kring styrning med utarbetade förslag Bearbetning/presentation av UoH strategi-dokument för att visa på mångfald och profilering inom sektorn med mera Profil – en nödvändig styrka
TACK